A A+ A++

Już 27 czerwca ruszy 80. edycja zawodów, a jubileusz uświetni światowa czołówka. ORLEN 80. Rajd Polski stanowić będzie bowiem jedną z trzynastu tegorocznych rund WRC. W oczekiwaniu na sportowe emocje na mazurskich szutrach przypominamy kilka – naszym zdaniem – kluczowych momentów w historii najważniejszej samochodowej imprezy w Polsce.

Ambicje jeszcze pod zaborami

Wszystko zaczęło się ponad sto lat temu kiedy to grupa pasjonatów z Towarzystwa Automobilistów Królestwa Polskiego zorganizowała w 1913 roku samochodowy rajd na trasie Warszawa – Łódź – Radom – Puławy – Lublin – Warszawa. Zawody te odbyły się jednak na terenach pod zaborem rosyjskim i pierwszym rajdem, który oficjalnie dał początek drugiej najstarszej imprezie rajdowej na świecie, był Raid Samochodowy rozegrany w dniach 23 – 25 czerwca 1921 roku.

W pierwszych zawodach samochodowych w niepodległej Polsce wzięło udział sześciu zawodników, a najlepszy na niespełna 600 przewidzianych kilometrach z Warszawy do Białowieży i z powrotem był inżynier Tadeusz Heyne jadący samochodem marki Dodge.

Rok później na ponad 800-kilometrowy dystans II Rejdu Samochodowego wyruszyło dziewięć załóg. Najlepszy na trasie Warszawa-Zakopane-Warszawa okazał się Albert Lorenz w samochodzie marki Stayer II. Uczestnicy III Międzynarodowego Rejdu Samochodowego mieli już do pokonania ponad 2000 km tras, które wiodły przez województwa południowe i wschodnie ówczesnej Rzeczypospolitej.

Z roku na rok impreza, która od 1925 roku nosiła dumną nazwę Polskiego Raidu Samochodowego, była coraz dłuższa. Ciekawostkę stanowi edycja z 1930 roku, bowiem wtedy samochody podzielono na klasy nie według pojemności silnika, a… ceny.

Autor zdjęcia: Narodowe Archiwum Cyfrowe

Rozwój imprezy został zahamowany przez ogólnoświatowy kryzys. W latach 1931-1936 nikt nie myślał o motoryzacyjnej rywalizacji. Rajd przywrócono w 1937 roku, a rozwój techniki przyczynił się do osobliwego zapisu w regulaminie – przeciętna prędkość na trasie nie mogła przekroczyć 70 km/h.

W 1939 roku, niespełna trzy miesiące przed wybuchem II Wojny Światowej, pobito rekord długości trasy. Do przejechania było 4358km! Zawodnicy w czasie trwania rajdu musieli rozegrać kilka prób sportowych, dość nietypowych jak na dzisiejsze warunki. Były to próby rozruchu zimnego silnika przed każdym etapem, czy też próby zrywu i hamowania. Pojęcie serwisu praktycznie nie istniało, bowiem ówczesne przepisy zabraniały nawet uzupełniania wody w chłodnicy.

Koszmar wojny odcisnął swoje piętno na każdym aspekcie życia. Nie pozbawił jednak ludzi pasji do samochodów i fascynacji prędkością. Historia Rajdu Polski rozpoczynała się na nowo…

Historia Rajdu Polski

Historia Rajdu Polski

Autor zdjęcia: Narodowe Archiwum Cyfrowe

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułDelegacja USA na Tajwanie: Chiny stosują rażącą przemoc i zastraszają
Następny artykułСтраны ЕС начали снимать ограничение для Украины на удары по территории РФ, – Боррель