A A+ A++

Wygoda – trend, który zmienia gospodarkę

Podróżujący na całym świecie szybko zapomnieli o pandemii i coraz częściej ruszają na zagraniczne wyjazdy, a potrzeba wakacyjnego wypoczynku jest większa niż przeszkody natury finansowej. Jak wynika z badania Visa, tylko 20% podróżnych z Europy Środkowo-Wschodniej stwierdziło, że zrezygnuje z planów wyjazdowych w przypadku dalszego wzrostu kosztów życia. Zamiast odmawiać sobie odpoczynku za granicą, idą na kompromis w kwestii zakwaterowania i wybierają tańszą opcję (41%) lub zdecydują się skrócić swój pobyt (37%).

4 na 5 turystów z badanych krajów Europy Środkowo-Wschodniej będąc na miejscu, wybierze płatności cyfrowe kartą, smartfonem i smartwatchem. Zrobią to, by w pełni cieszyć się zagranicznymi wakacjami, w tym płatnościami – tak samo wygodnymi i bezpiecznymi jak w kraju rodzimym. Używając kart Visa, mogą zapłacić w ponad 180 walutach w milionach miejsc na całym świecie. Visa wierzy, że różnorodność metod płatniczych jest właściwym kierunkiem rozwoju płatności i dlatego zarówno konsumentom, jak i sprzedawcom zapewnia wybór tego, jak chcą płacić i otrzymywać płatności. A w przypadku tych zagranicznych, wiąże się to z cyfryzacją. Według badania Visa – kartą, smartwatchem lub smartfonem za granicą najczęściej zapłacą Węgrzy i Rumuni. Polacy nie odstają od tego trendu i podobne preferencje ma aż 80% z nas. Doceniamy tę metodę płatności za wygodę, szybkość i bezpieczeństwo rozumiane jako brak ryzyka utraty gotówki. To kolejne potwierdzenie, że konsumenci oczekują spersonalizowanego, intuicyjnego i bezproblemowego doświadczenia płatniczego – takiego, które pozwoli im zarządzać swoimi finansami.

E-commerce w podróży

Sprzedawcy, którzy nie sprostają stworzeniu doświadczeń zakupowych odpowiadających zmieniającym się oczekiwaniom konsumentów, zaczną tracić klientów. Dotyczy to m.in. alternatywnych metod płatności czy rozwiązań z obszaru spersonalizowanych finansów, które cieszą się coraz większą popularnością. Zachodzące w tych obszarach zmiany nie ominą także rynku turystycznego. Konsumenci oczekują, że wszystko odbywać się będzie w sposób tak płynny i bezproblemowy, jak to tylko możliwe.

Nic więc dziwnego, że w przypadku podróży aranżowanych przez Polaków samodzielnie, usługi wakacyjne – jak zakwaterowanie czy transport – będą chętnie kupowane w sieci (odpowiednio 70% i 43%). Co ciekawe, samodzielne organizowanie i rezerwacja wakacji jest najpopularniejszym sposobem aranżowania podróży wśród ogółu badanych turystów z regionu. Z kolei ze wszystkich wycieczek planowanych przez Polaków, tylko niecałe dwie piąte przybierze formę wyjazdu zorganizowanego, którego zakup najczęściej odbędzie się online.

– Spersonalizowane i intuicyjne doświadczenie płatnicze w sieci jest warunkiem zachowania konkurencyjności – także na rynku turystycznym. Najlepiej sprawdzą się te rozwiązania cyfrowe, w których wykorzystanie danych dotyczących płatności i proces uwierzytelnienia będą integralną częścią doświadczenia zakupowego – powiedział Adrian Kurowski, dyrektor generalny Visa w Polsce.

Płacąc Visa za produkty czy usługi, konsumenci są także chronieni przed oszustwem oraz utratą czy kradzieżą karty. Ponadto, gdy płatności w sieci dokonali właśnie kartą Visa, a coś pójdzie nie tak, na przykład padną ofiarą oszustwa internetowego, mają oni możliwość odzyskać swoje pieniądze (szczegółowe zasady określa regulamin świadczenia usług danego banku). Co ciekawe, aż 15% polskich podróżnych rezerwujących usługi związane z zakwaterowaniem lub transportem, wskazało, że w ostatnich 12 miesiącach podmiot zagraniczny przynajmniej raz zwrócił im środki na kartę płatniczą z powodu odwołania, opóźnienia czy niewykorzystania usługi. Oznacza to, że pieniądze krążą po świecie wraz z ludźmi, a rewolucja cyfrowa zmienia przepływy pieniężne, których źródeł jest coraz więcej.

Polacy płacą za przyjemności

Visa, jako jeden ze światowych liderów w płatnościach cyfrowych, sprawdziła także czy respondenci skłonni są zmienić zwyczajowy sposób płacenia podczas pobytu w innym kraju. W przypadku polskich wczasowiczów, przebywając za granicą, połowa chce używać tej samej karty co kraju rodzimym, a 27% zdecyduje się skorzystać z innej. Karty wykorzystywane przez Polaków za granicą będą przeważnie przypisane do konta wielowalutowego (75%). Jako powody korzystania z innej karty za granicą, podróżujący z Europy Środkowo-Wschodniej najczęściej wskazywali lepsze kursy wymiany walut i niższe opłaty.

Trendy w turystyce

Spośród wszystkich przebadanych narodowości, to Polacy zamierzają wydać średnio najwięcej na osobę na najdłuższy wyjazd zagraniczny w tym roku – ok. 1000 euro. Z kolei Bułgarzy przeznaczą na ten cel najmniej – nieco ponad 700 euro na osobę. Co ciekawe, 13% respondentów z Europy Środkowo-Wschodniej planuje zakup dodatkowych usług związanych z podróżą. Z tych wybieranych najczęściej, tzw. szybkie przejście fast-track na lotnisku jest najbardziej popularne wśród osób w wieku 35-44 lat.

Podróżni z Europy Środkowo-Wschodniej planują wakacje głównie w Europie. Włochy, Grecja i Chorwacja to najczęściej wskazywane kierunki wyjazdów. Jeśli chodzi o dalsze podróże, największą popularnością cieszą się Egipt, Zjednoczone Emiraty Arabskie i Stany Zjednoczone. Polscy respondenci mają nieco odmienne preferencje – wybierając się poza nasz kontynent, wolą odwiedzić Egipt, Maroko, Tunezję czy Tajlandię. Podczas podróży, turyści z regionu chcą się zrelaksować, odpocząć i czytać (61%), a także zwiedzać lokalne atrakcje czy muzea (56%). Chętnie spędzą czas również na plaży, nad morzem albo nad jeziorem. Nic dziwnego zatem, że najwięcej pieniędzy spodziewają się wydać na jedzenie i napoje (73%) oraz rozrywkę (46%).

A jak respondenci zapatrują się na ideę zrównoważonego podróżowania? Okazuje się, że urlopowicze z Rumunii (28%) i Węgier (24%) są najbardziej skłonni płacić więcej za rozwiązania przyjazne dla środowiska, podczas gdy Słowacy (14%) i Polacy (16%) przejawiali w tym względzie najmniejszy entuzjazm. Jednocześnie, jedna trzecia Polaków i Chorwatów jednoznacznie stwierdziła, że w ramach wyjazdu chętniej korzystałaby z ekologicznych rozwiązań, jeśli wiązałoby się to z oszczędnościami.

[1] O ile nie zostało wskazane inne źródło, dane przytoczone w powyższym materiale pochodzą z badania Visa CEE Travel and Payment Intentions Study 2024. Badanie objęło Polskę, Czechy, Węgry, Rumunię, Bułgarię, Chorwację oraz Słowację, i zostało przeprowadzone przez firmę badawczą GfK Polonia – spółkę NIQ w kwietniu 2024 r., na reprezentatywnej próbie 1000 respondentów (18-65 lat) w każdym z tych państw.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułLodówka z szufladą próżniową zamiast osobnej pakowarki. Dlaczego warto?
Następny artykułDużo siedzisz? Naukowcy donoszą: sięgnij po kawę. Złagodzi przykrą dolegliwość