Do jutra, eksperci, nauczyciele, rodzice i uczniowie mogą zgłaszać uwagi do planu zmian podstaw programowych.
Za pośrednictwem specjalnego formularza można się wypowiedzieć na temat proponowanych zmian podstawy programowej kształcenia ogólnego obejmującego 17 przedmiotów. Ministerstwo Edukacji Narodowej zachęca nauczycieli, rodziców, uczniów, ekspertów do zgłaszania uwag.
Formularz wraz z ministerialnymi propozycjami zmian znajdziecie TUTAJ
MEN postawiło ograniczyć obowiązkowey zakresu treści nauczania, co przy pozostawieniu aktualnego wymiaru godzin nauczania ma umożliwić nauczycielom i uczniom “spokojniejszą i bardziej dogłębną realizację treści”.
– Ze względu na planowaną w przyszłości kompleksową reformę programową proponowane obecnie zmiany polegają wyłącznie na ograniczeniu zakresu wymagań określonych w podstawie programowej z 2017 i 2018 r., tak aby od 1 września 2024 r. mogły objąć wszystkich uczniów począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, aż do szkół ponadpodstawowych wszystkich typów (lo, tech., bs I i bs II) oraz nie skutkowały koniecznością wymiany podręczników szkolnych” – informuje resort.
Prekonsultacje trwają do 19 lutego 2024 r.
Co się zmieni w zakresie listy lektur:
- usunięto część pozycji z list lektur obowiązkowych i uzupełniających (szkoła podstawowa i ponadpodstawowa)
- zaproponowano inny sposób zapisu list lektur obowiązkowych, tak by wyodrębnić przede wszystkim pozycje książkowe czytane w całości (szkoła podstawowa i ponadpodstawowa)
- niektóre lektury z zakresu podstawowego przeniesiono do zakresu rozszerzonego (szkoła ponadpodstawowa)
- do list lektur uzupełniających dodano książki wydane w XXI wieku (szkoła podstawowa i ponadpodstawowa).
Proponowane zmiany obejmują następujące przedmioty:
Szkoła podstawowa (klasa IV-VIII):
język polski,
język obcy nowożytny,
język łaciński,
język mniejszości narodowej lub etnicznej,
język regionalny – kaszubski,
historia,
wiedza o społeczeństwie,
matematyka,
biologia,
geografia,
chemia,
fizyka,
informatyka.
Liceum ogólnokształcące, technikum:
język polski,
język obcy nowożytny,
język łaciński,
język mniejszości narodowej lub etnicznej,
język regionalny – kaszubski,
historia,
wiedza o społeczeństwie,
historia i teraźniejszość,
matematyka,
biologia,
geografia,
chemia,
fizyka,
informatyka,
filozofia,
język łaciński i kultura antyczna,
historia muzyki,
historia sztuki.
Branżowa szkoła I stopnia:
język polski,
język obcy nowożytny,
język mniejszości narodowej lub etnicznej,
język regionalny – kaszubski,
historia,
matematyka,
biologia,
geografia,
chemia,
fizyka,
informatyka.
Branżowa szkoła II stopnia:
język polski,
język obcy nowożytny,
język mniejszości narodowej lub etnicznej,
język regionalny – kaszubski,
matematyka,
informatyka.
Na stronie MEiN znajdziecie dokumenty dotyczące propozycji zmian, określonyc w podstawie programowej z 2017 i 2018 r.
Po analizie nadesłanych uwag przygotowane zostaną projekty rozporządzeń Ministra Edukacji w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla wymienionych typów szkół. MEN przewiduje, że w kwietniu projekty trafią do konsultacji społecznych i uzgodnień międzyresortowych, a w czerwcu zostaną podpisane przez ministra.
– Nowa, zawężona podstawa programowa będzie obowiązywać w okresie przejściowym od roku szkolnego 2024/2025. W tym czasie eksperci będą pracować nad kompleksową reformą programową. Całościowa, nowa podstawa programowa wejdzie w życie 2 lata później – od 1 września 2026/2027 w szkole podstawowej, od roku szkolnego 2028/2029 do szkół ponadpodstawowych – zapowiada resort.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS