Inspektorat Uzbrojenia i Zakłady Rosomak z Siemianowic Śląskich podpisały dzisiaj umowę na dostawę dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej kolejnej partii wozów dowodzenia Rosomak WD. Kontrakt zakłada dostawę ośmiu pojazdów w latach 2021–2022. Jego wartość wyniesie ponad 70 milionów złotych.
Ze strony zamawiającego umowę podpisał szef Inspektoratu Uzbrojenia, generał brygady Bogdan Dziewulski, a ze strony dostawcy – prezes zarządu spółki Rosomak Bartłomiej Smoczyński.
– Bardzo się cieszę, że kolejne wozy dowodzenia znajdą się niebawem w naszej armii, a swą przydatność w charakterze mobilnego elementu dowodzenia potwierdziły już w codziennej służbie oraz w wielu ćwiczeniach szkoleniowych – powiedział Smoczyński. – Warto podkreślić, że podpisana umowa jest kolejną, trzecią w ciągu ostatnich lat, dotyczącą dostaw tej wersji pojazdu.
Wóz dowodzenia opracowano na bazie Platformy Systemowej KTO 8×8. Pierwszy raz pokazano go publicznie na targów przemysłu obronnego MSPO we wrześniu 2018 roku. Powstał na mocy umowy zawartej 9 marca 2018 roku przez Inspektorat Uzbrojenia i zakłady Rosomak.
Za 80 milionów złotych siemianowickie zakłady zbudowały siedem pojazdów w wersji wozu dowodzenia dla Pułku Wsparcia Dowodzenia Dowództwa Wielonarodowej Dywizji Północny-Wschód z Elbląga. Ten wariant Rosomaka zbudowano na bazie wozu ewakuacji medycznej z myślą o dowodzeniu na szczeblu batalionu.
Siedem egzemplarzy trafiło do odbiorcy 2 października 2018 roku. Kolejne dwa – zamówione 3 września 2019 roku za niemal 25 milionów złotych – żołnierze 18. Dywizji Zmechanizowanej odebrali 2 lipca 2020 roku.
Rosomak WD zapewnia dowódcom i osobom funkcyjnym możliwość kierowania i dowodzenia zarówno w ruchu, jak i podczas postoju (w tym utrzymanie łączności, wspomaganie procesów informacyjno-decyzyjnych oraz wymianę informacji z przełożonym, jednostkami podległymi i współdziałającymi). W pojeździe zabudowano dużą liczbę urządzeń teleinformatycznych dostarczonych i zintegrowanych przez WB Electronics.
Ponadto pojazd spełnia wymogi NATO-wskie w sprawie ochrony informacji i zbudowany jest w zgodzie ze standardami klauzuli NATO Secret, polskiego odpowiednika klauzuli tajne. W nowym Rosomaku zastosowano podwyższone podwozie, aby zapewnić komfort pracy siedmiu osób: kierowcy, dowódcy, operatora i czterech funkcyjnych.
Nowy wariant różni się zwiększonym bezpieczeństwem i komfortem pracy na stanowiskach dowodzenia. W tym celu zamontowano fotele wyposażono w czteropunktowe pasy bezpieczeństwa, system przeciwpożarowy i przeciwwybuchowy, dodatkowy system ogrzewania i klimatyzacji.
Sprzęt teleinformatyczny uzupełniono urządzeniami peryferyjnymi, w tym antenami polowymi i piętnastometrowym masztem rozkładanym półautomatycznie dla zestawu anten radiostacji UKF. W standardzie pokryty jest wielozakresowym pokryciem maskującym (WPM) Berberys, który dostarczyła spółka Lubawa. Ma ono na celu zmniejszyć prawdopodobieństwo wykrycia pojazdu za pomocą urządzeń noktowizyjnych oraz zredukować sygnaturę termiczną i radiolokacyjną.
Zobacz też: „Dziki Bill” w Europie. 1. ABCT przyjechał z plutonem WRE/SIGINT
(informacja prasowa)
PGZ
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS