A A+ A++

– Płock to podręcznikowy przykład wykluczenia komunikacyjnego – podkreślał podczas konferencji prasowej Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK. W poniedziałek odbyło się uroczyste podpisanie umowy na pierwszy etap realizacji linii kolejowej między CPK a Płockiem. Wiadomo już, kiedy trasą mają pojechać pociągi.

W poniedziałek, 24 stycznia br. spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała umowę na studium wykonalności dla Kolei Dużych Prędkości od węzła CPK przez Płock do Włocławka. Ten ponad 120-kilometrowy odcinek to element przedłużenia Centralnej Magistrali Kolejowej w stronę Kujaw i Trójmiasta.

Źródło: CPK

Spółka CPK podpisała kontrakt z wybranym w przetargu konsorcjum firm IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo, BBF i Arcadis. Wartość umowy to ponad 38 mln zł netto. Dzięki tej inwestycji, pociągi z CPK będą jeździć na początku z prędkością do 250 km/h.

– Płock to podręcznikowy przykład wykluczenia komunikacyjnego. W linii prostej odległość między Warszawą Centralną a dworcem w Płocku wynosi zaledwie 94 km. Mimo to, pociągiem jedzie się tam prawie 3 godziny. Na dodatek tą trasą dziennie jeździ tylko jeden pociąg bez przesiadek, który wyrusza z Płocka… o godz. 4.30. Nic dziwnego, że większość mieszkańców wybiera samochód. Nasza inwestycja sprawi, że z kolei skorzysta znacznie więcej pasażerów – mówił wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

fot. Wiktor Pleczyński

­Jakie korzyści dla pasażerów?

Po wybudowaniu tego odcinka, ma skrócić się czas podróży koleją do Warszawy z Płocka – wyniesie 45 minut. Przejazd do Portu Solidarność – po wybudowaniu „szprychy” nr 1 – potrwa 30 min z Płocka i 50 min z Włocławka.

– Połączenie z Warszawą jest bardzo ważne, ale dla Płocka otwiera się szereg innych horyzontów, połączenie z Pomorzem, które bardzo ułatwi wyjazdy wakacyjne, ale też z całą Polską. Dostęp do CPK będzie oknem na świat. To również wielka szansa dla gospodarki, dla naszych przedsiębiorców i wszystkich, którzy pracują na tym terenie, którzy chcą działać i rozwijać naszą ojczyznę – mówił poseł Waldemar Olejniczak.

Poseł podkreślił, że Centralny Port Komunikacyjny jest jednym z kroków do wyrównania szans między mieszkańcami dużych miast a resztą Polski.

fot. Wiktor Pleczyński

CPK ze wsparciem Unii Europejskiej

– Linia kolejowa od węzła CPK przez Płock i Włocławek, dla której rozpoczynamy właśnie prace nad studium wykonalności STEŚ, została w grudniu ubiegłego roku wpisana do projektu aktualizacji sieci TEN-T, czyli na listę priorytetowych inwestycji Unii Europejskiej. To bardzo dobra wiadomość, która otwiera przed spółką CPK możliwość skutecznego wnioskowania o kolejne środki unijne – zwracał uwagę Radosław Kantak, członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych.

W ramach umowy, wykonawca dostarczy spółce CPK między innymi prognozy ruchu, a także analizy – np. techniczne i środowiskowe. W zakres zadania wejdą także badania geologiczne wraz z dokumentacją i mapy do celów projektowych. Po wykonaniu pierwszego etapu, przyjdzie czas na projekty: koncepcyjny i budowlany.

Od lutego konsultacje w sprawie CPK. Jedna szprycha kolejowa przebiega przez Płock

Adam Bielan: Dziura komunikacyjna, w której znalazł się Płock to skandal

– Mieszkańcy Płocka, którzy słyszeli o planowanych czasach przejazdów, mogą nie dowierzać. Tymczasem od dworca kolejowego w Płocku do Warszawy Centralnej są zaledwie 94 kilometry, a dzisiaj czas przejazdu to jest ponad 2,5 godziny. To jest absolutny skandal. Płock jest jednym z najgorzej skomunikowanych byłych miast wojewódzkich w Polsce, pomimo że jest położony w centrum kraju. To jest wynik dekad zaniedbań i fakt, że to dopiero rząd Zjednoczonej Prawicy przystąpił do łączenia takich miast jak Płock, nie jest przypadkowy, bowiem ten rząd bardzo mocno stawia na łączenie Polski. Polska jest jedna, my nie dzielimy Polski na Polskę A i B. My mówimy o rozwoju równomiernym i on się realizuje między innymi poprzez zmniejszanie wykluczenia komunikacyjnego – mówił europoseł Adam Bielan.

fot. Wiktor Pleczyński

Docelowo CMK-Północ, czyli szprycha CPK nr 1 zostanie wydłużona nowym przebiegiem do Trójmiasta. Dla Płocka czas dojazdu do Gdyni wyniesie wtedy 1 godz. 40 min (aktualnie przynajmniej 5 godz.). Dzięki tej inwestycji znacząco skróci się też czas przejazdu pociągiem do Torunia i Bydgoszczy.

  • W ciągu najbliższych miesięcy spółka CPK planuje w gminach między węzłem CPK, Płockiem i Włocławkiem do 150 spotkań konsultacyjnych z samorządowcami, mieszkańcami i partnerami branżowymi.
  • Według harmonogramów, pierwsze roboty budowlane na tym odcinku mają ruszyć w 2024 r.
  • Cały odcinek dużych prędkości powinien zostać uruchomiony przed końcem 2029 r.

Program Kolejowy CPK #KolejNaPolske przewiduje budowę na terenie woj. mazowieckiego 344 km nowych linii kolejowych przez spółkę CPK i modernizacje 654 km linii istniejących przez PKP Polskie Linie Kolejowe.

– Jako płocczanin chciałem bardzo serdecznie podziękować. Jeszcze kilkanaście lat temu, jako radny Sejmiku Mazowieckiego marzyłem o takiej inwestycji. Pamiętam, jak wtedy marszałek Adam Struzik mówił, że już w 2011 roku miało być oddane połączenie między Płockiem a Warszawą. Wszyscy czekaliśmy, niestety, minęło kilkanaście lat i nic z tych zapowiedzi marszałka nie wyszło – przypominał senator Marek Martynowski.

fot. Wiktor Pleczyński

Spółka CPK przygotowuje budowę 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych, prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i nowego lotniska. W sumie to 30 zadań inwestycyjnych i prawie 1 800 km nowych linii kolejowych, które mają zostać zrealizowane do końca 2034 r.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułEgan Bernal zderzył się z autobusem
Następny artykułJabłoński: Polska jest gotowa do udzielenia Ukrainie pomocy