Choć inflacja w Polsce spada, to ceny wielu świątecznych produktów spożywczych są wyższe niż przed rokiem. Niekwestionowanym symbolem drożyzny w tym roku jest składnik sałatki jarzynowej, jakim jest groszek konserwowy. W listopadzie 2023 r. musieliśmy zapłacić za niego już 44 proc. więcej niż rok temu.
Podrożał również cynamon o 40 proc., kukurydza konserwowa o 20 proc., goździki o 17 proc. czy masa makowa z bakaliami również o 17 proc. Najmniej podrożały natomiast śledzie i barszcz czerwony. Odpowiednio o 3 proc. i 8 proc.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Świąteczny koszyk zakupowy. Tyle wydamy
Ile zatem zapłacimy za koszyk 11 świątecznych produktów spożywczych? Jak wylicza ASM Sales Force Agency, średnia cena badanego koszyka wynosi 84,04 zł. To wzrost o 9,89 zł, czyli 13 proc., w porównaniu do grudnia 2023 r.
– Tegoroczne święta będą sporo droższe niż rok temu. Za kwotę, którą w zeszłym roku wydaliśmy na 12 tradycyjnych potraw, w tym roku moglibyśmy przygotować tylko 11 dań. Wzrosły ceny wielu produktów, które Polacy kupują na święta w tym śledzi, barszczu czerwonego, przypraw i dodatków – komentuje wnioski z raportu Zbigniew Sierocki, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency.
Gdzie jest najtaniej?
Najtaniej zestaw świątecznych produktów można kupić w sieci ALDI – 79,21 zł, natomiast najwyższą wartość koszyka świątecznego odnotowano w sklepach Intermarché – 92,63 zł.
Największy wzrost cen koszyka świątecznego wobec 2022 r. odnotowano w sieci Intermarché, w której średnia cena koszyka świątecznego była wyższa o blisko 24 proc. niż przed rokiem.
Z danych GUS wynika, że ceny towarów i usług w Polsce były w porównaniu do ubiegłego roku wyższe o 6,6 proc. Na pozycję lidera najniższych cen wróciła sieć Auchan. Średni koszt koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency w tej sieci wyniósł 203,70 zł. Najwyższą wartość koszyka zakupowego w listopadzie 2023 r. odnotowano w sieci Netto, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 322,88 zł.
W listopadzie 2023 r. względem 2022 r. podrożało 6 na 10 analizowanych kategorii produktów: produkty sypkie, dodatki, chemia domowa i kosmetyki, słodycze, napoje, używki i piwo. Potaniały natomiast produkty tłuszczowe, nabiał, mrożonki, mięso, wędliny i ryby.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS