A A+ A++

    Kompaktowe kombi to samochody kompletne, bo łączą w sobie cechy wielu innych aut. Przez popularność SUV-ów zostały jednak skierowane na boczny tor, chociaż całkiem niesłusznie. Zalety takich samochodów warto poznać. Za przykład weźmy nowego Golfa Varianta.  

Partnerem tekstu jest Volkswagen

Słyszysz Volkswagen, mówisz Golf – jest tak od 1974 roku, czyli od dnia debiutu kompaktowego następcy poczciwego Garbusa. To model, który przez dziesiątki lat wyznaczał trendy w swojej klasie, a dla Volkswagena był perłą w koronie. Wszystko jednak się zmienia – nowy Golf, chociaż dalej piekielnie popularny wśród kierowców, spadł w rankingu najczęściej kupowanych modeli marki. Dziś najpopularniejszym Volkswagenem jest kompaktowy SUV – Tiguan. Niech ta informacja będzie zgrabnym wstępem do tego tekstu.


Z cyklu "zapomniane historie" - kompaktowe kombi

Dlaczego SUV jest dziś samochodem popularniejszym niż VW Golf? Według niektórych zapewnia on lepszą widoczność, wygodną pozycję za kierownicą i poczucie większego bezpieczeństwa. Jak się okazuje, są to cechy, za które kierowcą gotowi są zapłacić więcej – żeby tylko mieć podwyższony model. Jakby w tle tej mody stoi Golf Variant, czyli odmiana kombi popularnego auta kompaktowego – czy przypadkiem nie jest on równie dobrym wyborem co SUV?

Duży, większy, największy – przestrzeń się liczy

Na pierwszy rzut oka to SUV-y są samochodami większymi i bardziej przestronnymi, jednak jest to tylko pewne optyczne złudzenie, bo od porównywalnych aut Golf w wersji kombi jest dłuższy, ma też często większy rozstaw osi, a to w naturalny sposób przekłada się na większą lub bardzo zbliżoną ilość miejsca we wnętrzu. SUV-y co najwyżej mogą oferować odrobinę więcej przestrzeni nad głową, chociaż taką cechę docenią głównie dwumetrowcy lub miłośnicy kapeluszy.


Z cyklu "zapomniane historie" - kompaktowe kombi

A bagażnik? W Golfie Variancie jego pojemność wynosi 611 i 1641 litrów, po złożeniu oparć kanapy, a to wyniki niemal co do milimetra identyczny, jak w droższym i wydawałoby się większym Tiguanie. W kategorii „przestrzeń we wnętrzu i bagażnik” to kompaktowe kombi nie ma sobie absolutnie nic do zarzucenia.

Jakie jeszcze różnice można znaleźć między kompaktowym kombi, a podobnej wielkości SUV-em? Wielu kierowców wspomni pewnie o pozycji za kierownica, jednak i w tym temacie podzielą się oni na dwa obozy – fanów SUV-ów, którzy muszą siedzieć wyżej, oraz fanów, z braku lepszego określenia… niższych samochodów. Owszem, do wnętrza Golfa nie wspinamy się jak do SUV-a, co nie oznacza, że jest tam mniej przestronnie lub trudniej obrać właściwą pozycję. Wręcz przeciwnie.


Z cyklu "zapomniane historie" - kompaktowe kombi

Regulacja fotela oraz kierownicy sprawia, że wygodnie usiądzie tu także osoba wysoka. Co ważniejsze, w Golfie siedzi się “bliżej ziemi”, bo cały samochód jest niższy. Tak położony środek ciężkości pozwala na trochę inne nastawy zawieszenia, dzięki którym komfort jazdy i pewność prowadzenia, zawsze będą subtelnie przewyższać te w SUV-ach.


Z cyklu "zapomniane historie" - kompaktowe kombi

Można powiedzieć, że zapatrzeni w samochody z większymi prześwitami, w których z pozycji kierowcy “widać więcej drogi”, zapomnieliśmy niejako o walorach „zwykłych” aut. Na przykład o ich mniejszej powierzchni czołowej – i co za tym idzie lepszych właściwościach aerodynamicznych.

Fragment drogi szybkiego ruchu przejechany modelem takim, jak Golf Variant wystarcza, żeby zauważyć ogromną zaletę samochodów o niższym współczynniku Cx – we wnętrzu jest zaskakująco cicho. Mniejsza przednia szyba, mniejsze lusterka, bardziej opływowy kształt nadwozia i mniejsze koła (nie trzeba dawać dużych, by z boku samochód miał właściwe proporcje), to wszystko sprawia, że szum wiatru we wnętrzu jest mniej słyszalny niż w SUV-ie. Na dłuższą metę to ogromna zaleta.


Z cyklu "zapomniane historie" - kompaktowe kombi

Z mniejszymi oporami stawianymi opływającemu nadwozie powietrzu wiąże się też inny bonus – niższe zużycie paliwa. Niższy, lżejszy i bardziej aerodynamiczny samochód po prostu będzie spalał mniej. Kierowcy przyzwyczaili się do nieco wyższego spalania w SUV-ach, ale ponownie – wystarczy przejażdżka kompaktowym kombi, aby przypomnieć sobie, jak oszczędne potrafią być te auta, przy jednocześnie zachowanej ogromnej praktyczności.


Z cyklu "zapomniane historie" - kompaktowe kombi

Szczególnie jeżeli tak, jak w przypadku najnowszego Golfa Varianta, są one zelektryfikowane, czyli napędza je silnik z instalacją „mild hybrid” – w VW z silnikiem 1.5 eTSI mówimy o spalaniu rzędu 5,6 l/100 km (wg rygorystycznej normy WLTP).

Dylemat przy kasie – brać czy nie brać?

Analizując rynek samochodów kompaktowych i porównując ze sobą tej wielkości kombi i SUV-y, można zauważyć, że aby stać się właścicielem tego drugiego typu pojazdów, trzeba dopłacić średnio ok. 10-25% wartości. Dla fanów takich samochodów to pewnie nie problem, bo większy prześwit, wyższa pozycja za kierownicą czy więcej miejsca nad głową to cechy, za które są gotowi zapłacić ekstra.


Z cyklu "zapomniane historie" - kompaktowe kombi

Wielu wybierze jednak kombi, a tym samym oszczędzi sporą sumę, którą może wydać np. na bogatsze wyposażenie swojego auta. Później będą oni też oszczędzać każdego dnia – chociażby płacąc nieco mniej za tankowanie czy, w dłuższej perspektywie, mniejsze zużycie komponentów spowodowane niższą masą – a przecież nadal będą jeździć nowoczesnym samochodem rodzinnym z aktywnymi systemami bezpieczeństwa i modemem oferującym dostęp do usług online.

Podsumowując: kupując kompaktowe kombi, takie jak VW Golf Variant, kierowca otrzymuje świetnie prowadzące się auto, które jest bardzo praktyczne i przestronne (zwiększony rozstaw osi względem hatchbacka o 4 cm), do tego ciche i świetnie prowadzące się, a także zapewniające bezpieczeństwo i oferujące wybór wielu nowoczesnych silników.


Z cyklu "zapomniane historie" - kompaktowe kombi

Jeżeli kierowca świadomie chce jeździć samochodem niższym, ale jednocześnie potrzebuje napędu na cztery koła i większego prześwitu, to pomiędzy autami kompaktowymi i SUV-ami można znaleźć odmianę Varianta, która idealnie wpisze się i w te potrzeby – to uterenowiony Golf Alltrack. Taki samochód ma napęd na cztery koła, mocne silniki i osłony nadwozia, dzięki czemu poradzi sobie również poza asfaltem. To dobry kompromis.

Wielu kierowców wybierze kompaktowe kombi, czyli VW Golfa Varianta. Wielu zdecyduje się na podobnej wielkości SUV-a. Natomiast ci rozdarci pomiędzy tymi dwoma światami też znajdą samochód dla siebie, czyli właśnie uterenowionego Alltracka. Co z tego wynika? Może to, że nie ma na świecie jednego samochodu, który idealnie spełniałby potrzeby wszystkich kierowców. Są za to takie marki, które dają kierowcy możliwość wyboru, a jednocześnie dbają o to, żeby każdy wybór był dobry. Taką marką jest choćby Volkswagen. Wybór należy już do was.

Dane o emisji CO2 wskazanych w tekście modeli można znaleźć na stronie internetowej: HTTPS://WWW.VOLKSWAGEN.PL/PL/WLTP.HTML

Autor: Julian Grabowski

Partnerem tekstu jest Volkswagen

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułKolportaż ulotek dotyczących szczepień przeciw COVID-19 w powiecie zambrowskim
Następny artykułCzęstochowskie24: Bp Andrzej Przybylski z modlitwą u Braci Szkolnych