Wiele osób ma problem z wypaleniem zawodowym. Aż jedna trzecia nie potrafi “wyłączyć się” ze świata cyfrowego w okresie świątecznym. Jednocześnie tylko 38% szefów oczekuje, że personel faktycznie odpocznie i zadba o swoje samopoczucie.
Slack i YouGov przeprowadziły badania na grupie 2000 pracowników z Wielkiej Brytanii. Okazuje się, że jedna trzecia ankietowanych planuje być online i “gotowa do pracy” w okresie świątecznym – i to nawet jeśli osoby te mają akurat wolne. W ankiecie zbadano też, w jaki sposób nadchodząca recesja gospodarcza może wpłynąć na zdolność pracowników do wyłączania się i nie odczuwania presji, że muszą być stale dostępni do realizacji zadań służbowych.
Sprawdź: Protonmail
Zobacz również:
Około 36% pracowników zdeklarowało, że 24 grudnia zadeklarują gotowość do pracy, natomiast 19% planuje sprawdzić wiadomości służbowe 26 grudnia, a 10% – 25 grudnia. Tylko 33% pracowników stwierdziło, że ich pracodawca realnie pomaga im wyłączyć się podczas okresu świątecznego, np. informując że w czasie świąt firma nie będzie realizować konkretnych projektów.
Z badania wynika, że ok. 65% pracowników wyłączy powiadomienia służbowego na okres świąt, a 48% planuje ustawić odpowiedni status na narzędziach komunikacyjnych, określający godziny, w jakich będą dostępni. Chris Mills, szef. ds. sukcesu klienta w regionie EMEA w firmie Slack, przekonuje że technologia umożliwia pracownikom szybszą i inteligentniejszą pracę w hybrydowym świecie. “Ale ważne jest, aby pracownicy wiedzieli, że mogą wyłączyć się podczas przerwy świątecznej, i aby mieli do tego uprawnienia” – mówi.
Wypalenie zawodowe w czasie świąt
Taka gotowość do pracy sprawia, że może dojść do wypalenia zawodowego, i to nawet w okresie świątecznym. Ludzie są przeciążeni pracą, a jednocześnie czują dużą presję, że muszą być dostępni, bo inaczej ktoś ich zastąpi, a w czasie recesji trudno będzie potem znaleźć podobną, z założenia dobrze płatną pracę.
Zobacz: Crystal Launcher
Badanie wykazało również, że 38% szefów nie oczekuje, że ich pracownicy będą pracować w czasie świąt. To jednak relatywnie mało. Tym bardziej, że aż 53% uczestników badania stwierdziło: “Czuję, że muszę być dyspozycyjny do pracy pomimo przerwy świątecznej, i muszę się zameldować”.
Autorzy badania podkreślają, że oczekiwania dotyczące pracy w czasie świąt muszą być jaśniejsze. Zwłaszcza że 49% pracowników i 50% szefów obawia się, że presja, by być zawsze dostępnym online, doprowadzi w końcu do wypalenia.
Kolejnym wnioskiem z badania jest to, że pracodawcy powinni w 2023 r. bardziej postawić na work-life balance. Personel musi wiedzieć, że ma prawo wypocząć.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS