Wiadukt kolejowy w Wiśle Łabajowie (choć czasami mówi się o nim też, że znajduje się w Wiśle Głębce) znany jest chyba wszystkim, którzy odwiedzają tę popularną beskidzką miejscowość. Ogromny obiekt o długości około 150 m i wysokości nawet 25 m robi wrażenie bez względu na to, czy patrzy się na niego z dołu, czy z okien pociągu przejeżdżającego po nim w kierunku Wisły Głębce lub Katowic.
Wiadukt w Wiśle Marcin Czyżewski
To największy w Beskidach i jeden z najwyższych w Polsce wiaduktów kolejowych. Przez cały rok przyciąga turystów, którzy fotografują wielkie charakterystyczne łuki z poziomu biegnącej pod nimi ulicy, wdrapują się pod nie lub nawet na sam wiadukt.
Wiadukt w Wiśle zostanie odnowiony
Imponująca budowla powstała na początku lat 30. zeszłego wieku, podczas budowy linii kolejowej do Wisły. Pod betonowym siedmioprzęsłowym wiaduktem biegnie droga prowadząca do Wisły Łabajowa oraz przepływa potok Łabajów. Wielu turystów zastanawia się, po co przedwojenni konstruktorzy zdecydowali się na kosztowną budowę tak wielkiego wiaduktu, skoro linia kolejowa kończy się zaledwie kilkaset metrów dalej.
Pierwotne plany były jednak inne. Linia miała być znacznie dłuższa i biec tunelem pod przełęczą Kubalonka do Istebnej, a nawet Zwardonia. Realizację tych planów uniemożliwił wybuch II wojny światowej.
Dzisiaj o przedłużeniu linii nikt niestety nie myśli, za to jest ona gruntownie remontowana w ramach dużej inwestycji kolejowej wartej 460 mln zł, realizowanej przez PKP PLK. Dzięki niej podróżni w krótszym czasie dojadą m.in. właśnie do Wisły Głębce. Oprócz położenia nowych torów i wybudowania nowych przystanków kolejowych wykonawcy gruntownie odnawiają także przedwojenny wiadukt.
Prace już trwają – rusztowania stoją teraz przy jednym z przęseł, powstał także tymczasowy dojazd dla ciężkich maszyn. Dzięki remontowi nie tylko zostanie zabezpieczona niemal stuletnia konstrukcja, ale malowniczy obiekt odzyska także dawny blask. Co ciekawe, odnowiony zostanie także podobny, ale znacznie niższy i krótszy, bo 70-metrowy wiadukt na tej samej linii kolejowej, który znajduje się w Wiśle Dziechcince.
Zakończenie prac planowane jest na koniec 2021 roku.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS