Agata, Natalia i Weronika to uczennice 2 klasy II LO w Rudzie Śląskiej. W ramach swojego projektu “Zaszufladkowani” zwiększają świadomość o otaczających nas stereotypach oraz pokazują, jak można wyzwolić się ze stereotypowego myślenia. O stereotypach i projekcie “Zaszufladkowani” rozmawialiśmy z jego autorkami.
Kto jest inicjatorem projektu “Zaszufladkowani” i kiedy powstał?
Natalia Bieniasz: O Olimpiadzie “Zwolnieni z Teorii” usłyszałyśmy już jakiś czas temu, ale nie planowałyśmy brania w niej udziału aż do wakacji zeszłego roku, kiedy w trójkę wpadłyśmy na pomysł projektu edukującego w zakresie stereotypów i postanowiłyśmy podjąć to wyzwanie.
Skąd pomysł o edukowaniu w zakresie stereotypów?
Agata Nocoń: To tak naprawdę bardzo proste – stereotypy wpływają na każdego, a my nie jesteśmy wyjątkiem od tej reguły. Na własnej skórze przekonałyśmy się o otaczających nas stereotypach i tego jak krzywdzące mogą być.
Jaki jest cel projektu “Zaszufladkowani”?
Weronika Temich: Celem naszego projektu jest zwiększenie świadomości o otaczających nas stereotypach oraz zobrazowanie ich wpływu na nasze życie. Chcemy również pokazać jak w prosty i przyjemny sposób wyzwolić się ze schematycznego myślenia.
Dlaczego walka ze stereotypami jest tak ważna?
Agata Nocoń: Stereotypy otaczają nas wszędzie – w domu, szkole, pracy i wszyscy musimy się z nimi mierzyć. Dlatego tak ważne jest byśmy byli ich świadomi, bo w przeciwnym wypadku zawsze będą nas kontrolowały, sprawiając, że krzywdzimy siebie nawzajem i nas samych. To one tworzą fałszywą rzeczywistość, w której łatwo nami manipulować, ograniczać nasze doświadczenia i usprawiedliwiać ranienie innych.
Jak wyglądają warsztaty przeprowadzane w ramach projektu “Zaszufladkowani” i jakie zagadnienia poruszają?
Weronika Temich: Warsztaty zaczynamy od przybliżenia uczestnikom pojęcia stereotypu i gdzie najczęściej się z nimi spotykamy. Następnie przechodzimy do zadania, które ma na celu uświadomienie, jak głęboko stereotypy są w nas zakorzenione. Dalej gładko przechodzimy przez resztę zagadnień – czym jest błędne koło stereotypów, ich przeznaczenie oraz mechanizm funkcjonowania naszego mózgu. Warsztaty kończymy przedstawieniem przyjemnych sposobów na wyzwolenie się z “zaszufladkowanego” myślenia. Świetnym przykładem na przełamywanie tych schematów są np. bajki Disneya. Kto ich nie uwielbia?
Natalia Beniasz: Staramy się zadawać uczestnikom jak najwięcej pytań tak, aby warsztaty nie miały formy wykładu, a raczej szczerej rozmowy.
Gdzie do tej pory zostały przeprowadzone warsztaty i z jaką reakcją uczestników się spotkały?
Natalia Bieniasz: Do tej pory miałyśmy przyjemność przeprowadzić warsztaty edukacyjne w świetlicy socjoterapeutycznej Ośrodka św. Elżbiety na Wirku. Podczas zajęć panowała świetna atmosfera, a młodzież bardzo aktywnie uczestniczyła w spotkaniu – nie tylko odpowiadali na nasze pytania i wykonywali zadania, ale sami dzielili się swoimi przemyśleniami.
Projekt “Zaszufladkowani” powstał w ramach Olimpiady „Zwolnieni z teorii”. W ramach projektu organizowane są warsztaty edukacyjne oraz publikowane są materiały w mediach społecznościowych, które znajdziemy tutaj:
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS