A A+ A++

Kształcenie w ramach zajęć praktycznych na studiach przygotowujących do wykonywania danego zawodu medycznego może być prowadzone z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość – wynika z nowelizacji rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Zgodnie z obowiązującym stanem prawnym większość efektów uczenia się przypisanych do zajęć realizowanych na studiach medycznych powinna być uzyskiwana w ramach zajęć prowadzonych w siedzibie lub filii uczelni, a w przypadku zajęć kształtujących umiejętności praktyczne – co do zasady w podmiotach leczniczych, w warunkach klinicznych rzeczywistych lub symulowanych.

W nowelizacji rozporządzenia w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego,został określony limit, w ramach którego kształcenie na studiach przygotowujących do wykonywania danego zawodu medycznego może być prowadzone z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.

Zajęcia praktyczne także online

Limit ten został wyrażony przez wskazanie, jaki procent liczby punktów ECTS koniecznej do ukończenia studiów może być uzyskany w ramach kształcenia z wykorzystaniem tych metod i technik.

W zależności od standardu kształcenia limit ten wynosi od 10% liczby punktów ECTS koniecznej
do ukończenia studiów (w przypadku np. standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu pielęgniarki) do 25% liczby punktów ECTS koniecznej do ukończenia studiów (w przypadku np. standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza dentysty ).

Przepis ten umożliwia realizację w roku akademickim 2020/2021 części zajęć kształtujących umiejętności praktyczne, w tym zajęć praktycznych i praktyk zawodowych, w ramach kształcenia prowadzonego z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.

Więcej teorii

Przepis ten umożliwia realizację w roku akademickim 2020/2021 części zajęć kształtujących umiejętności praktyczne, w tym zajęć praktycznych i praktyk zawodowych, w ramach kształcenia prowadzonego z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.

W związku z powyższym zachodzi prawdopodobieństwo, że z uwagi na wymiar zajęć
prowadzonych przez uczelnie z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość mogą
nie zostać dochowane wymagania dotyczące limitów tego kształcenia.

W projektowanym rozporządzeniu proponuje się zatem dodanie regulacji, które
umożliwią zwiększenie wymiaru zajęć teoretycznych prowadzonych w roku akademickim 
2020/2021 z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, a także niewliczanie
liczby punktów ECTS osiągniętych w tym roku akademickim w ramach zajęć – zarówno
teoretycznych, jak i kształtujących umiejętności praktyczne – prowadzonych z wykorzystaniem
metod i technik kształcenia na odległość do liczby punktów ECTS, jaka może być uzyskana w
ramach kształcenia z wykorzystaniem tych metod i technik, określonej odrębnie w każdym
standardzie kształcenia.

To oznacza, że zajęcia na studiach przygotowujących do wykonywania zawodów medycznych, inne niż zajęcia kształtujące umiejętności praktyczne, w tym zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe, będą mogły być prowadzone z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość w wymiarze umożliwiającym uzyskanie do 100% liczby punktów ECTS określonej dla tych zajęć w programie studiów dla danego roku studiów.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułEnergia jądrowa włączona do zielonej taksonomii w Rosji
Następny artykułKsiążki dla dorosłych