Kanał Żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną jest pierwszym etapem budowy nowej drogi wodnej pomiędzy Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym. Ten flagowy projekt obozu rządowego zakłada uproszczenie szlaku morskiego na Bałtyk i uniezależnienie Polski od Rosji. Wcześniej statki stamtąd mogły dostać się do morza jedynie przez rosyjską Cieśninę Piławską.
Otwarcie kanału zaplanowano na 17 września. Data ma mieć podwójny wydźwięk symboliczny. 17 września 1939 roku na teren Polski wkroczyły wojska ZSRR. Obecne władze chcą, aby zyskała nowe znaczenie – symboliczne uniezależnienie od Rosji.
Otwarcie kanału przez Mierzeję Wiślaną. Problemy z inauguracją
Przepłynięcie barki z węglem do Elbląga ma być jednym z głównych punktów otwarcia nowego kanału wodnego. Jednak jak się okazuje, pomysł jest niebezpieczny. Trasa jest jeszcze nieoznaczona i nieukończona, w związku z czym istnieje ryzyko utknięcia na mieliźnie. Organizatorzy mają problem ze znalezieniem kapitana, który podejmie się rejsu.
Mam nadzieję, że to nie dojdzie do skutku. Taki pokazowy rejs groziłby katastrofą wizerunkową, gdyby płynąca nieoznaczoną trasą barka wbiła się na mieliznę
– powiedział w rozmowie z WP kapitan żeglugi Daniel Kotur.
Jak tłumaczy mężczyzna, barki o ładowności 400 ton mają 1,9 metra zanurzenia, natomiast te większe, o nośności 800 ton, 2,5 metra. Zgodnie z wyliczeniami kanał żeglugowy może mieć miejsca, których głębokość sięga jedynie 1,7 metra. Ryzyko utknięcia na mieliźnie jest spore. Problemem może okazać się także pogoda.
Jeśli w rejs miałby ruszyć pchacz Bizon, a mamy takie we flocie, to te jednostki nie mogą wychodzić w morze przy 5 w skali Beauforta
– dodał.
O tym, czy pokazowy rejs transportowy się odbędzie, musi zadecydować Urząd Morski w Gdyni. Jak donosił 19 sierpnia portal INN Poland, instytucja nie dostała żadnego wniosku.
Obecnie, zgodnie z naszą wiedzą, nie jest przewidziany pokazowy rejs transportowy
– informowała rzecznik prasowa urzędu Magdalena Kierzkowska. Z kolei Ministerstwo Infrastruktury, które jest organizatorem wydarzenia, przekazało, że wciąż trwa dopracowywanie szczegółów uroczystości.
Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną – koszt inwestycji
Przekop Mierzei Wiślanej jest pierwszym etapem inwestycji. Drugi obejmuje stworzenie obrotowego mostu w Nowakowie oraz prace na rzece Elbląg. Na realizację całego projektu zarezerwowano ponad 1,9 mld zł. Ostateczna wartość całego projektu będzie znana w październiku lub listopadzie tego roku.
Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS