A A+ A++
Żabka, Dino i Selgros mogły "podpaść" UOKiK. Wszczęto postępowanie wyjaśniające
/ UOKiK

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdza czy sieci handlowe Żabka, Dino i właściciel Selgros Cash & Carry wykorzystują przewagę kontraktową wobec dostawców produktów rolno-spożywczych – podał w środę UOKiK . Zastrzeżenia budzą niektóre opłaty pobierane przez nie od kontrahentów.

Jak poinformowano w środowej informacji urzędu, prezes UOKiK prowadzi badanie rynku, w którym sprawdza m.in., czy warunki usług świadczonych przez sieci handlowe na rzecz dostawców produktów rolno-spożywczych mogą stanowić przejaw nieuczciwego wykorzystywania przewagi kontraktowej. “Sprawdzane usługi polegają na wykonywaniu na rzecz dostawcy rozmaitych świadczeń związanych ze sprzedażą towarów, np. z zakresu marketingu czy logistyki” – wskazano. Sieć pobiera w zamian za nie różnego rodzaju opłaty okołosprzedażowe – dodano.

Przypomniano, że pierwsze postępowania wyjaśniające oparte na ustaleniach tego badania dotyczyły spółek Carrefour i Auchan Polska. “W kolejnych prezes UOKiK sprawdzi praktyki Żabka Polska, Dino Polska i Transgourmet Polska (właściciel sieci Selgros Cash & Carry)” – stwierdzono. Dwaj ostatni przedsiębiorcy, jak przekazał urząd, pobierają od dostawców produktów rolno-spożywczych opłaty za transport produktów z magazynów centralnych sieci do ich poszczególnych sklepów.

“Niedopuszczalna jest sytuacja, w której dostawcy muszą płacić za czynności, które stanowią integralną część działalności sieci lub nie wiedzą, jakie konkretne działania będą realizowane przez większego kontrahenta na ich rzecz” – zaznaczył prezes UOKiK Tomasz Chróstny, cytowany w środowej informacji. Wskazał, że takie praktyki mogą stanowić nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej. “Sprawdzamy, czy właśnie tak jest w przypadku Żabka Polska, Dino Polska i Transgourmet Polska” – przekazał Chróstny.

Zwrócono uwagę, że centralny system dystrybucji towarów jest integralną częścią modelu biznesowego sieci handlowych, a koszty jego organizacji powinny one ponosić we własnym zakresie. “Z tego względu pobieranie specjalnych opłat logistycznych może stanowić nieuzasadnione obciążenie dla kontrahentów” – oceniono. Dodano, że zakres niektórych usług świadczonych przez trzy spółki na rzecz dostawców “może być określany w niejasny sposób”.

UOKiK zaznaczył, że postępowania wyjaśniające toczą się w sprawie, a nie przeciwko przedsiębiorcom. “Jeśli w ich trakcie potwierdzi się, że sprawdzane praktyki mogą stanowić nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej, wówczas prezes UOKiK może postawić zarzuty przedsiębiorcom” – wyjaśniono. Wskazano, że organizatorom sieci handlowych może wówczas grozić kara do 3 proc. rocznego obrotu.

Urząd przypomniał, że za podobne praktyki prezes UOKiK nałożył w listopadzie 2021 r. karę 76 mln zł na spółkę Eurocash. Ponadto UOKiK przygotowuje raport dotyczący opłat za usługi świadczone przez sieci handlowe na rzecz dostawców produktów rolno-spożywczych. (PAP)

autorka: Magdalena Jarco

maja/ mmu/

Źródło:PAP Biznes
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułWielką Brytanię czeka rolnicza katastrofa
Następny artykułThermofin rozbuduje swój zakład w strefie w Złotoryi