Jedna z największych inwestycji drogowych ostatnich lat w Rzeszowie polega na przebudowie ciągu komunikacyjnego aż ośmiu ulic: Głowackiego, Fredry, Śniadeckich, Orzeszkowej, Styki, Batorego, Żółkiewskiego oraz Siemieńskiego. Zakłada budowę dodatkowych połączeń drogowych – m.in. pomiędzy ul. Styki a drogą pod wiaduktem kolejowym.
Budowa ma się rozpocząć na przełomie stycznia i lutego. Na razie wykonawca – firma Strabag – przeprowadza tzw. inwentaryzację. – Oznaczane są drzewa, które zostaną wycięte, przejmowane są budynki pod rozbiórkę. Kolejnym etapem będą prace pod ziemią – kanalizacja, sieci. Dopiero później wykonawca zacznie główną część inwestycji, czyli przebudowę dróg – informuje Maciej Chłodnicki, rzecznik prasowy prezydenta Rzeszowa.
Na początek ma powstać droga pod wiaduktem w ciągu ul. Batorego i przebicie do ul. Styki.
Nowe rondo, drogi, chodniki, ścieżki rowerowe
Początek ciągu ośmiu ulic znajduje na wysokości ZUS przy ul. Głowackiego. Tu, w miejscu plątaniny kilku ulic, powstanie dwupasmowe rondo. Dalej, między ul. Fredry i Orzeszkowej, zostanie wybudowany łącznik. Ulice Śniadeckich i Orzeszkowej będą mieć nową nawierzchnię i chodniki.
Natomiast ul. Styki zostanie poszerzona, wyremontowana (teraz jest wyłożona kostką brukową). Powstanie także łącznik ul. Styki z Batorego, który poprowadzi w kierunku wiaduktu. To tędy będzie później odbywał się ruch pomiędzy os. 1000-lecia a Śródmieściem – ul. Batorego na wysokości zabytkowych budynków kolejowych zostanie przekształcona w ślepą uliczkę, zakończoną schodami w dół do łącznika z ul. Styki.
Sama ulica pod wiaduktem zostanie znacznie obniżona – z obecnych 2,8 m do 4,5 m. Będzie miała dwa szersze pasy ruchu oraz dodatkowy, awaryjny. Po obu stronach będą chodniki, powstanie także ścieżka rowerowa.
Ul. Siemieńskiego zostanie poszerzona do trzech pasów. Most nad potokiem Przyrwa niedaleko skrzyżowania z ul. Maczka zostanie wybudowany od nowa.
Nowy układ drogowy będzie wymagał rozbiórki kilku budynków. Łącznie jest ich sześć: jeden mieszkalny, jeden gospodarczy, jeden inny i trzy składowe. Konieczne będzie także częściowe rozebranie, przebudowa lub przesunięcie wiaty w obrębie składu wyrobów hutniczych przy ul. Siemieńskiego oraz wycinka kilku drzew.
Mieszkańcy pytają: “Czy te drzewa muszą zostać wycięte?”
Społeczni Strażnicy Drzew wykonali zdjęcia wszystkich drzew, które zostały przeznaczone do wycinki w ramach tej inwestycji. Jest ich sporo. To m.in. kilka brzóz przy budynku ZUS, jesiony rosnące przed sklepem Biedronka przy ul. Siemieńskiego. To stare, około stuletnie drzewa. Dalej – żywotniki przed wieżowcem przy ul. Fredry. W ich miejsce ma powstać parking.
“Czy naprawdę te wszystkie drzewa muszą zostać wycięte? Jeśli drzewo rośnie na środku projektowanej jezdni – trudno, pewnie trzeba poświęcić drzewo dla wygody jazdy. Ale gdy rośnie w pasie chodnika? Nie można odchylić chodnika? Zrobić rozwidlenie, trawnik, pas zieleni? Ścieżka rowerowa naprawdę może mieć zakręty omijające drzewo, pieszy też zobaczy, którędy wiedzie chodnik” – piszą Społeczni Strażnicy Drzew na Facebooku.
Przy okazji zastanawiają się, co ze słynnym dębem przy ul. Fredry, o który walczyły dwie panie Ireny – Paterek i Cymbalista. Drzewo pierwotnie miało iść do wycinki, ostatecznie miasto naniosło zmiany w planie i dąb ma pozostać na swoim miejscu. “Czy dąb Fredry na pewno będzie bezpieczny? Czy Zarząd Dróg zaplanował odpowiedni pas ziemi wokół niego?” – powątpiewają Społeczni Strażnicy Drzew.
Pytania o drzewa wyznaczone do wycięcia przesłali do Miejskiego Zarządu Dróg, Wydziału Ochrony Środowiska, do prezydenta Tadeusza Ferenca i do radnych miejskich. Czekają na odpowiedź.
Autobusy pojadą inną trasą
Po przebudowie ośmiu ulic komunikacja w tej części miasta mocno się zmieni. Ul. Batorego stanie się ślepą uliczką, a ruch autobusowy zostanie przeniesiony na przebudowaną ul. Styki. Do przystanku przy ul. Bardowskiego autobusy będą jeździły starą trasą. Później skręcą w prawo, w nowo wybudowany łącznik z ul. Orzeszkowej. Dalej przejadą ul. Styki, nową drogą pod wiaduktem i potem już bez zmian, ulicami Żółkiewskiego i Siemieńskiego.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS