Mieszkańcy województwa pomorskiego, a zatem i Rumi, od 1 stycznia muszą przestrzegać zapisów ujętych w tzw. uchwale antysmogowej. Wśród nakazów pojawiły się m.in. konieczność rezygnacji ze stosowania paliw opałowych najgorszej jakości oraz kotłów na paliwo stałe. W poniższym artykule staraliśmy się wyjaśnić najważniejsze kwestie i odpowiedzieć na najczęściej zadawane pytania.
Czym od 1 stycznia 2021 roku nie można już palić w piecach?
Nie można stosować paliw najgorszej jakości, czyli: mułów węglowych, flotokoncentratów, węgla brunatnego, mieszanin paliw zawierających mniej niż 85 proc. węgla kamiennego oraz paliw zawierających biomasę o wilgotności powyżej 20 proc. Na podstawie odrębnych przepisów zakazane jest również spalanie odpadów.
Czy w sezonie grzewczym 2020/2021 mogę palić węglem?
Tak – pod warunkiem, że będzie to węgiel dobrej jakości. Zakazy dotyczące spalania paliw stałych będą wchodziły w życie stopniowo, zgodnie z terminami określonymi w uchwale, i tylko tam, gdzie istnieje możliwość podłączenia się do sieci ciepłowniczej lub gazowej.
W jakim przypadku muszę wymienić instalację, w której następuje spalanie paliw stałych?
Konieczność wymiany takiej instalacji następuje, gdy na terenie bezpośrednio przylegającym do działki dostępna jest sieć ciepłownicza lub gazowa. Wyjątkiem jest sytuacja, w której wspomniane sieci nie są dostępne, a nasza instalacja jednocześnie spełnia wymagania tzw. ekoprojektu (informacje dotyczące klasy urządzenia znajdują na tabliczce znamionowej).
Czy muszę podłączyć się do sieci ciepłowniczej lub gazowej?
Nie – po upłynięciu terminów określonych uchwałą nie będzie można jedynie stosować paliw stałych, ale to właściciel instalacji zdecyduje o sposobie ogrzewania. Może zarówno podłączyć się do sieci, jak i przejść na ogrzewanie gazowe, olejowe, elektryczne czy odnawialne źródła energii.
Kto jest odpowiedzialny za wymianę kotła?
Za wymianę kotła odpowiedzialni są właściciele instalacji, w których następuje spalanie paliw stałych.
Jakie są obecnie możliwości dofinansowania wymiany kotła?
Obecnie właściciele budynków jednorodzinnych mogą skorzystać z programu „Czyste Powietrze” oraz dotacji celowych finansowanych przez Urząd Miasta Rumi. Ponadto pracownicy Wydziału Klimatu i Ochrony Powietrza będą na bieżąco informować mieszkańców Rumi o innych dostępnych źródłach finansowania.
Do kiedy muszę wymienić kocioł?
Kotły pozaklasowe oraz nieposiadające tabliczki znamionowej należy wymienić najszybciej – do 1 września 2024 r. Kotły, które spełniają wymagania w zakresie standardów emisyjnych odpowiadających klasie 3. i 4., należy wymienić do 1 września 2026 r. Kotły, które spełniają wymagania w zakresie standardów emisyjnych odpowiadających klasie 5., należy wymienić do 1 lipca 2035 r. Te same wymagania i terminy dotyczą miejscowych ogrzewaczy powietrza, takich jak kominki czy tzw. kozy.
Czy mogę palić w kominku?
Tak – dopuszcza się okazjonalne spalanie biomasy w kominkach, o ile spełniają one wymagania w zakresie ekoprojektu (informacje dotyczące klasy urządzenia znajdują na tabliczce znamionowej), a ich eksploatacja nie powoduje uciążliwości, w tym zadymienia, na terenach sąsiadujących. Kominek nie może być jednak podstawowym źródłem ciepła.
Czy za nieprzestrzeganie zapisów uchwały antysmogowej grożą kary?
Tak – zgodnie z prawem ochrony środowiska – grzywny w wysokości do 5 000 złotych.
Kto będzie pilnował przestrzegania zapisów uchwał antysmogowych?
W przypadku Rumi będą to pracownicy urzędu miasta, strażnicy miejscy, policjanci, powiatowy inspektor nadzoru budowlanego oraz wojewódzki inspektor ochrony środowiska.
Jakie dokumenty należy przedstawić w przypadku kontroli?
W takiej sytuacji niezbędne będzie okazanie: dokumentacji technicznej urządzenia, instrukcji dla instalatorów i użytkowników, dokumentu potwierdzającego brak możliwości przyłączenia do sieci ciepłowniczej lub gazowej, kopię świadectwa jakości paliwa, a także dokumentację potwierdzającą datę oddania instalacji do eksploatacji.
Gdzie mogę się zgłosić z dodatkowymi pytaniami bądź podejrzeniem nieprzestrzegania wymagań uchwały antysmogowej?
Wszelkie zgłoszenia, uwagi, wątpliwości bądź pytania w kwestii obowiązujących przepisów pomorskiej uchwały antysmogowej można zgłaszać do Urzędu Miasta Rumi mailowo na adres: [email protected]. W najbliższych miesiącach planowane jest również stworzenie punktów informacyjno-obsługowych dla mieszkańców, gdzie będzie można m.in. uzyskać pomoc w wypełnieniu wniosku do programu „Czyste Powietrze”.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS