A A+ A++

Norma euro 5 wykończy w przyszłym roku wiele motocykli. Z oferty Yamahy znikną FJR 1300, R6 i XT 1200 Z Super Tenere. Ten ostatni model w swoim segmencie mógł być już uznawany za prawdziwego dinozaura, choć trzeba babci Teresie przyznać, że cały czas cieszy się zainteresowaniem nabywców.

Z całą pewnością Iwata nie dopuści do powstania pustki w ofercie. Jesteśmy pewni, że producent już szykuje następcę swojego dużego adventure. Jak będzie wyglądała nowa duża Teresa i, przede wszystkim, czym będzie napędzana? Oto kluczowe pytania, które dziś zaprzątają nasze głowy.

Jedną z podpowiedzi może być ujawniony nie tak dawno prototyp motocykla napędzanego doładowanym, trzycylindrowym silnikiem o pojemności 847 cm3, znanym z modelu MT-09. Silnik, wyposażony w system zmiennych faz rozrządu i bezpośredni wtrysk paliwa, wspomagany był turbosprężarką umieszczoną przed cylindrami.

Zobacz również: Czy jesteśmy świadkami narodzin nowej Yamahy V-Max? 

Postawiliśmy wówczas hipotezę, że taki silnik mógłby trafić do następcy MT-10 lub nawet nowej wersji V-Maxa (tak, wiemy, że V-Max miał V-twina). Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, by takim piecem zasilić następczynię dużej Teresy. Na pierwszy rzut oka pojemność 847 cm3 nie wydaje się zbyt imponująca, jednak kiedy spojrzy się na pozostałe parametry, staje się oczywiste, że Super Tenere byłaby jednym z najmocniejszych adventure w segmencie.

Moc, generowana przez uturbioną jednostkę napędową wynosi 180 KM przy 8500 obr/min, zaś maksymalny moment obrotowy to aż 178 Nm w zakresie od 3000 do 7000 obr/min! Dla porównania – najpotężniejsze dziś podróżne enduro, czyli Ducati Multistrada V4 generuje 170 KM przy 10500 obr/min i 125 Nm przy 8750 obr/min.

Jeśli zatem nowa Super Tenere otrzymałaby ten silnik, stałaby się najszybszym i najbardziej dynamicznym adventure na rynku, deklasując konkurencję. Pytanie tylko czy Yamaha zaryzykuje wsadzenie do swojego flagowego adventure niespełna litrowego silnika? Jak zareagują na to klienci? Sądzimy, że 180 KM i 178 Nm ukoją ich niedosyt centymetrów sześciennych.

Oberdan Bezzi, znany projektant, którego wizualizacje niejednokrotnie były inspiracją do wspaniałych projektów, zaproponował swój pomysł na to, jak mogłaby wyglądać nowa Super Tenera (zdjęcie tytułowe). Motocykl utrzymany jest w stylu Tenere 700 – charakteryzuje się lekkością i dzielnością terenową. Jest zdecydowanie mniej zwalisty niż obecna Super Tenera.

Jaka będzie przyszłość – nie wiemy, ale przyznacie, że opcja smukłego, lekkiego enduro turystyka z potężnym piecem z turbo jest niezwykle kusząca…

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułUWAGA! Awaria! Na ulice wyjechał beczkowóz
Następny artykułKubacki: Rekord skoczni? No to jest super uczucie