A A+ A++

Pieluchomajtki, aparaty słuchowe itd. – te inne wyroby medyczne od nowego roku będą bardziej dostępne dla pacjentów. Dlaczego?

1 stycznia 2020 r. wchodzą w życie nowe zasady wystawiania, weryfikacji i realizacji zleceń na zaopatrzenie w wyroby medyczne. Rozwiązanie to poprawi dostępność do wyrobów medycznych dla pacjentów niepełnosprawnych i mieszkających w niedużych ośrodkach z dala od oddziałów wojewódzkich Narodowego Funduszu Zdrowia.

Z nowym rokiem zaczyna obowiązywać nowy wzór zlecenia, określony rozporządzeniem Ministra Zdrowia z 2 sierpnia 2019 r. w sprawie zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne oraz zlecenia naprawy wyrobu medycznego (DzU z 2019 r. poz. 1555).

NFZ udostępnił też lekarzom możliwość elektronicznego potwierdzenia zlecenia. Dzięki temu nowe zlecenie będzie mogło być potwierdzone przez lekarza drogą elektroniczną w miejscu udzielania świadczeń, a pacjent będzie mógł udać się ze zleceniem bezpośrednio do punktu, w którym je zrealizuje, bez konieczności wizyty w oddziale Funduszu. Jeśli infrastruktura informatyczna, którą dysponuje lekarz, nie pozwoli na elektroniczną weryfikację uprawnień, w dalszym ciągu będzie możliwe potwierdzenie zlecenia w siedzibie oddziału wojewódzkiego Funduszu.

Nie ma również powodu do niepokoju, jeśli zlecenie otrzymamy przed końcem 2019 roku. Zostanie ono potwierdzone i zrealizowane na dotychczasowych zasadach także w 2020 roku. Dotyczy to również kart potwierdzających uprawnienia do zaopatrzenia comiesięcznego wystawionych przez oddziały wojewódzkie NFZ do 31 grudnia 2019 r. Ich ważność upłynie z datą określoną na karcie.

W okresie przejściowym, czyli w 2020 roku, realizacja zleceń będzie prowadzona dwutorowo. Zlecenia wystawione lub wystawione i potwierdzone do 31 grudnia 2019 r. będą realizowane na dotychczasowych zasadach. Zlecenia wystawione od 1 stycznia 2020 r. będą realizowane przy użyciu nowego wzoru zlecenia. Zmieni się także sposób ich rozliczania. Realizator, czyli sklep sprzedający wyroby, zobowiązany będzie informować NFZ za pośrednictwem serwisów internetowych lub usług informatycznych Funduszu o przyjęciu zlecenia do realizacji. W przypadku braku dostępu do tych serwisów lub usług, realizator zobowiązany będzie do przekazania informacji niezwłocznie po usunięciu awarii lub – w początkowym okresie funkcjonowania nowego systemu – niezwłocznie po uzyskaniu do niego dostępu.

Każdego roku oddziały wojewódzkie Narodowego Funduszu Zdrowia potwierdzają  ok. 3,5 mln zleceń. Oznacza to, że taka liczba pacjentów nie będzie musiała fatygować się do siedziby NFZ, by potwierdzić zlecenie.

Masz wątpliwości dotyczące otrzymanego zlecenia zadzwoń pod numer bezpłatnej całodobowej Telefonicznej Informacji Pacjenta: 800 190 590

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykuł2019 r. przechodzi już do historii
Następny artykułSzpital na miarę wyzwań