Większość zakopiańskich radnych podczas październikowej sesji podjęła stanowisko w sprawie „konieczności zbadania zgodności z Konstytucją ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie”.
– Rada Miasta Zakopane uznaje za konieczne wystąpienie z inicjatywą do podmiotów wskazanych w art. 191 ust 1 pkt 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej o złożenie wniosku o zbadanie zgodności z Konstytucją przepisów ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie – czytamy w uchwalonym przez zakopiańskich radnych stanowisku.
Jak napisano w uzasadnieniu dokumentu: „Ustawa z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie weszła w życie w dniu 21 listopada 2005 roku i od początku swego obowiązywania budziła wątpliwości, związane z nieuzasadnioną i zbyt daleko sięgającą ingerencją w życie rodzinne. Krytykowali ją m.in. kolejni Rzecznicy Praw Obywatelskich – prof. Andrzej Zoll i dr Janusz Kochanowski”.
Zapisy ustawy budziły i budzą wątpliwości większości radnych Zakopanego w zakresie zgodności z przepisami Konstytucji RP. W szczególności m.in. dlatego, iż stanowi, że przeciwdziałanie przemocy jest zadaniem własnym gminy. A to jest sprzeczne sprzeczny z art. 16 ust. 2 Konstytucji, który nakazuje powierzanie gminom jedynie takich zadań, które mają charakter samorządowy i lokalny oraz art. 166 Konstytucji, zgodnie z którym zadaniami własnymi gminy mogą być tylko takie zadania publiczne, które „służą zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej”.
– Tymczasem, zgodnie z art. 18 Konstytucji rodzina i rodzicielstwo znajdują się pod ochroną i opieką prawną Rzeczypospolitej Polskiej a zgodnie z art. 71 ust. 1 Konstytucji podmiotem zobowiązanym do dbania o dobro rodziny jest ‘Państwo’ – podkreślają autorzy stanowiska.
Ponadto wedle większości rajców spod Tatr ustawa zezwala na interwencyjne odbieranie dzieci bez prawomocnego orzeczenia sądowego, przez osoby niemające do tego kompetencji, mimo że – choćby czasowe – pozbawianie rodziców władzy rodzicielskiej jest sprawą z zakresu sprawowania wymiaru sprawiedliwości. Z kolei członkowie rodziny objętej procedurą „Niebieskiej Karty” mogą nie być informowani o wszczęciu postępowania ani o fakcie pozyskiwania przez członków zespołów interdyscyplinarnych najbardziej intymnych danych.
– W tym miejscu zaznaczyć należy, że nawet osobom podejrzanym o popełnienie przestępstwa Konstytucja gwarantuje pewne minimum praw, w tym prawo do obrony i prawo zapoznania się z zarzutami i ich podstawą. Tych praw nie mają na gruncie ustawy osoby podejrzane o stosowanie przemocy w rodzinie, mimo że stawiane im zarzuty nie mają, na etapie stosowania ustawy, wagi przestępstw – twierdzą autorzy dokumentu. – Z uwagi na powyższe wątpliwości Radni Miasta Zakopane, głosując ważnie i swobodnie, zgodnie ze swoim sumieniem i przekonaniem prawnym 10 razy odmawiali podjęcia uchwał opartych na powyższej ustawie.
Celem zweryfikowania wątpliwości dotyczących zgodności przepisów Ustawy z Konstytucją RP Rada Miasta Zakopane dwukrotnie kierowała do Trybunału Konstytucyjnego wniosek o stwierdzenie niezgodności poszczególnych przepisów Ustawy z przepisami Konstytucji RP: w 2012 roku i w roku 2015. W obu przypadkach Trybunał Konstytucyjny wydał dwukrotnie postanowienia o umorzeniu postępowania, przy czym w drugim przypadku postanowienie o umorzeniu postępowania wydane zostało po wcześniejszym uwzględnieniu zażalenia na postanowienie o odmowie nadania wnioskowi biegu z przyczyn zbliżonych do tych, jakie legły u podstaw umorzenia.
– Tym samym Trybunał Konstytucyjny nie rozpoznał do tej pory zarzutów, dotyczących niekonstytucyjności przepisów ustawy – podkreślają autorzy zakopiańskiego stanowiska.
raz
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS