A A+ A++

Przedstawiciele 11 samorządów wchodzących w skład G-ZM podpisali porozumienia o rozpoczęciu budowy szybkich dróg rowerowych na terenie Metropoli. Jedna z nich – prowadząca z Gliwic do Katowic – przebiegała będzie przez Zabrze.

Łącznie powstanie osiem velostrad o długości ok. 120 km. Podpisane w miniony piątek porozumienia dotyczą pierwszych czterech dróg, a realizacja tych inwestycji rozpocznie się w 2023 roku. W imieniu naszego miasta podpis na porozumieniu złożyła Katarzyna Dzióba, zastępca prezydenta Zabrza.

Velostrady GZM to szybkie drogi rowerowe, w większości odseparowane od jezdni i ruchu samochodowego. Dzięki ich powstaniu, mieszkańcy otrzymają możliwość bezpiecznego przejazdu na rowerze pomiędzy miastami Metropolii.

Dla miast i gmin GZM ważne jest nie tylko to, by było gdzie jeździć, ale również na czym – w przyszłym roku zostanie uruchomiony Rower Metropolitalny. GZM jest na półmetku dialogu konkurencyjnego, a firmy wkrótce będą składać swoje oferty.

Velostrady zintegrują jeszcze bardziej miasta i gminy. Dotychczas miasta GZM budowały lokalne drogi, realizując tylko nieliczne inicjatywy z mia­stami sąsiednimi – mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Zanim powstała metropolia, było to trudne zarówno pod względem finansowym, jak i organizacyjnym. Dzięki temu, że działamy razem w ramach GZM, realizacja tego typu ponadlokalnych inwestycji jest zdecydowanie usprawniona. Powstanie velostrad GZM zostanie w całości sfinansowane z budżetu Metropolii i dotacji zewnętrznych, o które będziemy się ubiegać na ten cel

– podkreśla Karolczak.

Powstanie velostrad GZM to jedno ze strategicznych działań podejmowanych przez miasta Metropolii. Założenie jest takie, aby pełniły one funkcję transportową, a nie tylko rekreacyjną, czyli zapewniały możliwość bezpiecznego przejazdu w drodze do pracy, szkoły, czy na studia w ramach jednego miasta lub pomiędzy miastami.

Przez Zabrze przebiegała będzie jedna, 30-kilometrowa trasa Gliwice-Katowice

Velostrada na trasie Gliwice-Katowice będzie przebiegała po drodze przez takie miasta, jak Zabrze, Ruda Śląska, Świętochłowice oraz Chorzów. Jej długość wyniesie około 30 km.

Wyznaczone zostały już przebiegi, odbyły się przejazdy w terenie i wypracowano wspólne zało­żenia, uwzględniające przebieg miejskich sieci dróg rowerowych oraz planowane nowe inwesty­cje (np. centrum przesiadkowe). Chodzi o to, by velostrada była „kręgosłupem”, do którego będą docierać „ości”, czyli lokalne drogi rowerowe – przekazuje Kamila Rożnowska, rzeczniczka Metropolii.

W Gliwicach trasa będzie zaczynała się na placu Piłsudskiego i powiedzie przez miasto: aleją Przyjaźni, przez ulice Dworcową, Częstochowską (wiaduktem nad DTŚ), Jagiellońską, Szarą i Zabrską (w tym wiaduktem nad torami) – rowerzyści dojadą do ul. Chorzowskiej. Wzdłuż niej poprowadzona zostanie ścieżka rowerowa wiodąca do skrzyżowania z ul. Wolności oraz ul. Knurowską w Zabrzu. Zabrzański magistrat na razie nie informuje, którędy pobiegnie dalej.

(żms)/UM Zabrze, UM Gliwice, mat. G-ZM
fot. zdj. poglądowe/px

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPochodzi z najbardziej dyskryminowanej grupy społecznej w Indiach. Będzie kardynałem
Następny artykułEkologiczne zmiany w Szpitalu Matki Bożej Nieustającej Pomocy w Wołominie dzięki Funduszom Europejskim