A A+ A++

W cyklu “Polityka Zdrowotna okiem prawnika” startujemy w politykazdrowotna.com z pierwszą opinią. O potrzebnym rozszerzeniu zakresu osób uprawnionych do wystawiania recept na darmowe leki dla dwóch grup wiekowych „65+” oraz „18-” piszą Tomasz Kaczyński i Julia Nowosielska-Łaskawiec z kancelarii Rymarz Zdort Maruta. Wkrótce przedstawimy opinie kolejnych kancelarii w zakresie najpilniejszych, potrzebnych zmian w ochronie zdrowia.

Od września zeszłego roku pacjenci spełniający kryteria kategorii „65+” oraz „18-” mogą korzystać ze 100% refundacji na wybrane produkty lecznicze, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyroby medyczne umieszczone przez Ministra Zdrowia w ramach obwieszczenia w sprawie wykazu refundowanych leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych. Od początku funkcjonowania regulacji pojawiają się jednak wątpliwości co do ograniczonego zakresu osób uprawnionych do wystawiania pacjentom recept z ww. uprawnieniem – resort zdrowia zapowiada jednak w tym zakresie istotne zmiany. 

Kto może wystawić receptę na bezpłatne leki?

Z aktualnym brzmieniem art. 43a Ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych receptę na bezpłatne leki mogą wystawić:

  • lekarz podstawowej opieki zdrowotnej (POZ), który ma umowę z NFZ;
  • pielęgniarka podstawowej opieki zdrowotnej uprawniona do wystawiania recept, która ma umowę z NFZ;
  • lekarz lub pielęgniarka udzielający świadczeń z zakresu ambulatoryjnej opieki specjalistycznej (AOS) w ramach umowy z NFZ;
  • lekarz udzielający świadczeń opieki zdrowotnej z zakresu leczenia szpitalnego w ramach umowy z NFZ;
  • lekarz dowolnej specjalności (który ma prawo wykonywania zawodu, ale zaprzestał jego wykonywania) – dla siebie albo dla małżonka, osoby pozostającej we wspólnym pożyciu oraz krewnych lub powinowatych w linii prostej, a w linii bocznej – do stopnia pokrewieństwa między dziećmi rodzeństwa).

Kluczowym kryterium dla możliwości wystawienia recepty ze 100% refundacją pozostaje więc na ten moment fakt posiadania przez lekarza (lub odpowiednio pielęgniarkę) zawartej umowy z NFZ. W konsekwencji recepta z uprawnieniami do bezpłatnych leków „65+” oraz „18-” nie mogła zostać wystawiona w toku wizyty w prywatnych gabinetach, ale także przez lekarzy posiadających umowy z NFZ w innym zakresie niż wskazany w ww. przepisach, tj. przykładowo: realizujących świadczenia opieki długoterminowej, z zakresu opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień czy zatrudnionych w hospicjach.

Powyższe powodowało nieuzasadnione ograniczenie i dysproporcję w dostępie do przedmiotowego świadczenia uprawnionym pacjentom, a jednocześnie prowadziło do licznych wątpliwości.

Warto zwrócić także uwagę, że uzyskanie bezpłatnych leków uzależnione jest aktualnie także od formy recepty – w przypadku lekarzy i pielęgniarek POZ nie wprowadzono specyficznych ograniczeń, jednakże w przypadku wystawiania recepty przez lekarza lub pielęgniarkę w ramach świadczeń opieki zdrowotnej z zakresu ambulatoryjnej opieki specjalistycznej i lekarzy udzielających świadczeń z zakresu leczenia szpitalnego ograniczono je wyłącznie do recepty elektronicznej. Choć odsetek recept wystawianych w postaci papierowej stopniowo spada, nadal jest to dopuszczalna forma preskrypcji leków, a tym samym stanowiło dodatkowe wykluczenie dla pacjenta.

Położne, fizjoterapeuci wystawią wkrótce receptę na darmowe leki

Ministerstwo Zdrowia przychyliło się do zgłaszanych postulatów i opublikowało na stronach rządowych informację o planowanej zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw.

W kontekście „technicznym” zapowiadaną zmianą ma być umożliwienie preskrypcji bezpłatnych leków niezależnie od postaci tych recept (papierowa / elektroniczna) oraz zautomatyzowanie zasad umieszczania na receptach kodu uprawniającego do zakupu bezpłatnego leku („S” lub „DZ”) poprzez weryfikację tego uprawnienia bezpośrednio przez system. Ww. zmiany mogą pomóc unikać sytuacji, w których ze względu na nieprawidłowy kod lub jego brak pacjent w istocie pozbawiony był możliwości realizacji recepty z przysługującym mu uprawnieniem.

Farmaceuci też chcą wystawiać recepty na leki refundowane w 100%

Kluczowym założeniem projektu ustawy jest natomiast rozszerzenie uprawnień perskrypcyjnych poprzez włączenie do tego katalogu wszystkich „osób uprawnionych”. Definicję tego pojęcia zawiera natomiast art. 2 pkt 14 Ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych, zgodnie z którym przez osobę uprawnioną rozumie się osobę posiadającą prawo wykonywania zawodu medycznego, która na podstawie przepisów dotyczących wykonywania danego zawodu medycznego, jest uprawniona do wystawiania recept zgodnie z ustawą oraz ustawą z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne oraz zleceń na zaopatrzenie w wyroby medyczne, o których mowa w art. 38 ustawy o refundacji. Warto wskazać, że katalog osób uprawnionych na gruncie przytoczonej regulacji jest istotnie szerszy od aktualnie brzmiących ograniczeń podmiotowych. Do katalogu tych osób kwalifikują się bowiem położne, fizjoterapeuci. Ale też farmaceuci na podstawie odrębnych przepisów (i z ograniczeniami z nich wynikającymi, w tym w zakresie uprawnień do wystawiania recept z refundacją).

Mając na uwadze przytaczane przez Ministerstwo Zdrowia argumenty związane z ograniczeniem dostępu do darmowej farmakoterapii oraz różnicowania osób wykonujących dany zawód medyczny wydaje się uzasadnione wprowadzenie również zmian prawnych uprawniających inne „osoby uprawnione” niż lekarze i pielęgniarki do preskrypcji leków w ramach ww. programu. Takie działanie byłoby spójne chociażby z rosnącą rolą opieki farmaceutycznej w systemie zdrowia i potencjałem wdrożenia do aptek usług w zakresie (przykładowo) drobnych dolegliwości – farmaceuci mogliby bowiem w ramach wizyty pacjenta w aptece zaordynować lek na podstawie recepty farmaceutycznej wraz z przysługującym pacjentowi uprawnieniem. Na ten moment zmiany takie nie są jednak przewidywane. Nie jest również dostępna sama treść projektu. Do rozważenia pozostaje więc możliwość ich zgłoszenia w toku ewentualnych konsultacji publicznych projektu.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułOstrzeżenie o upałach w dniach 27-28.06.2024 r.
Następny artykułAMD Ryzen 7 9700X może doczekać się zmiany w specyfikacji. Producent rzekomo chce zwiększyć TDP chipu