Zasada 1: Indywidualizacji środków i metod oddziaływania korekcyjnego.
– Dla każdego dziecka w grupie dobieramy indywidualny (inny) program.
– Dobieramy indywidualne metody dydaktyczne i wychowawcze do możliwości konkretnego dziecka.
– W toku zajęć kontrolujemy przebieg i wyniki pracy dziecka.
– Pomagamy w przezwyciężaniu trudności.
– Stosujemy indywidualne zabiegi wychowawcze i psychoterapeutyczne.
Zasada 2: Powolnego stopniowania trudności w nauce czytania i pisania, uwzględniającego złożoność tych czynności i możliwości percepcyjne dziecka
– Stosujemy stopniowanie trudności w zakresie objętości i przystępności opracowywanego materiału.
– Przechodzimy od ćwiczeń prostych, obejmujących niewielki zakres materiału do złożonych wymagających opracowania dużych partii materiału dydaktycznego.
– Przechodzimy do zadań trudniejszych wtedy, gdy dziecko sprawnie opanuje wcześniejsze, łatwiejsze.
– Ćwiczymy tak długo daną umiejętność, dopóki terapeuta nie ma poczucia, że dziecko wykonuje ją sprawnie.
– Nie ma czasowych reguł (rygorów) ćwiczenia danej umiejętności.
Zasada 3: Korekcji zaburzeń: ćwiczenie przede wszystkim funkcji najgłębiej zaburzonych
i najsłabiej opanowanych umiejętności.
– Im głębiej zaburzona dana funkcja tym większa podatność na zmęczenie dziecka, uważamy by do tego nie doszło.
– Nie ćwiczymy tylko jednej funkcji, bo może dojść do przetrenowania, zniechęcenia
i powrotu do złych nawyków.
– Wskazana przemienność ćwiczeń – najgłębiej zaburzone funkcje z mniej zaburzonymi, bardziej sprawne z mniej, percepcja słuchowa z wzrokową.
– W ćwiczeniu czytania i pisania – łączenie ich w jednym zdaniu.
– Stosujemy przerwy na odpoczynek.
Zasada 4: Kompensacji zaburzeń czyli łączenie ćwiczeń funkcji zaburzonych
z ćwiczeniami funkcji niezaburzonych w celu tworzenia właściwych mechanizmów kompensacyjnych
– Funkcje sprawniejsze wspierają czynności funkcji zaburzonych.
– Usprawniona zostaje integracja psychomotoryczna.
Zasada 5: Systematyczności.
– Zajęcia powinny odbywać się codziennie; lepiej 3 x 20 minut niż jedno długie 60 minut.
– Przerwy w zajęciach powodują regres.
– Najbardziej męczące ćwiczenia percepcji słuchowej: nie powinny trwać każdorazowo dłużej niż kilka minut. Można jednak do nich kilkakrotnie wracać podczas zajęć,
w przerwach stosując inny rodzaj ćwiczeń.
Zasada 6: Ciągłości oddziaływania psychoterapeutycznego.
– Działania psychoterapeutyczne powinny towarzyszyć zabiegom dydaktycznym przez cały czas trwania zajęć terapii pedagogicznej.
– W pierwszym okresie działania psychoterapeutyczne powinny być dominujące.
– Pełnią funkcje profilaktyczne – chronią przed dalszymi negatywnymi następstwami niepowodzeń szkolnych.
Selwana Szołek
Źródło:
- Zoldach, Terapia pedagogiczna, http://www.dysleksja.pl/terapia.htm, data dostępu: 02.02.2012 r
Powiązane Tytuły Wiadomości
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS