A A+ A++

Po raz pierwszy od kilku lat budżet Lublina powstaje w nowej sytuacji finansowej. Zapowiadane przez rząd systemowe zmiany legislacyjne mają służyć wzmocnieniu finansów i zapewnieniu miastu większych dochodów. Wciąż jednak są to kwoty niższe od postulowanych i w niepełnym stopniu rekompensują kilkuletnie straty spowodowane głównie tzw. programem Polski Ład”.

– Proponowane zapisy nowej ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego traktujemy jako istotny krok w kierunku naprawy finansów publicznych i odbudowy samodzielności finansowej samorządów. Lublin, podobnie jak inne miasta, nadal ponosi konsekwencje zmian w systemie podatkowym, które wprowadził poprzedni rząd. Z tego powodu dzisiaj naszym priorytetem pozostaje utrzymanie stabilności finansów miasta przy jednoczesnym zapewnieniu środków na realizację usług dla mieszkanek i mieszkańców na dotychczasowym poziomie i kontynuacji planu inwestycyjnego Lublina pozwalającego na jego rozwój – mówi Krzysztof Żuk, Prezydent Miasta Lublin.

W pierwszej kolejności w przyszłym roku Miasto zabezpieczy środki finansowe na kontynuację rozpoczętych i przygotowywanych zadań oraz inwestycji, w tym tych, które uzyskają dofinansowanie realizacji ze źródeł krajowych lub europejskich. Poziom wydatków na oświatę i pomoc społeczną w 2025 r. zostanie utrzymany.

Po raz kolejny będą realizowane projekty wybrane przez mieszkanki i mieszkańców w procedurze Budżetu Obywatelskiego i Zielonego Budżetu, projekty w ramach Inicjatywy Lokalnej, zadania zgłoszone w ramach realizacji „Planu dla Dzielnic”, a także wspierające rozwój Rodzinnych Ogrodów Działkowych. Rady Dzielnic otrzymają 8,1 mln zł, czyli 300 tys. zł na każdą dzielnicę, w ramach środków zaplanowanych w rezerwie celowej. Kontynuowane będą także obecnie realizowane projekty Europejskiej Stolicy Młodzieży, jak Przestrzenie Młodych, Akademia Miasto i wolontariat młodzieżowy.

Lublin jest jednym z czterech miast finalistów prestiżowego konkursu o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury 2029. W przypadku zwycięstwa Lublina, w przyszłym roku będą realizowane programy związane z ESK 2029 ujęte w Wieloletniej Prognozie Finansowej Miasta.

Na początku 2025 r. miasto zakończy budowę przedłużenia ul. Lubelskiego Lipca ’80, największej aktualnie realizowanej inwestycji drogowej. W 2025 r. zakończą się także prace przy budowie przedłużenia ul. Węglarza oraz rozbudowie ul. Wallenroda. W ramach Planu dla Dzielnic realizowane i przebudowywane będą ulice: Zorza, Młodej Polski, Woronieckiego, Pogodna, Rowerowa, Leśna, Montażowa oraz chodnik przy ul. Sachsów. Planowane jest zakończenie budowy ul. Sławinek, rozbudowy ul. Samsonowicza oraz ul. Kruszynowejul. Budowlanej. Sfinansowana zostanie również przebudowa ul. Janowskiej.

Przyszłoroczny budżet przewiduje środki na realizację trzech budynków mieszkalnych przy ul. Królowej Bony i wieżowca przy ul. Wrońskiej, a także przebudowę oficyny budynku mieszkalnego przy ul. Lubartowskiej 27. Planowane jest rozpoczęcie budowy sali gimnastycznej dla potrzeb SP nr 15, przebudowy obiektów sportowych przy SP nr  30, kontynuacja termomodernizacji budynków IV i V LO a także rozpoczęcie budowy Szkoły Podstawowej Specjalnej nr 26. Finansowanie ma otrzymać budowa obiektów sportowo-rekreacyjnych przy ul. Berylowej, modernizacja elementów kompleksu sportowego Orlik ZSO nr 4 i SP nr 33 oraz budowa kompleksu sportowego Orlik przy SOSW nr 1 i przy ZSTK. Kontynuowane będą prace związane z przygotowaniem dokumentacji i realizacją szkoły podstawowej, przedszkola oraz żłobka przy ul. Majerankowej, szkoły podstawowej przy ul. Jemiołuszki oraz wielofunkcyjnego obiektu sportowego z funkcją stadionu żużlowego. Planowane jest również zakończenie budowy kolumbarium, obejmującego segment B i C oraz przebudowa skweru Arcybiskupa Życińskiego.

Kontynuowany będzie Program Ograniczania Niskiej Emisji wraz z dofinansowaniem zmiany sposobu ogrzewania opartego na paliwie stałym na ogrzewanie gazowe, elektryczne, olejowe, z miejskiej sieci ciepłowniczej, system hybrydowy lub poprzez budowę pompy ciepła, a także program „Złap deszczówkę”.

Z zakresu ochrony zdrowia z budżetu miasta wciąż finansowane będą zadania dotyczące profilaktyki i przeciwdziałania alkoholizmowi oraz narkomanii, a także programy z zakresu polityki zdrowotnej: profilaktyczny wczesnego wykrywania wad wzroku i zeza dla uczniów, profilaktyki zakażeń pneumokokowych u osób powyżej 65. roku życia, a także w zakresie zdrowego odżywiania dla dzieci klas I-III szkół podstawowych „Jedz z głową” oraz świadczenia zdrowotne z zakresu profilaktyki i leczenia stomatologicznego. 

Dodatkowo, w związku z już przyznanymi środkami oraz w zależności od dalszego przyznawania środków z programów europejskich Miasto planuje przygotowanie lub rozpoczęcie realizacji zadań współfinansowanych w ramach perspektywy UE na lata 2021-2027, takich jak: 

  • budowa Parku na Błoniach pod Zamkiem,
  • rewaloryzacja Parku Bronowickiego, 
  • utworzenie Centrum Sztuki Dzieci i Młodzieży, 
  • rozbudowa i przebudowa amfiteatru w dzielnicy Tatary oraz skweru przy ul. Montażowej, 
  • zadania z zakresu transportu i komunikacji dotyczące m.in. rozbudowy systemu dróg rowerowych wraz z chodnikami i niezbędną infrastrukturą przystankową i okołoprzystankową,
  • zakup nowego taboru, 
  • rozbudowa al. Unii Lubelskiej na odcinku od ronda Lubelskiego Lipca ’80 do wysokości zjazdu na teren VIVO! Lublin wraz z rozbiórką i budową obiektów mostowych na rzece Bystrzycy, 
  • budowa węzła Trześniowska wraz ze skomunikowaniem ze stacją PKP, 
  • przebudowa ul. Zana na odcinku od al. Kraśnickiej do ul. Nadbystrzyckiej, 
  • przebudowa i rozbudowa ul. Nałęczowskiej, 
  • przebudowa ul. Turystycznej (w granicach miasta) wraz z fragmentem ul. Mełgiewskiej,
  • termomodernizacja budynku Przedszkola nr 34 i 75, 
  • utworzenie nowych miejsc opieki nad dziećmi do lat 3 w istniejącym żłobku przy ul. Zelwerowicza. 

Przez zmiany w systemie podatkowym i na skutek tzw. programu Polski Ład, trwały roczny ubytek dochodów z PIT Lublina wynosi ponad 300 mln zł. Aktualnie opracowywana reforma finansowania samorządów zwiększa realne wpływy do budżetu miasta, lecz w niepełnym stopniu rekompensuje dotychczasowe ubytki i niedofinansowania (przede wszystkim w zakresie oświaty). Jak wynika z oceny skutków regulacji projektowanej ustawy, kwota przewidziana dla Lublina jest niższa od oczekiwanej i według wyliczeń Ministerstwa Finansów rekompensuje ubytek dochodów na poziomie 131 mln zł. Sytuacja ta wymusza zwiększenie partycypacji mieszkańców w kosztach świadczonych usług.

Zmianie ulegną niektóre z opłat i podatków. Przykładowo, mieszkaniec Lublina posiadający np. mieszkanie o powierzchni 60 m2 wraz z przynależnym gruntem 45 m2 zapłaci w przyszłym roku o 3,30 zł więcej podatku od nieruchomości niż w 2024 r., w przypadku domu jednorodzinnego o pow. 150 m2 z garażem 35 m2 i działką o pow. 800 m2 będzie to o 32,85 zł więcej niż w 2024 r.

Podatek od środków transportowych pozostaje na dotychczasowym poziomie wraz z utrzymaniem obecnych stawek referencyjnych. Podobnie jak w poprzednich latach opłata od posiadania psów i opłata targowa w Lublinie nie będzie pobierana. Bez zmian pozostaną ceny biletów komunikacji miejskiej, cennik Lubelskiego Roweru Miejskiego oraz stawki opłat za korzystanie z przystanków i Dworca Lublin. Stawki opłat za gospodarowanie odpadami będą przedmiotem analizy po rozstrzygnięciu postępowania przetargowego na odbiór i zagospodarowanie odpadów. 

Na skutek prognozowanej inflacji oraz wzrostu płacy minimalnej, a w efekcie wzrostu kosztów bieżących i utrzymania jednostek miejskich i infrastruktury, polityka cenowa Miasta na 2025 r. przewiduje korektę niektórych opłat. O 30 zł miesięcznie wzrośnie opłata za pobyt w bursach i internacie. Zwiększą się stawki za godzinę usług opiekuńczych oraz specjalistycznych usług opiekuńczych (o 3 zł), opłata za korzystanie z szaletów miejskich (o 1 zł), a także stawki opłat za korzystanie z cmentarzy i urządzeń cmentarnych (o 10%), opłat jednorazowych, abonamentowych, zryczałtowanych za postój w podstrefie A, B i C Strefy Płatnego Parkowania (o 10%) oraz opłat za zajęcie pasa drogowego i dzierżawę gruntów w pasach drogowych dróg publicznych (o 10%). Podwyższeniu o ok. 13% ulegnie stawka bazowa czynszu w lokalach mieszkalnych ZNK i stawka za najem socjalny lokalu (obecna stawka bazowa czynszu za lokal mieszkalny wynosi 6,99 zł/m2 oraz 1,38 zł/m2 w przypadku najmu socjalnego lokalu). 

Opłaty za pobyt w przedszkolu powyżej bezpłatnych 5 godzin pozostaną na poziomie obowiązującym od września tego roku w wysokości 1,44 zł za każdą rozpoczętą godzinę. Rodzice nie będą ponosić kosztów za pobyt dzieci w żłobku, w związku z wejściem w życie od 1 października br. ustawy o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz wychowaniu dziecka – „Aktywny rodzic

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułDodatkowe dni wolne i podwójna wypłata? W Sejmie trwają prace nad nową ustawą
Następny artykułEwaluacja Gminnego Programu Rewitalizacji dla obszaru Lębork Nowy Świat – ankieta dla lęborczan