Kolejnym powodem niedoboru pracowników jest mała atrakcyjność zawodu. Mimo to MEN odtworzyło kształcenie kierowców-mechaników w szkolnictwie zawodowym pierwszego i drugiego stopnia. Dzięki wsparciu gmin nauka ruszyła w 150 szkołach w całym kraju. ZMPD przeprowadziło badanie wśród uczniów szkół branżowych pierwszego stopnia, pytając o powód podjęcia kształcenia w kierunku kierowca-mechanik i ocenę zajęć.
Na pytanie, czy respondent jest zainteresowany tematyką związaną z transportem, duża liczba uczniów określiła się, że interesuje ich ta tematyka (88,3 proc.). Większość uczniów, tj. 73,7 proc., wyraziła zadowolenie z praktyk zawodowych, stwierdzając, że były zgodne z ich oczekiwaniami, a połowa ankietowanych wskazała kursy obsługi nowoczesnych systemów bezpieczeństwa pojazdów jako najciekawsze.
Symulatory wielu klas
Do poznania możliwości współczesnych ciężarówek najlepiej nadaje się symulator. To urządzenie dobrze odzwierciedla rzeczywiste warunki jazdy i uczy pokory. – Praktyka na samochodach jest niezbędna, ale symulator jest ważnym uzupełnieniem, niektórych sytuacji bowiem nie da się przećwiczyć na żywo samochodem. Tylko na symulatorze można bezkarnie ćwiczyć jazdę w trudnych warunkach. Urządzenie pozwala na symulowanie śliskiej nawierzchni, zmiennej siły wiatru i innych warunków drogowych. W PSPD mamy symulator starej generacji, na którym ćwiczy młodzież. Młodzi adepci przynajmniej wiedzą, że ciągną za sobą kilkanaście metrów naczepy, poznają jak zachowywać się na łukach, że technika jazdy jest inna niż osobówką – opisuje prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych Tomasz Rejek.
Raben Transport także użytkuje symulator. – W wersji pierwotniej trafił do nas na próby jesienią 2022 roku do Gniewomierza pod Legnicą. Nasz dział badań i rozwoju znalazł symulator i zaproponował to narzędzie jako optymalizację procesu poprawy umiejętności operatorów wózków widłowych. Okazało się że dostawca, poznańska firma Best Driver, ma także symulator jazdy samochodem ciężarowym – wspomina Pożoga.
Pierwsza wersja była stacjonarna, druga, po konsultacjach z ekspertami z Raben Transport i R&D zrobiona i dostarczona w styczniu 2024 roku, mieści się w wymiennym nadwoziu i także ma siłowniki pod szoferką. – Drugim naszym wymogiem było zastosowanie kabiny z Actrosa MP5, wyposażonej w mirrorcam, aktywny tempomat, fotele, aby warunki szkoleń i rekrutacji nowych kierowców były jak najbardziej zbliżone do realiów. W rezultacie odczucia przyspieszania, siła potrzebna do kręcenia kierownicą i cała percepcja jest jak najbliższa rzeczywistej – podkreśla Fleet Development Manager Raben Transport Maciej Zwada.
Symulator odzwierciedla jazdę samochodem ciężarowym solowym, ciągnikiem z naczepą oraz samochodem z przyczepą. Symulator zawiera scenariusze o różnym stopniu trudności, uwzględnia różne typy pojazdów i rodzaje dróg, rozmaite warunki pogodowe oraz ruch innych pojazdów wpływający na pracę kierowcy lub wymuszający odpowiednie reakcje. – Cały czas rozwijamy z dostawcą oprogramowanie symulatora. Są to poprawki, rozszerzenia, nowe scenariusze – zaznacza Pożoga.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS