A A+ A++

fot. Jakub Zimoch/Rowery.org

Międzynarodowa Unia Kolarska (UCI) zmieniła przepisy dotyczące bezpieczeństwa finiszy wyścigów szosowych. To efekt prac po wypadkach na trasach wyścigów kolarskich w roku 2020, w tym tego na mecie etapu Tour de Pologne w Katowicach.

Unia o wprowadzeniu zmian poinformowała 4 lutego, a 8 lutego opublikowała dwa zestawy przepisów: te wchodzące w życie natychmiast i te wprowadzane od 1 kwietnia 2021 roku.

Od kwietnia obowiązywały będą nieco bardziej precyzyjnie sformułowane przepisy dotyczące zabezpieczenia strefy finiszu. Tak jak dotychczas, barierkami ogrodzone ma być co najmniej 300 metrów szosy przed metą i 100 metrów za metą. W razie braku możliwości ustawienia 100-metrowego płotka, na przykład przy górskich finiszach, organizatorzy mają dołożyć starań, by zabezpieczyć możliwie jak największy teren. Całość dostępna ma być tylko dla zawodników, przedstawicieli organizatora, paramedyków, dyrektorów sportowych i akredytowanych mediów.

Od 1 kwietnia zabronione będzie także używanie lekkich barierek, np. barier z plastiku. Barierki muszą zostać dociążone, tak aby nie poddawały się podmuchom wiatru, naciskowi kibiców ani, jak precyzują przepisy: “innym siłom”. Mają tworzyć szczelny szpaler i być ze sobą połączone. Zabronione jest pozostawianie wyrw, także w strefie linii mety. Strefę finiszu, szczególnie w przypadku etapów mających skończyć się finiszami z grupy, ma badać specjalnie wyznaczony manager ds. bezpieczeństwa, którego wyznaczenie należy do obowiązków organizatora. Osoba wyznaczona na to stanowisko za zadanie będzie miała ocenę ryzyka trasy i sprawdzanie zgodności działań organizatora z przepisami bezpieczeństwa wprowadzanych przez lokalne władze i instytucje sportowe: UCI i narodowe federacje.

Unia wcześniej zapowiedziała, że w sezonie 2022 w wyścigach WorldTour wprowadzić będzie chciała zestandaryzowany model barierek. Te opracowane mają zostać przy współpracy z ekspertami.

Na mocy obowiązujących od 8 lutego przepisów, Unia wyznaczała będzie delegata technicznego, który sprawdzał będzie zgodność działań organizatorów z przepisami UCI, wytycznymi dla organizatorów i przewodnikami publikowanymi przez UCI. Te mają zostać przepisane.

Unia będzie wymagała od organizatorów bardziej szczegółowych materiałów opisujących trasy. Tu standardem mają być pliki GPX czy nagrania wideo. Te sprawdzane będą pod kątem bezpieczeństwa i organizatorzy zobligowani będą do wprowadzania korekt, w razie odpowiednich rekomendacji ze strony UCI lub wynajętych zewnętrznych ekspertów.

Do listy możliwości dyrektora wyścigu dopisana została opcja “definitywnego zatrzymania wyścigu lub etapu”, co nastąpić miałoby w wyjątkowych okolicznościach po uzgodnieniu z komisją sędziowską. Nie jest jasne co miałoby to oznaczać, gdyż na liście znajduje się już możliwość odwołania wyścigu lub etapu.

Jeśli znalazłeś w artykule błąd lub literówkę prosimy, daj nam o tym znać zaznaczając błędny fragment tekstu i używając skrótu klawiszy Ctrl+Enter.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułŚledztwo ws. zdarzenia na torach
Następny artykułPlacówki pomocy dla osób bezdomnych