A A+ A++

Yamaha FJ1100 zadebiutowała w 1984 roku jako motocykl sportowo-turystyczny. Obszerna obudowa i mocny, szesnastozaworowy silnik o mocy 125 KM umożliwiały sportowe osiągi. Jednak jej zalety, takie, jak wygodne siodło, pozycję kierowcy i pasażera, solidną konstrukcję oraz dobrą osłonę przed wpływem warunków atmosferycznych (ale dla niskich kierowców) dostrzegli amatorzy turystyki.

W ofercie producenta przetrwała do 1996 roku – co ciekawe, pod koniec swojej obecności na rynku, sprzedawała się niewiele gorzej, niż zaraz po prezentacji…

NAS Analytics TAG

Więcej pojemności

W dwa lata po premierze, Yamaha poddała FJ-tę pewnej kuracji; rozwiercono silnik o 100 ccm. Mimo, że moc wzrosła symbolicznie (do 128 KM), przebieg momentu poprawił się znacznie, dzięki czemu wystarczyło 2000 obr./min. aby poruszać się na najwyższym biegu płynnie i bez szarpnięć.

Pewną niedogodnością modelu (zarówno 1100 jak i wczesnych 1200) były dokuczliwe wibracje silnika w okolicach 4000-6000 obr./min. i to mimo montażu gumowych “tłumików” w podnóżkach pasażerów. Poprawiono to dopiero w 1991 roku montując części gumowe w elementach mocujących silnik. Warto wspomnieć, że wibracje powodowały pęknięcia osłon w miejscu mocowań a także odpadanie przegród w tłumikach.

Yamaha FJ1100/1200 nie ma słabych punktów w kwestii awaryjności silnika. Jest on wybitnie trwały bez trudu osiągając przebiegi rzędu 200-250 tys./km. Niestety, nie można tego powiedzieć o sprzęgle, które przy ostrzejszej jeździe może wymagać wymiany nawet co 30 tys./km.

Pod względem podwoziowym motocykl ma dwie pozornie wykluczające się cechy: jest niezwykle zwrotny, jak na pojazd o pojemności 1000 ccm przy dużej stabilności przy większych prędkościach.

Zmiany w modelu 

Do 1988 roku średnica przedniego koła miała 16 cali – potem zastąpiono go większym, 17 calowym. Wersje z mniejszą średnicą koła miały tendencję do “prostowania się w zakręcie” podczas ostrych hamowań co bywało nieprzyjemne szczególnie w górach. W tym samym roku FJ1200 otrzymała nowe, czterotłoczkowe zaciski hamulcowe oraz klocki ze spieków, co miało uciszyć “krytyków” narzekających na niewystarczającą wydajność układu hamulcowego podczas jazdy z pełnym obciążeniem.

W 1991 do sprzedaży trafiła wersja z układem hamulcowym wyposażonym w ABS – od tego samego rocznika zmieniono tylny amortyzator oraz jego regulację napięcia, wymagającą użycia klucza hakowego.

Yamaha FJ 1100/1200 – najczęstsze usterki

Poza wspomnianą, niską trwałością sprzęgła FJ jest motocyklem bardzo trwałym. Na listę grzechów można jeszcze wpisać uszczelniacze zawieszenia, o niskiej trwałości, szczególnie zużywających się podczas długiego postoju. Szkoda także, że do końca produkcji nie zdecydowano się na zmianę przekładni na sześciobiegową.

Naszym zdaniem

Yamaha FJ 1100/1200 to bardzo trwały, wygodny i wdzięczny model. Doskonały do dalekiej, dynamicznej turystyki. Eksploatowany z rozsądkiem nie wygeneruje kosztów (zużycie paliwa przy spokojnej jeździe oscyluje w okolicach 6,5 l/100 km co przy zbiorniku 22l zapewni zasięg ponad 300 km) wygodnie zawiezie dwóch pasażerów oraz bagaż w dalekie zakątki. Dla miłośników turystyki polecamy wersję z ABS, dla koneserów motocykli klasycznych pierwsze FJ1100 w czerwono-białym malowaniu.

Ceny modelu są zróżnicowane: rzadziej wynikają z rocznika, częściej ze stanu i wyposażenia motocykla i oscylują w przedziale 3-9 tys./zł.

Naszym zdaniem to świetny pomysł na klasyczny motocykl turystyczny…

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPrestiżowa nagroda dla Przemysława Talkowskiego. Złoty Prus za całokształt działalności
Następny artykułNarodził się Bóg Dziecina! Jasełka w Jasienicy Rosielnej [FILM]