(Artykuł sponsorowany) Wycena przedsiębiorstwa powinna uwzględniać nie tylko jego majątek, ale również czynności niematerialne, czyli między innymi wartość danej marki. Co zatem konkretnie należy wziąć pod uwagę przy określaniu wartości firmy? Jak uwzględnić wartość marki? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się w niniejszym artykule.
Ogólne zasady wyceny przedsiębiorstwa
Na czym polega wycena przedsiębiorstwa? Otóż, jest to to proces polegający na określeniu wartości firmy oraz wyrażeniu jej w jednostkach pieniężnych. Nie jest on ściśle uregulowany przez przepisy prawa, jednak warto pamiętać o tym, by powierzyć go doświadczonemu podmiotowi ponieważ warunkuje to wiarygodność oraz rzetelność wyceny. W jaki sposób ją zatem przeprowadzić? Otóż, wycena przedsiębiorstwa wymaga zarówno dobrania odpowiednich metod wyceny, jak i stosowania się do prawnych rekomendacji, które zostały wydane przez Polską Federację Stowarzyszeń Rzeczoznawców Majątkowych (PFSRM) i są znane jako Powszechne Krajowe Zasady Wyceny. Nota ta została uchwalona przez Radę Krajową PFSRM i włączona jako Nota interpretacyjna nr 5 „Ogólne zasady wyceny przedsiębiorstwa”(NI 5) do zbioru Powszechnych Krajowych Zasad Wyceny.
Co uwzględnić przy określaniu wartości firmy?
Określenie wartości przedsiębiorstwa dokonywane jest zawsze z punktu widzenia sprzedającego, czyli właściciela firmy. W praktyce oczywiście będzie ona warta tyle, ile ktoś jest w stanie za nią zapłacić, jednak przy do oszacowania wartości przedsiębiorstwa należy wziąć pod uwagę:
W zakresie wyceny przedsiębiorstw uwzględnić należy zatem zarówno jego aktywa, jak i pasywa, czy perspektywy na przyszłość.
Wartość marki a wycena przedsiębiorstwa
Wycena spółki powinna uwzględniać nie tylko określenie wartości jej majątku, ponieważ istotna jest także wycena wartości marki. W praktyce może ona bowiem stanowić nawet połowę wartości firmy i jest istotna nie tylko w przypadku transakcji kapitałowych, ale również wtedy, gdy wycenę przedsiębiorstwa przeprowadza się na potrzeby podatkowe firmy, czy w celu weryfikacji zdolności kredytowej. Proces wyceny przedsiębiorstwa wymaga kompleksowego podejścia, ponieważ pominięcie czynników niematerialnych mogłoby spowodować zaniżenie wartości rynkowej.
Jak uwzględnić wartość marki?
Wycena marki w celu określenia wartości przedsiębiorstw wymaga nie tylko doboru odpowiedniej metody, ale również uwzględnienia kilka istotnych aspektów. Pozwoli to nie tylko oszacować aktualną wartość znaku towarowego, ale wziąć pod uwagę również przyszłe perspektywy danej marki. Ważna w tym kontekście staje się zatem także jej rozpoznawalność oraz prestiż, a profesjonalna wycena znaku towarowego powinna brać pod uwagę także zdolność do generowania przypływów pieniężnych w przyszłości. Poza tym przeanalizować należy także pozycję rynkową na tle innych podmiotów gospodarczych i wziąć pod uwagę zdolność do osiągnięcia przewagi nad konkurencją.
Podsumowując należy stwierdzić, że wartość przedsiębiorstwa zależy od wielu czynników. Określając ją warto zatem wziąć pod uwagę ogólne zasady wyceny przedsiębiorstw oraz dobrać odpowiednie metody wyceny. W wycenie przedsiębiorstw klasyfikuje się je jako metody dochodowe (np. zdyskontowanych przepływów pieniężnych), porównawcze, majątkowe oraz mieszane.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS