Według raportu przygotowanego przez Biuro Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji w 2019 roku w Polsce odnotowano 30 288 wypadków drogowych. Zginęło w nich 2909 osób, a 35 477 zostało rannych, w tym 10 633 poważnie. W porównaniu więc z 2018 rokiem ogólna liczna wypadków zmniejszyła się o 1386. Choć zmniejszyła się liczba rannych (o 1882 osób), nastąpił wzrost liczby osób, które poniosły śmierć w wyniku wypadku – o 47 osób.
Na drogach ginie coraz więcej pasażerów?
Przeglądając raport, chcieliśmy dowiedzieć się, dlaczego na drogach znów zginęło więcej osób. Porównaliśmy, w której grupie uczestników ruchu drogowego nastąpił wzrost ofiar śmiertelnych. Z danych wynika, że w 2019 roku – w porównaniu do 2018 – zginęło więcej kierujących samochodami osobowymi, motocyklistów, czy motorowerzystów. Jednak ogólna liczba ofiar śmiertelnych w grupie kierujących różnymi pojazdami, obniżyła się. Podobnie było z pieszymi. Z raportu wynika, że największy wzrost śmiertelności nastąpił wśród pasażerów pojazdów. W 2019 roku zginęło ich 546, czyli o 45 osób więcej niż w 2018 roku. To tu głównie należy doszukiwać się przyczyn większej liczby zabitych w całym roku.
Czas, miejsce i rodzaje wypadków
Do największej liczby wypadków doszło na jezdni, na prostych odcinkach drogi, podczas dobrych warunków atmosferycznych. Również w takich okolicznościach zginęło najwięcej osób. W większości wypadki drogowe zdarzały się na obszarach zabudowanych, jednak to poza nimi zginęło najwięcej osób. Poza obszarem zabudowanym, na 100 wypadków ginie średnio 19 osób, na obszarach zabudowanych – 5 osób.
Raport Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji Komenda Główna Policji
Najwięcej wypadków i ofiar śmiertelnych w 2019 roku odnotowano za dnia – w czasie tzw. godzin dziennych. Jednak jak podkreślono w raporcie, to na drogach nieoświetlonych występuje największy wskaźnik osób zabitych na 100 wypadków. W co czwartym takim wypadku ginie człowiek, a w dzień – w co trzynastym. Trzema głównymi rodzajami wypadków były boczne zderzenia pojazdów (9 646), najechanie na pieszego (6 721) oraz tylne zderzenie pojazdów (3 837). Do ich przyczyn zaliczyć można nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu (7 252 wypadki), niedostosowanie prędkości do warunków ruchu (6 268) wypadków, nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych (2 924) wypadki.
Ofiary wypadków drogowych
Najliczniejszą grupę wśród ofiar wypadków stanowili kierujący i pasażerowie samochodów osobowych – 52,7 proc. – oraz piesi – 18,6 proc. Spośród wszystkich zabitych, najliczniejszą grupą były osoby powyżej 60. roku życia (914 osób), co stanowiło 31,4 proc. wszystkich zabitych. W tej grupie wiekowej nastąpił jednak spadek liczby ofiar śmiertelnych – było ich o 35 mniej niż w 2018 roku. Niestety zginęło jednak więcej dzieci do 6. roku życia – 22 (w 2018 – 16).
Raport Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji screen/Komenda Główna Policji
Wypadki z udziałem pieszych
W 2019 roku odnotowano 7005 wypadków z udziałem pieszych (23,1 proc. wszystkich wypadków drogowych w Polsce), w których zginęło 793 pieszych (27,3 proc. wszystkich zabitych w wypadkach), a rannych zostało 6361 pieszych (17,9 proc. ogółu rannych). W porównaniu do 2018 roku odnotowano o 543 wypadki mniej, 557 mniej rannych oraz o 10 zabitych mniej.
Zmniejszyła się również liczba wypadków na przejściach dla pieszych. W 2019 r. odnotowano 3 466 wypadków drogowych, stanowi to 49,5 proc. wszystkich wypadków z udziałem pieszych. Śmierć poniosły 234 osoby (29,5 proc. ogółu zabitych pieszych), rannych zostało 3 375 osób (53,1 proc. ogółu rannych pieszych). Dalej jednak przejście dla pieszych jest najmniej bezpiecznym dla nich miejscem.
Raport Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji screen/Komenda Główna Policji
Wypadki z rowerzystami
W 2019 r. było 4 426 wypadków z udziałem rowerzystów, w których zginęło 257 rowerzystów i 1 pasażer roweru, a rany odniosło 3 999 osób (3 979 kierujących rowerami i 20 pasażerów W porównaniu do 2018 r było o 286 mniej wypadków, 28 rowerzystów mniej zginęło, rannych również było mniej o 260 osób. Główną przyczyną wypadków z udziałem tej grupy, było nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu.
Sprawcy wypadków drogowych
Na wstępie trzeba zaznaczyć, że o ostatecznej winie za wypadek drogowy decyduje sąd, a nie policja w opisie z miejsca zdarzenia. Procesy sądowe ws. wypadków drogowych potrafią trwać kilka lat, dlatego poniższe dane mogą nie pokazywać prawdziwego obrazu. W niektórych krajach, w podobnych raportach przygotowywanych przez policję, w ogóle nie uwzględnia się sprawstwa, a tylko pokazuje okoliczności. Zgodnie ze statystykami Komendy Głównej Policji, za największą liczbę wypadków odpowiadają kierujący pojazdami. W 2019 roku z winy kierujących pojazdami doszło do 26 534 wypadków (co stanowi 87,6 proc. ogółu). W wyniku tych zdarzeń śmierć poniosło 2 226 osób (76,5 proc.), a 31 910 zostało rannych (89,9 proc.). Spośród kierujących, najliczniejszą grupą sprawców, są kierowcy samochodów osobowych.
Raport Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji screen/Komenda Główna Policji
Piesi spowodowali natomiast w 2019 roku 1 879 wypadków (6,2 proc. ogółu wypadków), w wyniku których śmierć poniosły 372 osoby (12,8 proc. ogółu zabitych), a obrażenia ciała odniosło 1 548 osób (4,4 proc. ogółu rannych).
Ciekawe i zastanawiające są jednak dane pokazujące sprawstwo najechania na pieszego. Za zdecydowaną większość takich wypadków – 68,3 proc. – odpowiadają kierujący pojazdami. Jednak gdy wypadek jest śmiertelny, w 47,6 proc. winę przypisano pieszemu. Z raportu nie dowiadujemy się, czy policja do grupy pieszych zaliczyła wypadki z udziałem osób poruszających się na elektrycznych hulajnogach, czy innego typu urządzeniach transportu osobistego. Do tej pory rząd nie wypracował ostatecznego kształtu przepisów, regulujących kwestię tych urządzeń.
Cały raport “Wypadki drogowe w Polsce w 2019 r” dostępny jest tutaj.
Posłuchaj w aplikacji TOK FM.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS