A A+ A++
W tym tygodniu pierwsi pasażerowie pojadą linią wzdłuż ul. Grundmanna. Na razie oferta będzie ograniczała się do jednej linii, ale nowy tramwajowy łącznik ma pomóc w sytuacjach awaryjnych. Dzisiaj wykolejony wagon wstrzymywał ruch przez dłuższy czas.

Dzisiaj przez dwie godziny w centrum Katowic występowały duże utrudnienia w ruchu. Powodem było wykolejenie tramwaju linii nr 6. Odcinek pomiędzy Rynkiem a rondem gen. Ziętka był zablokowany przez dwie godziny. Trzeba było długo czekać na wznowienie ruchu na najważniejszym fragmencie torowiska w mieście. Za kilka dni problem z płynnością ruchu w momencie wystąpienia awarii lub innych okoliczności utrudniających kursowanie tramwajów ma rozwiązać nowa linia tramwajowa.

Na ul. Grundmanna z około półrocznym opóźnieniem zakończyła się inwestycja tramwajowa. Krótki łącznik pomiędzy ulicami Chorzowską a Gliwicką to pierwsza linia wybudowana w stolicy województwa po 76-letniej przerwie. Po raz ostatni nowa infrastruktura została otwarta w 1947, gdy linię tramwajową wzdłuż ul. Kościuszki przedłużono od Parku Kościuszki do pętli w Brynowie.

Linia tramwajowa na Grundmanna ma około 750 m długości, czyli 1500 m toru pojedynczego. Jak mówi prezes Tramwajów Śląskich, to była trudna pod względem technicznym realizacja. Nie tylko dlatego, że linia przebiega w zabudowie śródmiejskiej. – Warunki inżynierskie były trudne, bo to jest prawie 3 km szyn, które trzeba było położyć w trudnym terenie. Było to zadanie wymagające – mówi Bolesław Knapik, prezes Tramwajów Śląskich. Poza tym łącznik w liczbach wygląda tak: 6 rozjazdów, 12 zwrotnic, dwa obiekty mostowe (w tym przejście nad DTŚ-ką), budowa nowej podstacji trakcyjnej. Linia umożliwi poprowadzenie ruchu tramwajowego we wszystkich relacjach, dzięki czemu tramwaj z ul. Grundmanna będzie mógł skręcić zarówno lewo, jak i w prawo w ul. Gliwicką, a także włączyć się w linię wzdłuż ul. Chorzowskiej w obu kierunkach.

Wiadomo już, że na razie będzie z tego korzystała jedna linia, która obsłuży nowy łącznik. Tramwaj nr 25 z Szopienic dzisiaj kończy swój bieg na pl. Wolności, ale już w tym tygodniu pojedzie dalej, do Stadionu Śląskiego. Zmiany w rozkładzie jeszcze nie zostały wprowadzone, ale wydłużenie relacji tylko jednej linii tramwajowej wiele osób krytykuje. Niektórzy uważają, że po inwestycji za ok. 40 mln złotych (dokładne koszty podamy w tym tygodniu, ponieważ mogły wzrosnąć w trakcie realizacji) oferta dla pasażerów powinna być znacznie lepsza. Na razie nie ma jednak planów dotyczących poprowadzenia przez Grundmanna kolejnej linii.

Jednak dla prowadzenia ruchu tramwajowego ta linia może mieć duże znaczenie. Jedno zdarzenie ma już nie paraliżować ruchu. – Jeśli chodzi o sytuacje awaryjne na przykład w ścisłym centrum Katowic, na odcinku pomiędzy Rynkiem a rondem, daje możliwość kursowania alternatywnego. Połączenia centrum Katowic z Chorzowem oraz Bytomiem – mówi prezes Tramwajów Śląskich.

Otwarcie linii na Grudnmanna zaplanowano w tym tygodniu. Najprawdopodobniej w piątek pierwsi pasażerowie przejadą tędy tramwajem linii 25. Przejazdy techniczne rozpoczęły się tydzień przed planowanym uruchomieniem, w miniony piątek.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułTajemniczy puls Ziemi bije co 26 sekund i nadal jest to nierozwiązana zagadka
Następny artykuł„Wydmuchał” blisko 3 promile!