A A+ A++

Kujawsko-pomorski marszałek wszczął postępowania administracyjne, a bydgoska Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia. – Terminy realizacji zadania były dwukrotnie przesuwane przez PKP PLK, trzeci mija 30 września – mówi Beata Krzemińska rzecznik kujawsko-pomorskiego Urzędu Marszałkowskiego.

Linia kolejowa nr 356 jest najkrótszą drogą łączącą stolicę Wielkopolski, czyli Poznań z Bydgoszczą. Oczywiście na skomunikowaniu tych miast zależy wszystkim jednak dużo wskazuje na to, że kujawsko-pomorscy samorządowcy mają znaczące opóźnienie w stosunku do poczynań wielkopolskich decydentów.

KUJAWSKO-POMORSKIE DECYZJE

Początkowo zburzenie wirtualnego muru pomiędzy kolejową Wielkopolską, a stroną kujawsko-pomorską wyglądało na możliwe do wykonania w niedługim czasie. Samorządowcy wyrażali chęć modernizacji linii, która doprowadzi do skomunikowania z Bydgoszczą. Jednak wielkopolski wicemarszałek Michał Jankowiak poinformował, że nadal nie ma oficjalnego potwierdzenia tychże chęci. Nadzieje na przełamanie impasu daje prowadzona cały czas korespondencja z kujawsko-pomorskim Urzędem Marszałkowskim. Poza tym PKP PLK wymieniło część nawierzchni odcinka z Kcyni do Nakła, co daje sygnał do pozytywnego myślenia. Poza tym odbywa się tam ruch pociągów towarowych.

13 maja Marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego, czyli Piotr Całbecki wydał obwieszczenie o wszczęciu postępowania administracyjnego w sprawie zatwierdzenia projektu robót geologicznych dla określenia warunków geologiczno-inżynierskich w celu rewitalizacji linii nr 356 od granicy województwa do Kcyni. W ramach projektu między Kcynią i Nakłem nad Notecią ma powstać mijanka. W tym przypadku chodzi o linię nr 281. 26 czerwca marszałek zatwierdził projekt robót geologicznych. Dzień później Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Bydgoszczy wydała decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla tego przedsięwzięcia.

Zapytaliśmy rzecznika prasowego Urzędu Marszałkowskiego w Toruniu o plan związany z przywróceniem połączenia z Wągrowca przez Kcynię i Szubin w kierunku Bydgoszczy (linia nr 356) lub poprzez linię 281 do Nakła nad Notecią. – Działamy wyprzedzająco i już kilka lat temu – z inicjatywy marszałka Piotra Całbeckiego – wynegocjowaliśmy w Brukseli i otrzymaliśmy zgodę, aby europejskie środki przeznaczyć na przygotowanie dokumentacji projektowej pod modernizację nieużytkowanej od wielu lat linii kolejowej. Beneficjentem projektu „Opracowanie dokumentacji przedprojektowej i projektowej dla projektu pn. „Rewitalizacja kolejowego ciągu komunikacyjnego linii kolejowej nr 356 na odcinku granica województwa – Kcynia wraz z budową mijanki na odcinku Kcynia-Nakło nad Notecią linii kolejowej nr 281″ realizowanego dzięki dotacji z europejskich środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020, jest zarządca infrastruktury kolejowej PKP Polskie Linie Kolejowe. Terminy realizacji zadania były dwukrotnie przesuwane przez PKP PLK, trzeci mija 30 września. Kolejnym krokiem będzie pozyskanie środków na modernizację linii kolejowej, co będzie możliwe tylko z zaangażowaniem środków krajowych – odpowiedziała Beata Krzemińska rzecznik urzędu marszałkowskiego w Toruniu.

Nasuwa się pytanie jak daleko zaawansowane są procedury związane z udrożnieniem rzeczonego odcinka linii nr 356. Szczegóły przekazał tygodnikowi Pałuki Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Oto one: – Planowane jest przywrócenie przejezdności na 7,5 km odcinku od granicy województw do stacji Kcynia. PLK S.A. przygotowują dokumentację przedprojektową i projektową dla zadania […]. Aktualnie wykonawca opracowuje projekty budowlane [ich koszt to 2.700.000 zł współfinansowany ze środków unijnych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego – przyp. red.] oraz jest na etapie uzyskania decyzji środowiskowej. Zakończenie prac nad dokumentacją planowane jest w trzecim kwartale br. Dla realizacji inwestycji niezbędny jest dialog pomiędzy zainteresowanymi stronami w zakresie możliwości uruchomienia wspólnych, międzywojewódzkich połączeń oraz znalezienia środków finansowych.

Na początku sierpnia dopytaliśmy rzecznika Zielińskiego o proceduralne szczegóły. – Dalsza procedura administracyjna prowadząca do finalizacji […] przewiduje pozyskanie decyzji środowiskowej ostatecznej, złożenie wniosku o pozyskanie decyzji lokalizacyjnej linii kolejowej oraz złożenie wniosku o pozwolenie na budowę i pozyskanie przedmiotowego pozwolenia. Podstawą do złożenia wniosków […] będzie zapewnienie środków finansowych, niezbędnych do ogłoszenia postępowania przetargowego na realizację prac budowlanych – kończy wyjaśnienia rzecznik PLK.

Więcej szczegółów w papierowym wydaniu tygodnik Pałuki.

Cezary Kucharski

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułRogoźnickie Dni Sportu i Rozrywki rozpoczęte. “Aby ludzie byli zadowoleni” (zdjęcia)
Następny artykułSilno zaprasza na festyn z okazji święta Matki Boskiej Zielnej