A A+ A++

Heleen van Gent sprawuje pieczę nad pracami całego Zespołu Ekspertów AkzoNobel, którzy dokonują wyboru Koloru Roku. Design był pasją Heleen od dzieciństwa. Zaraził ją tym ojciec – urbanista i architekt. Heleen m.in. ukończyła Królewską Akademię Sztuk w Hadze, wykładała na Akademii Designu Artemis w Amsterdamie, była redaktorem wielu książek na temat designu i kolorów.

Słysząc słowo trendy, myślimy przede wszystkim o modzie, chociaż w ostatnich latach pojęcie to zaczyna odgrywać znaczącą rolę także w designie czy architekturze wnętrz. Czym są trendy dla Pani?

Heleen van Gent: Trendy w aranżacji wnętrz niczym nie różnią się od tych w modzie. W istocie dotyczą one bowiem „nastroju chwili, który przekłada się na dekorację wnętrz”. To, co dzieje się na świecie, wokół nas, wpływa w dużej mierze na to, jak chcemy się ubierać czy też dekorować nasze domy, a nawet miasta. To właśnie pragniemy przekazać naszym konsumentom pokazując trendy kolorystyczne.

Chyba większość osób zdaje sobie sprawę z siły oddziaływania kolorów. Jak wpływają one na nas w codziennym życiu?

HvG.: Moc farb pozwala odmieniać oblicze mieszkań, domów czy miejsc użytku publicznego. Jak to rozumieć? To nic innego jak transformacyjny wpływ koloru farby nie tylko na same ściany czy domy, ale także nastrój ludzi. To jest właśnie to, co tak naprawdę lubimy pokazywać we wszystkich naszych historiach i inspiracjach, które udostępniamy. Otaczanie się ulubionymi kolorami, które są niczym innym jak odzwierciedleniem naszej osobowości, jest niezwykle ważne. Właśnie dlatego pokazujemy propozycje naszych aranżacji „przed i po”, by odbiorcy mogli przekonać się, w jaki sposób kolor jest w stanie odmienić wnętrze, a tym samym nastrój.

Chcąc dostarczyć piękne i nowe palety kolorów, które byłyby idealnie dopasowane do pragnień, a także potrzeb i stylu życia konsumentów, nasz zespół projektowy stale monitoruje globalne trendy społeczne, aranżacyjne i konsumenckie, które pojawiają się na całym świecie i w przeróżnych branżach. Nie byłoby to możliwe bez udziału międzynarodowego zespołu ekspertów ds. projektowania.

Każdy Kolor Roku czerpie ze światowych trendów, aby móc potem opowiedzieć historię danej chwili. Kolor Roku 2024 AkzoNobel, Glamour Pink, to pastelowy róż, dla którego inspiracją stały się miękkie pióra i wieczorne chmury. Ten ciepły kolor jest odpowiedzią na szeroko zakrojone badania na temat trendów społecznych, a także projektowych na rok 2024 rok. Jasno z nich wynika, że w życiu poszukujemy między innymi przynależności. Ta z kolei jest podstawą wyciszenia. A to jest niezbędne, by móc przetrwać codzienne obowiązki, które mogą przysparzać wielu zmartwień, ale i stresu.

Jak ma się to do różnych kultur. Czy to, co odzwierciedlają poszczególne barwy, będzie uniwersalne dla wszystkich ludzi?

HvG.: Badania, które przeprowadzamy każdorazowo, pomagają nam zrozumieć, to czego tak naprawdę ludzie oczekują od kolorów farb. Na pewno warto zwrócić uwagę na fakt, że nasz Kolor Roku, podobnie jak panujące trendy, które stanowią jego podstawę, ale i potrzeby ludzi, zmienia się każdego roku.

Tak, jak już wspomniałam wcześniej, badania trendów stanowią podstawę naszego wyboru Koloru Roku, ale również mają istotny wpływ na to, w jaki sposób AkzoNobel stara się każdego dnia wyjść naprzeciw oczekiwaniom i potrzebom klientów w zakresie kolorów. Biznesy pod parasolem AkzoNobel, w których podstawą jest kolor – wykorzystują przytoczone wcześniej badania do opracowywania produktów, które byłyby dostosowane do potrzeb rynku, ale przede wszystkim mogłyby inspirować klientów. Mam na myśli przede wszystkim te, które zajmują się: farbami dekoracyjnymi – Decorative Paints, powłokami proszkowymi – Powder Coatings (meble, architektura i sprzęt gospodarstwa

domowego), powłokami samochodowymi i specjalistycznymi – Automotive and Speciality Coatings (lotnictwo, motoryzacja i elektronika użytkowa), powłokami zwojowymi i wytłaczanymi – Coil and Extrusion Coatings (architektura, budownictwa, sprzęt mieszkaniowy i sprzęt gospodarstwa domowego), a także powłokami do drewna – Wood Coatings (meble, szafki, podłogi i produkty budowlane).

Porozmawiajmy o corocznym wyborze koloru roku AkzoNobel. Czym jest i w jaki sposób odbywa się ten proces?

HvG.: Nasze historie dotyczące kolorów biorą swój początek w studiu projektowania kolorów AkzoNobel Paints, czyli naszym centrum wiedzy o kolorach i wzornictwie. Co roku nasz zespół – złożony z doświadczonych projektantów kolorów – na którego czele mam zaszczyt stać, przeprowadza burzę mózgów dotyczącą prognozy trendów. Wnioski uzyskane w ten sposób pozwalają nam wytypować kolory, które naszym zdaniem odzwierciedlają nastrój danych czasów. Rozumiejąc transformacyjną i emocjonalną moc koloru, identyfikujemy, jako zespół, odcienie, bez których ludzie nie będą mogli się obejść w swoich domach. Wybieramy kolory, które będą dobrze się prezentować nie tylko w przestrzeniach mieszkalnych, ale również komercyjnych na całym świecie. Nie skupiamy się jednak wyłącznie na Kolorze Roku, ale tworzymy także towarzyszące mu palety i inspirujące treści, by tym samym ułatwić naszym klientom zmianę życia za pomocą koloru.

Kiedy otaczający nas świat wydaje się kruchy, ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej jest odnalezienie własnego, wyjątkowego miejsca, czyli przestrzeni, w której możemy zrelaksować się, złapać oddech i dzięki temu wyjść na przeciw przyszłości. Chociaż znalezienie swojego miejsca w makroświecie może faktycznie okazać się trudne, to dom powinien stać się tym miejscem, do którego naprawdę należymy. A dzięki kolorowi możemy uczynić go naprawdę naszym, przekształcając tym samym trendy w kolory. Biorąc za inspirację „miejsce, do którego należysz”, nasi eksperci ds. kolorów z Globalnego Centrum Estetycznego rozpoczęli poszukiwania Koloru Roku, który ożywiłby to ciepłe i komfortowe poczucie przynależności. Poszukiwaliśmy miękkiego i przystępnego koloru, który spowoduje, że dom będzie dawać poczucie osobistego sanktuarium, pozwalającego stawić czoła trudom dnia codziennego, czekającym na nas w świecie zewnętrznym. Zależało nam na pozytywnym i delikatnym kolorze, który będzie nie tylko pięknie wyglądać sam w sobie w prostym stylu dekoracyjnym, ale jednocześnie będzie uwydatniać inne kolory i odcienie. Wynik? Spójna kolekcja kolorów, dzięki której z łatwością można stworzyć taki nastrój, jakiego potrzebuje każdy z nas.

Glamour Pink to koloru Roku 2024. Dlaczego właśnie on?

HvG.: Nasz Kolor Roku 2024, Glamour Pink, to delikatny, przyjazny i kojący odcień, który wnosi do przestrzeni poczucie stabilności i miękkości. To kolor otulający, kolor, którym chcesz się otaczać. Zainspirowany miękkim puchem, różowymi chmurami, które są widoczne o zmierzchu. Słodki, ale umiarkowanie, doskonale sprawdza się jako samodzielny odcień. Idealnie pasuje także jako pozytywny podkład dla wielu innych odcieni. Praca z kolorami z naszych nowych palet oferuje klientom mnóstwo możliwości do stworzenia przestrzeni najbardziej odpowiedniej dla nich.

A teraz ośmielę się zadać osobiste pytanie. Jakie kolory Pani preferuje we wnętrzach? Jaka paleta barw jest Pani najbliższa?

HvG.: Wszystkie kolory są mi bliskie, tak naprawdę to dla mnie liczy się tylko odpowiednie ich połączenie. Dlatego dla mnie tak istotna jest pomoc innym w wyborze najlepszej kombinacji barw, która odpowiadałaby ich osobistym preferencjom. Z ColourFutures 2024 podobają mi się wszystkie, w tym na przykład – Kolory Beztroski, które mnie uszczęśliwiają, po prostu sprawiają, że ściany się uśmiechają. Paleta, którą znaleźć można pod nazwą – Kolory Przytulne – dodaje zaś wnętrzom ciepła i komfortu, podczas gdy niebiesko-zielona paleta – Kolory Harmonijne – tworzy równowagę. Mój ulubieniec wszechczasów, to, odkąd byłam uczennicą szkoły artystycznej, atramentowoniebieski, bardzo ciemny. To klasyka, jak niebieskie dżinsy, białe koszule czy perłowe kolczyki. Nigdy nie wychodzi z mody.

Czego aktualnie poszukujemy we wnętrzach, w designie – jakich wartości? Co jest nam obecnie potrzebne?

HvG.: Nasze historie kolorów ColourFutures 2024 pokazują jasno, że w życiu szukamy indywidualizacji, równowagi i uśmiechu. Tym razem tematem przewodnim jest – „miejsce, do którego przynależysz”. Tego właśnie potrzebują ludzie – miejsca, w którym mogą się zrelaksować i odnaleźć choćby odrobinę beztroskiej radości.

Poczucie przynależności w pewien sposób nas zakotwicza. Daje nam poczucie, że jesteśmy częścią czegoś większego, niezależnie od tego, czy jest to nasza rodzina, społeczność czy też świat szerzej pojęty. W czasach ustawicznych zmian i braku stabilizacji ważniejsze niż kiedykolwiek staje się stworzenie przestrzeni, która opowiadałaby naszą własną historię. Miejsca, gdzie byśmy czuli się komfortowo. Ponadto poszukujemy także spokoju: kiedy życie jest skomplikowane i doświadczamy przeciążenia informacyjnego, potrzebujemy mieć przestrzeń, która pozwoli nam oczyścić umysł oraz zrozumieć, czego tak naprawdę pragniemy – czyli światła, powietrza, przyrody i miłości. W domu możemy stworzyć własne sanktuarium. Przestrzeń ta pozwala nam wreszcie zatrzymać się, odpocząć i na nowo odkryć jasność umysłu oraz spokój. I wreszcie dochodzimy do tematu poszukiwania radości: w tak stresującym świecie, z jakim teraz się mierzymy, potrzebujemy jak najwięcej radości. Badania wykazały, że nawet małe dawki szczęścia mogą wytrenować mózg w ten sposób, by myślał on i czuł pozytywnie. Nasze domy mogą zatem stać się miejscem celebrowania codziennych chwil, sprawiających nam przyjemność. Najlepiej, gdyby były to przestrzenie podnoszące na duchu, które można bez przeszkód wypełnić radością, fantazją i kwiatami.

Czy można już w tej chwili przewidzieć, w jaką stronę zmierzamy? Co będzie modne np. za 2-5 lat?

HvG.: Tak, myślę, że to możliwe, jednak lepiej róbmy to krok po kroku. Jest bowiem tyle rzeczy, którymi możemy się cieszyć w międzyczasie. Każdy nowy Kolor Roku bierze swój początek od szeroko zakrojonych badań. Z kolei nasze historie o kolorach rozpoczynają się w centrum AkzoNobel specjalizującym się w kolorach i wzornictwie. Każdego roku nasz zespół doświadczonych projektantów czerpie inspiracje i wiedzę z prognozy trendów, którą uzyskujemy w wyniku wspólnej burzy mózgów. Potem przekładamy to wszystko na kolory, które odpowiadają nastrojowi, panującemu w danych czasach. Dzięki zrozumieniu idei i emocjonalnej mocy koloru, jesteśmy w stanie zidentyfikować odcienie, których ludzie będą potrzebować w swoich domach w nadchodzących latach. Mam tu na myśli kolory, które będą dobrze się prezentować zarówno w mieszkaniach czy domach, jak i przestrzeniach użytku publicznego na całym świecie. Oprócz wyboru przewodniego Koloru Roku, tworzymy także towarzyszące mu palety oraz inspirujące treści. A to wszystko po to, by ułatwić naszym klientom zmianę życia za pomocą koloru.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułSpotkanie z podróżnikiem Michałem Worochem w I LO w Nakle nad Notecią
Następny artykułSektor e-commerce mocno w górę. Jak na tym skorzystać?