18 sierpnia 2024 roku Zamość wypełnił się motoryzacyjną nostalgią podczas 3. Zlotu Pojazdów
Zabytkowych Roztoczańskiego Muzeum PRL. To wyjątkowe wydarzenie przyciągnęło do miasta
ponad 200 unikatowych pojazdów, zachwycając zarówno turystów, jak i mieszkańców. Każdy zakątek
Zamościa tętnił historią i pasją do klasycznej motoryzacji, tworząc atmosferę, która na długo zapadnie
w pamięci uczestników.
Motoryzacyjna historia spotyka się z współczesną pasją
Tegoroczna edycja zlotu nie tylko zgromadziła imponującą kolekcję samochodów i motocykli z
minionych dekad, ale także obfitowała w liczne atrakcje. Jedną z nich był udział Retro Dziewczyn
Lublin, które w stylowych strojach z epoki pozowały przy klasycznych pojazdach, dodając wydarzeniu
niepowtarzalnego klimatu. Ich wybór „Najpiękniejszego Pojazdu Okiem Kobiety” padł na
eleganckiego Chevroleta Corvette C1 z 1961 roku, należącego do Adama Wolskiego z Lublina
Perełki motoryzacji i fascynujące opowieści
Wśród głównych punktów programu były prelekcje Jerzego Lemańskiego, eksperta z Narodowego
Muzeum Techniki w Warszawie. Jego wykłady „Motoryzacja PRL w latach 1945-1990” oraz „Mity w
polskiej motoryzacji”, przyciągnęły szeroką publiczność. Słuchacze z zainteresowaniem odkrywali
tajemnice polskiej motoryzacji i zjawiska, które wpłynęły na dzisiejszy obraz zabytkowych pojazdów.
Konkursy i triumfy – klasyki na podium
W trakcie zlotu odbyły się liczne konkursy, w których nagrodzono najpiękniejsze i najbardziej
unikatowe pojazdy. Oto lista laureatów:
– Najładniejszy samochód zlotu:
1. Fiat X 1/9 z 1981 roku Jarosława Prusa z Rzeszowa
2. Citroen 2CV4 z 1972 roku Janusza Kota z Zaburza
3. Moskwicz 407 z 1963 roku Stanisława Kaczorowskiego z Aleksandrowa
– Najładniejszy motocykl zlotu:
1. Simson SR2 z 1964 roku Arkadiusza Baczkowskiego z Lublina
2. Dniepr K-750 z 1965 roku Rafała Hubali z Barchaczowa
3. WSK 125 M 06-64 z 1965 roku Piotra Siewierskiego z Andrzejówki
– Kategoria specjalna (przyczepy, traktory, autobusy i inne):
1. Ursus C330 z 1973 roku Adama Matwiejczuka z Sitańca
2. Tarpan 233 z 1979 roku Mirosława Michałka z Sitna
3. FSC Żuk z 1981 roku Piotra Musieja z Oleśnik
– Nagroda Publiczności – samochód:
BMW E34 z 1989 roku Daniela Jężaka z Puław
– Nagroda Publiczności – motocykl:
Komar 2330 z 1972 roku Dawida Ścibaka z Zamościa
– Najstarszy pojazd zlotu:
Ford Y z 1932 roku Andrzeja Zielonki z Wólki Panieńskiej
– Wystawca z najbardziej odległego miejsca od Zamościa:
Krzysztof Krawczyk z Warszawy (Komar MR 232 1967)
– Najciekawsze artefakty PRL-u w klasyku:
Władysław Wróbel z Warszawy (Fiat 126p z 1998 roku)
Tomasz Pakuła, dyrektor Roztoczańskiego Muzeum PRL i organizator zlotu, podsumował wydarzenie
słowami: „To niesamowite jak stare pojazdy mogą zjednoczyć ludzi z różnych pokoleń. Jesteśmy
wdzięczni wszystkim, którzy przyczynili się do sukcesu tego wydarzenia i już teraz zapraszamy na
kolejną edycję, która odbędzie się 24 sierpnia 2025 roku”.
Zlot okazał się nie tylko przeglądem klasycznych perełek, ale także prawdziwym świętem historii
motoryzacji, które na stałe wpisze się w serca i pamięć jego uczestników. Sponsorami wydarzenia
byli: Speed Car – Stacje Kontroli Pojazdów, Cabrio Ośrodek Szkolenia Kierowców, Warsztat
Samochodowy Momot z Zawady, Rejestracja na Zabytek – Rzeczoznawca Paweł Babiszewski,
Kawiarnia Mazagran w Zamościu, Hotel Wojto i Restauracja Malinowa w Wólce Panieńskiej oraz
Bogucki Wydawnictwo Naukowe. Tegoroczna edycja zlotu była jedną z głównych atrakcji miejskiego
festiwalu „Zamość na Okrągło”.
Zapraszamy za rok – nie przegapcie tej unikatowej podróży w czasie!
/ materiał organizatora
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS