Podczas ostatniej sesji Rady Miasta Krakowa przedstawiony został projekt wprowadzenia strefy czystego transportu na terenie całego miasta. Głosowanie w tej sprawie odbędzie się 9 listopada.
Strefa czystego transportu wkrótce w Krakowie
Pierwszy etap wprowadzenia strefy ma potrwać od 1 lipca 2024 r. do 30 czerwca 2026 r. W tym czasie pojazdy zarejestrowane po raz ostatni przed 1 stycznia 2023 r. będą podlegały łagodnym ograniczeniom. Z kolei po 1 lipca 2026 r. wszystkie samochody, niezależnie od daty ostatniej rejestracji, będą podlegać takim samym wymogom.
W odpowiedzi na pytanie radnego Grzegorza Stawowego Zarząd Transportu Publicznego poinformował, że w 2020 r. jedna czwarta samochodów nie spełniała norm, które miałyby zostać wprowadzone. Z kolei radny Łukasz Maślona powiedział w rozmowie z RMF FM, że w czasie prac w komisji miejska instytucja podawała dane, ale były one przedstawione w procentach, a nie liczbowo. – Mówiono o 3 proc. samochodów w pierwszym etapie obowiązywania nowych regulacji – powiedział. – Radni byli zapewniani przez ekspertów, że nowe regulacje mogą dotknąć maksymalnie do 10 proc. mieszkańców miasta, ale konkretnych danych z wydziału ewidencji pojazdów nam nie przedstawiono – dodał.
Prawie 250 tys. samochodów do wymiany
Tymczasem, jak podaje RMF FM, według danych Wydziału Ewidencji Pojazdów UMK, trzeba będzie wymienić około 250 tysięcy samochodów zarejestrowanych w Krakowie. – Zgodnie z założeniami uchwały ograniczenia mają dotyczyć pojazdów zasilanych benzyną, które nie spełniają normy euro 3 oraz pojazdów zasilanych olejem napędowym, które nie spełniają normy euro 5 – wyjaśnił Grzegorz Wasyl, zastępca dyrektora Wydziału Ewidencji Pojazdów i Kierowców Urzędu Miasta Krakowa.
Sebastian Kowal z Zarządu Transportu Publicznego powiedział w rozmowie z RMF FM, że „bardzo ciężko jest określić jednoznacznie, ile osób będzie musiało wymienić swój pojazd w związku z wprowadzeniem Strefy Czystego Transportu”. Wskazał, że wiele osób posiada obecnie stare samochody i nie wiadomo, ile z nich będzie jeszcze w użytku za dwa lata. RMF podkreśla, że ZTP nie było w stanie odpowiedzieć na pytanie, dlaczego radnym nie przedstawiono danych z miejskiego wydziału ewidencji pojazdów.
Czytaj też:
Awantura podczas sesji sejmiku. Ojcu Andrzeja Dudy puściły nerwyCzytaj też:
Ojciec Andrzeja Dudy podważa szkodliwość smogu. „Wyrosłem na zdrowego człowieka bez alergii, bez niczego”
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS