A A+ A++

Jeśli chodzi o wyniki egzaminu szkół podstawowych – województwo kujawsko-pomorskie jest bliżej końca krajowego rankingu. Jedynie test z języka ojczystego uczniowie z klas ósmych napisali na średnim poziomie. Tydzień temu w Pałukach zaprezentowaliśmy suche wyniki poszczególnych szkół, dziś skupiamy się na omówieniu tych wyników i ich ocenie.

Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała szczegółowe wyniki egzaminu ósmoklasisty. Wszyscy uczniowie zdawali go obowiązkowo. Język angielski w województwie kujawsko-pomorskim zdawało 907.000 uczniów klas ósmych. Osiągnęli bardzo słabą średnią 61.22%. Nie mają się czym chwalić, gdyż jest to przedostatni wynik w stawce 16 województw. Egzamin z języka polskiego pisało 9.736 kujawsko-pomorskich ósmoklasistów. Ich średnia wynosi 58.15%. Nie budzi podziwu, ale najgorsza nie jest. To dziesiąty wynik w kraju. Tyluż ośmioklasistów co z polskiego przystąpiło do testu z matematyki. Napisało go ze średnią 45.69%, to czwarty od końca wynik.
Słabe wyniki na szczeblu województwa kujawsko-pomorskiego nie są nowością stąd poprosiliśmy o komentarz kujawsko-pomorską wicekurator oświaty Joannę Rek: – Wytypowano szkoły podstawowe, w których będzie wdrożony plan naprawczy w zakresie wspomagania tych placówek. Nie bierzemy pod uwagę szkół, w których coś nie wyszło tylko w tym roku. Zadecydowaliśmy, że kryterium oceny będzie trzyletni okres chociaż w pierwszej wersji miał być pięcioletni. W naszym województwie na liście znajdzie się 30 szkół podstawowych. Dzisiaj dokonujemy analizy w zakresie placówek ponadpodstawowych.

POWIAT NAKIELSKI
Powiat nakielski z języka angielskiego miał średnią 53.6%. Z polskiego osiągnął wynik 50.34%. Z matematyki nakielanie zanotowali średnią 40.31%.
Gmina Szubin z języka angielskiego uzyskała drugi wynik w powiecie. Lepsze było jedynie Nakło. Uczniowie z kcyńskiej gminy osiągnęli rezultat na poziomie 43.02% tzn. najsłabszy w powiatowym rankingu. Jeżeli chodzi o język polski to szubińscy ósmoklasiści napisali go na 53.10%, co daje im pierwsze miejsce. Kcyńscy natomiast osiągnęli 40,59% i ponownie byli najsłabsi. Z matematyki uczniowie z szubińskiej gminy ponownie uplasowali się na drugiej pozycji z wynikiem 45.48%. Ci z gminy Kcynia napisali na 27.61% i kolejny raz był to najgorszy rezultat.
Analizując bardziej szczegółowo wyniki dochodzimy do wniosku, że wyraźnie odbiegają od średniej uczniowie ze Szkoły Podstawowej im. Jana Czochralskiego w Kcyni. Rafał Woźniak, kierownik referatu oświaty przy tamtejszym Urzędzie Miejskim tak skomentował wyniki egzaminu: – Oczywiście widzimy problem, ale nie mamy narzędzia do formalnego działania. Jakościowa ocena funkcjonowania szkoły nie należy do organu prowadzącego. Ten zgodnie z ustawą zapewnia prawidłowe i bezpieczne funkcjonowanie placówki. W obszarze zestandaryzowanej pracy jakościowej ocena i reagowanie należy do kuratora. Właśnie jego decyzją, w tej szkole od roku realizowany jest dwuletni program naprawczy. Dyrekcja i Rada Pedagogiczna działają w kierunku poprawy sytuacji. Jednak nie będziemy się uchylali od udzielenia pomocy. Szczegóły planu naprawczego poznamy po rozmowie z dyrektorką placówki po jej powrocie z urlopu. Tak więc do tematu wrócimy.
W szubińskiej gminie doskonale napisali egzamin ósmoklasisty uczniowie z miejskiej Szkoły Podstawowej nr 2 im. Władysława Jagiełły. Średnie z języka polskiego oraz matematyki przekroczyły wyraźnie 60%, natomiast z angielskiego 75%. Bardzo słabo wypadli uczniowie z szubińskiej trójki funkcjonującej przy Okręgowym Ośrodku Wychowawczym. Jednak ta szkoła ma specyficzny profil działania.

POWIAT ŻNIŃSKI
Angielski w powiecie żnińskim najlepiej napisali uczniowie z gminy Barcin uzyskując wynik 61,32%. W łabiszyńskiej gminie ósmoklasiści zanotowali rezultat na poziomie 60.33% natomiast ci ze żnińskiej uzyskali 53.93%. Barcińscy ósmoklasiści najlepiej napisali również język polski (62.74%). Gmina Żnin uzyskała wynik 54.99%, co dało drugie miejsce w powiatowej skali chociaż z dużą stratą do zwycięzców. Ósmoklasiści z Gąsawy z wynikiem testu 52.06% znaleźli się na trzecim miejscu. Najwyższa matematyczna średnia przypadła po raz trzeci uczniom z gminy Barcin i wyniosła 46.42%. Tylko tam przekroczyła 40-procentowy próg. W żnińskiej gminie absolwenci klas ósmych napisali na 36.11%. W gminie Gąsawa uzyskano 34.25%, co pozwoliło na zajęcie trzeciego miejsca w nieoficjalnym powiatowym rankingu.
Bardziej wnikliwa analiza testów wskazuje, że najsłabiej w tym roku spisali się uczniowie klas ósmych z gminy Janowiec Wielkopolski. Nie jest to dla nich regułą, dlatego zapytaliśmy o powody. – U nas ten rocznik 2009 był specyficzny i niezbyt liczny. Większość uczniów poszła do szkoły jako sześciolatki. Poza tym do wyników nie są zaliczane testy napisane przez dzieci z różnymi orzeczeniami, które pisały osobno. Uczniowie z najwyższymi wynikami nie zostali zatem policzeni. Prawdopodobnie z tych względów tegoroczny egzamin zakończył się gorzej niż zwykle. Myślę, że kuratorium zaleci wprowadzenie programu naprawczego. Tak się z reguły dzieje, gdy wyniki są bardzo słabe. Generalnie jednak nie widzimy większego problemu, ponieważ spodziewaliśmy się gorszego wyniku – tłumaczy Adrianna Wrzesińska, inspektorka ds. oświaty w janowieckim Urzędzie Miejskim. Jeżeli kuratorium zaleci wdrożenie programu naprawczego, to już od września bieżącego roku.

Przedstawione w poprzednim wydaniu tygodnika Pałuki dane szkół (dziś prezentowane w formie wykresów) wykazują, że na wyróżnienie w powiecie żnińskim zasłużyli uczniowie z barcińskich podstawówek numer jeden i dwa. Wyniki testów z języka polskiego, matematyki oraz angielskiego mają powyżej procentowej średniej krajowej i wojewódzkiej. Dlaczego młodzi barcinianie są w tym roku praktycznie kilka kroków przed innymi ósmoklasistami? Zastępca burmistrza Hubert Łukomski tak odpowiedział na nasze pytanie:  
– W naszej gminie wyniki zawsze oscylowały wokół średniej wojewódzkiej i krajowej, bo każdy uczeń jest dla nas wyjątkowy i tak samo ważny. Organ prowadzący wspiera szkoły dzięki pozyskiwaniu funduszy z różnych źródeł finansowania zarówno na projekty twarde i miękkie oraz zabezpiecza wkład własny na ten cel, dzięki czemu uczniowie i kadra pedagogiczna mogą się rozwijać w wielu aspektach. Ostatnie projekty, które były lub będą realizowane na terenie gminy to m.in.: „Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów w szkołach, dla których organem prowadzącym jest Gmina Barcin”, „Aktywna Tablica”, „Akredytacja Erasmus Plus”, „Szkoła Ćwiczeń w gminie Barcin”, „SymPatyczna Olimpiada”, „Posiłek w szkole i w domu”, „Poznaj Polskę”, „Podróże z klasą”, „Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa”. Nauczyciele pracują z uczniami różnymi metodami. Mamy bardzo dużo dzieci neuroróżnorodnych (o niskim, średnim i wysokim potencjale edukacyjnym). One potrzebują dostosowań form i warunków podczas nauki i indywidualizacji pracy. Tak się dzieje. Nauczyciele co roku analizują  wyniki,  badają konteksty np. ilość opinii i orzeczeń w oddziale, ilość uczniów w klasie. W oparciu o tę analizę formułują wnioski do dalszej pracy. Nie bez znaczenia jest fakt, że nasza gmina posiada różnorodną i rozwiniętą bazę kulturalno-sportową, gdyż tylko takie edukacyjne połączenie pozwala na przygotowanie młodego człowieka do życia. Mamy na terenie gminy coraz więcej egzaminatorów zewnętrznych nadążających za ciągłymi zmianami, które serwuje przez ostatnie lata CKE.
Średnie szkół, w których zdawało mniej niż 5 uczniów nie zostały uwzględnione ze względów statystycznych.

Cezary Kucharski

Załączniki

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułИзраиль заявил о перехвате ракеты со стороны Йемена
Następny artykułФранция запретила ряду журналистов РФ освещать Олимпиаду 2024: обнаружили шпионов