A A+ A++

Nie jest tajemnicą, że większość samochodów, które obecnie poruszają się po polskich drogach, zaczynało swoją karierę w Niemczech. Auta, których za Odrą często nie opłaca się już naprawiać, w Polsce – całkiem dosłownie – dostają drugie życie. Jak długo przeciętny polski nabywca eksploatuje samochód sprowadzony z zagranicy?

Interesującą analizą w tym zakresie podzielił się Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego SAMAR. Co ciekawe, wynika z niej, że sprowadzone pojazdy mają sumarycznie wyższą trwałość niż te, które od początku poruszały się po naszych drogach.

Jaki jest średni wiek samochodu w Polsce?

Według ostatnich zweryfikowanych danych – z końca 2021 roku – średni wiek samochodu w Polsce przekraczał 15 lat. Mowa o pojazdach z aktualizowanej części Centralnej Ewidencji Pojazdów, czyli tych, które rzeczywiście poruszają się po drogach (bez tzw. martwych dusz). W oparciu o dane dotyczące prywatnego importu czy wyrejestrowań będących efektem demontażu, można jednak prognozować, że w minionym roku średni wiek samochodu w Polsce – kolejny raz – zwiększył się o kilka miesięcy.

Ile używanych aut przyjechało do Polski w 2022 roku?

W 2022 sprowadziliśmy do kraju ponad 722 tys. używanych samochodów. Wynik był aż o blisko 18 proc. gorszy niż w roku 2021, co wynika głównie z kurczenia się rynku pojazdów używanych w wielu krajach “Starej Unii” (spowodowane problemami z dostępnością nowych pojazdów i wysoką inflacją).

Import z Niemiec, który odpowiada aż za 54 proc. (415,8 tys.) rejestracji sprowadzonych samochodów w Polsce, zmalał w ubiegłym roku o rekordowe 24 proc.

Ile samochodów zezłomowano w Polsce w 2022 roku?

Z danych IBRM Samar wynika, że rok 2022 zamknął się liczbą 520 tys. pojazdów “wykreślonych” z Centralnej Ewidencji Pojazdów z powodu złomowania. To aż o 13 proc. mniej niż w 2021 roku. Jaki był średni wiek złomowanych samochodów?

Okazuje się, że auta sprowadzone do Polski w ramach tzw. prywatnego importu mają zauważalnie większą trwałość niż te, które od początku eksploatowane były w kraju nad Wisłą.

Średni wiek sprowadzonego auta, które trafiło w ubiegłym roku do polskiej stacji demontażu wynosił 22 lata. Dla porównania, średni wiek złomowanego auta pochodzącego z polskiego salonu to 18 lat.

Takie dane nie powinny być jednak zaskoczeniem. Pamiętajmy, że w statystykach dotyczących importu od lat królują auta segmentów C, E i D(Opel Astra, Audi A4, Volkswagen Passat), które często wybierane są przez klientów z rynku wtórnego właśnie z uwagi na swoją trwałość.

Z drugiej strony – średni wiek 18 lat w przypadku aut kupionych w Polskim … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPutin gotowy pomóc Turcji
Następny artykułDiagnoza: cukrzyca typu 1. Jak dalej żyć?