Elektroniczna kolejka umożliwi rezerwację terminu odprawy granicznej za pomocą systemu informatycznego SATOS, np. przez przewoźnika chcącego dokonać takiej odprawy. – Zakładamy, że docelowe rozwiązanie zostanie wdrożone w Polsce we wszystkich drogowych przejściach granicznych obsługujących ruch towarowy w połowie 2025 roku. Równolegle będą prowadzone prace związane z dostosowaniem odpowiednich przepisów prawa krajowego – podaje biuro rzecznika prasowego KAS.
Czytaj więcej
Do końca marca Anglia zawiesza kary
Brytyjskie ministerstwo transportu poinformowało polski resort, że do 31 marca brytyjskie służby nie będą wymierzać sankcji za jazdę bez wymaganych zezwoleń.
Administracja zakłada, że awizacja terminu odprawy granicznej w drogowym ruchu towarowym powinna być obligatoryjna. – Oznacza to, że każdy, kto chce dokonać odprawy w ruchu towarowym będzie zobowiązany do rezerwacji termin odprawy granicznej za pomocą udostępnionego narzędzia – wyjaśnia biuro rzecznika.
KAS przypomina, że z początkiem 2022 roku wdrożył system Cyfrowa Granica, dzięki czemu we wszystkich przejściach granicznych po stronie polskiej proces obsługi pojazdów przekraczających granicę jest w pełni zautomatyzowany. – Jednakże w celu zapewnienia odpowiednich funkcjonalności dla potrzeb projektu awizacji konieczna jest jej odpowiednia modyfikacja i rozbudowa (m.in. stworzenie aplikacji mobilnej dla kierowców umożliwiającej szybkie dokonanie awizacji oraz dostarczającej podstawowych informacji z zakresu odprawy granicznej) – tłumaczy biuro rzecznika KAS.
Przewoźnicy domagają się elektronicznego kolejkowania, uważając, że ten system zmniejszy mitręgę przekraczania granic. Często kierowcy stoją w wielokilometrowych kolejach, nie mogąc korzystać z zaplecze sanitarnego, a parkujące wzdłuż poboczy dróg sznury ciężarówek są niebezpieczne dla ruchu drogowego. Blokują też wyjazdy z posesji.
Szczególnie trudna jest sytuacja na granicy z Ukrainą. Po zwolnieniu przez KE przewoźników ukraińskich z konieczności stosowania zezwoleń w ruchu międzynarodowym oraz dopuszczeniu przez władze ukraińskie do wykonywania tych przewozów wszystkich podmiotów, ruch na polskich terminalach wzrósł dwukrotnie, do ponad 60 tys. wyjeżdżających pojazdów na miesiąc.
Czytaj więcej
Złe prognozy dla transportu
W 2023 roku polscy konsumenci spodziewają się wzrostu bezrobocia i utrzymania dwucyfrowego tempa wzrostu cen towarów i usług, zaś europejski przemysł zamyka energochłonne zakłady. Nie będzie czego i dla kogo wozić.
Przedsiębiorcy uważają, że elektroniczna kolejka to krok w dobrym kierunku, ale jest to jedynie półśrodek. – Potrzebujemy sprawnych odpraw na granicy, a nie parkingów – podkreśla prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Jan Buczek.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS