A A+ A++
Maja Korczyńska wygrała Grand Prix Nowy Performance Polski. Fot. Kamil Peszat

Przez cztery dni siedziba Miejskiego Centrum Kultury oraz plac Baczyńskiego były sceną Tyskiego Festiwalu Performance, podczas którego odbył się pierwszy w Polsce konkurs sztuki performatywnej Nowy Performance Polski.

Od czwartku 40 artystów i artystek z kraju i zagranicy (m.in. Francji, Czech, Ukrainy i Niemiec) przedstawili 25 artystycznych wizji. Codziennie odbywały się omówienia minionego dnia prowadzone przez Małgorzatę Kaźmierczak i Artura Grabowskiego. Co ważne wszystkie występy były przygotowane stricte pod tyski festiwal, zatem można je było zobaczyć po praz pierwszy właśnie w Tychach. Stałym punktem tyskiego festiwalu są również wykłady przygotowane specjalnie na festiwal. I tak Łukasz Guzka wyłożył „Performance dokamerowy w historii sztuki polskiej”, Anna Olszewska „Nowe media w sztuce performance”, zaś Dariusz Fodczuk „Ewolucję form sztuki performance wobec problemów współczesności. Studium wybranych przypadków”.

Warto przypomnieć, że tegoroczny festiwal przeznaczony był tylko dla osób pełnoletnich, jednak nie wszyscy performerzy decydowali się na środki wyrazu tylko dla dorosłych. Wśród występujących znalazł się m.in. prof. Janusz Bałdyga, który od 2010 r. prowadzi Pracownię Sztuki Performance na Wydziale Rzeźby Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu.

– Podczas przeglądu konkursowego mieliśmy do czynienia ze ścieraniem się dwóch tendencji – mówił profesor. – Z jednej strony zaprezentowano formy minimalistyczne, wręcz ascetyczne w swoich formach wyrazu, z drugiej zaś bardzo rozbudowane dyscyplinarne instalacje multimedialne. Były też propozycje pośrednie, jednak te dwa podejścia wiodły prym i spośród nich wybieraliśmy zwycięzcę – dodał.

– Obawialiśmy się trochę formy konkursowej – mówił kurator festiwalu Piotr Kumor. – Muszę jednak przyznać, że sprawdziła się. Jako gremium jurorskie nie dyskutowaliśmy naszych decyzji, nie poddawaliśmy zbiorowej analizie. Cudowne jest to, że każdy z tych performansów operował innym językiem plastycznym, odnosił się do innych idei, czy też badał zgoła inny temat. Nasz konkurs pokazał, że młody polski performance stoi na wysokim poziomie. To był bardzo ważny impuls i obecne na występach środowisko akademickie zapowiedziało, że konkursowe występy będą mocno dyskutowane na uniwersyteckich aulach – dodał Piotr Kumor.

Po zapoznaniu się z pięcioma propozycjami jury w składzie: Małgorzata Kaźmierczak, Anna Olszewska, Julia Kurek, Ewa Zarzycka, Dariusz Fodczuk, Piotr Kumor, Janusz Bałdyga, Waldemar Tatarczuk i Marian Stępak przyznali nagrodę Grand Prix Nowy Performance Polski w postaci statuetki wykonanej przez Tomasza Wenklara oraz nagrody finansowej 3 tys. zł Mai Korczyńskiej.

Festiwal zakończył się koncertem Dominika Strycharskiego oraz Grzegorza Tarwida, którzy zaprezentowali połączenie fletów blokowych, fortepianu i subtelnej elektroniki.

Organizatorami wydarzenia byli Miejskie Centrum Kultury oraz Grupa Artystyczna Teatr T.C.R.

Fot. MCK

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułSilvio Berlusconi nie żyje. Zmarł w szpitalu
Następny artykułProjekt „Ścieżka edukacyjna o historii wsi Rostki” z GRANTEM