A A+ A++

W środę, 27 października odbyła się XXXIV sesja Rady Miasta Gdyni. Podczas posiedzenia zostały przegłosowane uchwały dotyczące m.in. zmian w budżecie miasta, wysokości stawek podatku od nieruchomości czy opłaty miejscowej na rok 2022.

XXXIV sesja Rady Miasta Gdyni była transmitowana na stronie gdynia.pl, a także na portalu eSesja.tv, gdzie wkrótce będzie dostępny jej zapis.

Podczas obrad przegłosowano uchwały dotyczące m.in.:

– zmian w budżecie miasta na 2021 rok,

Ustala się dochody budżetu miasta na kwotę 1 931 202 077,04 zł, w tym:

  • dochody bieżące: 1 931 202 077,04 zł,
  • dochody majątkowe: 136 789 805 zł.

Ustala się wydatki budżetu miasta na kwotę 2 138 477 221,04 zł, w tym:

  • wydatki bieżące: 1 794 689 029,04 zł,
  • wydatki majątkowe: 338 925 392 zł.

W wyniku powyższych zmian budżet Gdyni wynosi:

  • po stronie dochodów: 1 926 339 277,04 zł,
  • po stronie wydatków: 2 138 477 221,04 zł,
  • po stronie przychodów: 271 523 460 zł,
  • po stronie rozchodów: 64 248 316 zł.

Szczegółowe zmiany w poszczególnych kategoriach wyszczególniono w projekcie przyjętej uchwały. Jest on dostępny w Biuletynie Informacji Publicznej.

– określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na terenie Gdyni,

Określono roczne stawki podatku od nieruchomości – od następujących przedmiotów opodatkowania:

– od gruntów:

  • związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków – 1,03 zł od 1 m2 powierzchni,
  • pod wodami powierzchniowymi stojącymi lub wodami powierzchniowymi płynącymi jezior i zbiorników sztucznych – 5,17 zł od 1 ha powierzchni,
  • pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej, statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego – 0,54 zł od 1 m2 powierzchni,
  • niezabudowanych objętych obszarem rewitalizacji, o którym mowa w ustawie z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji (Dz.U.2021 poz. 485), i położonych na terenach, dla których miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego przewiduje przeznaczenie pod zabudowę mieszkaniową, usługową albo zabudowę o przeznaczeniu mieszanym obejmującym wyłącznie te rodzaje zabudowy, jeżeli od dnia wejścia w życie tego planu w odniesieniu do tych gruntów upłynął okres 4 lat, a w tym czasie nie zakończono budowy zgodnie z przepisami prawa budowlanego – 3,40 zł od 1 m2 powierzchni.

– od budynków lub ich części:

  • mieszkalnych – 0,89 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej,
  • związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej – 25,74 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej,
  • zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu kwalifikowanym materiałem siewnym – 12,04 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej,
  • związanych z udzieleniem świadczeń zdrowotnych w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej, zajętych przez podmioty udzielające tych świadczeń – 5,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej,
  • pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej, statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego – 8,68 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej.

– od budowli

  • 2% ich wartości – określonej na podstawie art. 4 ust. 1 pkt. 3 i ust. 3-7 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

Uchwała wchodzi w życie 1 stycznia 2022 roku. Wpływy z tytułu podatku od nieruchomości mają największe znaczenie dla poziomu dochodów własnych gminy. Określone przez radę stawki nie mogą przekroczyć stawek maksymalnych ustalonych ustawą. Szacuje się, że dochody Gdyni z tytułu podatku od nieruchomości w 2022 roku wyniosą 175 800 000 zł.

– opłaty miejscowej na terenie Gdyni,

Opłata miejscowa jest pobierana od osób fizycznych przebywających w mieście dłużej niż dobę w celach turystycznych, wypoczynkowych lub szkoleniowych. W 2022 roku w Gdyni wyniesie ona 2,50 zł za każdą rozpoczętą dobę pobytu. Szacuje się, że dochody z tytułu opłaty miejscowej w 2022 roku, przy zastosowaniu proponowanych w uchwale stawek, wyniosą 340 000 zł.

– likwidacji filii nr 7 Miejskiej Biblioteki Publicznej w Gdyni oraz zmiany statutu Biblioteki Gdynia w części dotyczącej zakresu działania i lokalizacji filii oraz oddziałów,

Jednym z głównych wyzwań i celów określonych w „Strategii Biblioteki Gdynia na lata 2018-2024” jest optymalizacja sieci filii dzielnicowych zgodnie z rozwojem terytorialnym miasta. Oznacza to zarówno powstawanie nowych placówek, jak i wygaszanie istniejących.

Filia nr 7 Miejskiej Biblioteki Publicznej w Gdyni znajduje się na Działkach Leśnych, przy ul. Śląskiej 56. To niewielki lokal: powierzchnia użytkowa pomieszczeń bibliotecznych wynosi 70 m2. Obiekt jest w złym stanie technicznym, nie jest przystosowany do pełnienia funkcji lokalu użyteczności publicznej. Niewielka powierzchnia sprawia, że nie można zaoferować użytkownikom żadnych dodatkowych usług poza wypożyczaniem zbiorów. W bliskiej odległości, około 700 metrów, znajduje się filia nr 16 Miejskiej Biblioteki Publicznej. Mieści się ona przy ulicy Warszawskiej 3 i w dużej mierze skupia tę samą grupę odbiorców. Filia nr 16 jest zlokalizowana w tej samej dzielnicy – Działki Leśne, w wyremontowanym lokalu, z dobrym dojściem oraz dojazdem. Ponadto jest usytuowana tuż przy przystanku komunikacji miejskiej.

Druga pobliska filia, Wypożyczalnia Centralna, która mieści się przy ul. Abrahama 60, w odległości około 550 metrów pieszo (schody), to jedna z największych i najlepiej zaopatrzonych filii Biblioteki Gdynia. Zamknięcie placówki zlokalizowanej przy ul. Śląskiej pozwoli na bardziej efektywne wykorzystanie środków i kadry bibliotekarskiej w innych filiach oraz na optymalizację sieci filii dzielnicowych (planowane nowo otwarte, duże placówki: Mały Kack, Pustki Cisowskie, Cisowa, Witomino).

Bliskość filii nr 16 i Wypożyczalni Centralnej oraz zasięg ich działania pozwoli na przejęcie użytkowników z likwidowanej placówki. Majątek ruchomy oraz księgozbiór pozostający dotychczas w dyspozycji filii nr 7 zostanie zagospodarowany zgodnie z przeznaczeniem i potrzebami przez Miejską Bibliotekę Publiczną w Gdyni. Pracownicy filii oraz księgozbiór będzie przeniesiony do innych placówek.

Zamiar likwidacji filii nr 7 został ogłoszony uchwałą nr XXVII/887/21 Rady Miasta Gdyni z 24 lutego 2021 roku. Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Gdańsku wydała pozytywną opinię w sprawie zamiaru likwidacji filii. Filia zakończy działalność 31 grudnia 2021 roku.

– składania wniosków o przyjęcie do publicznych liceów ogólnokształcących, techników i branżowych szkół I stopnia prowadzonych przez miasto,

Zgodnie z ustawą wniosek o przyjęcie do publicznej szkoły można składać do nie więcej niż trzech wybranych placówek publicznych, chyba że organ prowadzący dopuści możliwość składania wniosku do więcej niż trzech wybranych publicznych szkół. Od roku szkolnego 2022/2023, w postępowaniu rekrutacyjnym do klas pierwszych w czteroletnich liceach ogólnokształcących, pięcioletnich technikach i branżowych szkołach I stopnia prowadzonych przez Gdynię, można składać wnioski do nie więcej niż pięciu szkół, które prowadzą takie postępowanie.

– „Wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Miasta Gdyni w latach 2022-2026”

Rada Miasta Gdyni przyjęła „Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Miasta Gdyni w latach 2022-2026”.

Określa on zasady polityki mieszkaniowej gminy oraz warunki do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych jej mieszkańców w latach 2022-2026.

Zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, które obejmują m.in.: sprawy związane z ładem przestrzennym, gospodarką nieruchomościami i komunalną, gminnym budownictwem mieszkaniowym i pomocą społeczną.

Do głównych celów programu należą:

  1. zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych najbardziej potrzebujących mieszkańców,
  2. poprawa jakości zamieszkania w mieszkaniowym zasobie gminy,
  3. zwiększenie liczby mieszkań dostępnych, przeznaczonych dla osób z niepełnosprawnościami i seniorów,
  4. zarządzanie zasobem mieszkaniowym gminy nakierowane na większe upodmiotowienie i aktywizację najemców oraz zwiększenie ich odpowiedzialności za miejsce zamieszkania,
  5. sukcesywna poprawa stanu technicznego lokali i budynków wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy,
  6. ograniczanie oddziaływania budynków gminnych na klimat,
  7. racjonalizacja gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy.

Ponadto zostały przedstawione sprawozdania z prac Komisji Samorządności Lokalnej i Bezpieczeństwa Rady Dzielnicy Cisowa oraz raport na temat „Programu opieki nad zabytkami Miasta Gdyni na lata 2019-2022” i jego realizacji w latach 2019-2020, a także z działań edukacyjnych w Gdyni.

Szczegóły planowanych działań przedstawiono w samym programie. Jest on dostępny w Biuletynie Informacji Publicznej.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułNowy Sącz: wraca pamięć o pochowanych tutaj mieszkańcach miasta [ZDJĘCIA]
Następny artykułAndrzej Duda z wizytą w Paryżu. Zjadł roboczy lunch razem z Macronem