Koncert odbędzie się w audytorium Muzeum POLIN o godz. 19, koszt biletu to 20 zł.
W trakcie wydarzenia Lutosławski Quartet i DJ Lenar zagrają VIII kwartet smyczkowy Dymitra Szostakowicza, “Black Angels” George’a Crumba oraz “Doom. A Sigh” Istvána Márty. Na finał tego wieczoru zebrani w muzeum w szczególny sposób połączą się z protestującymi w Mińsku Białorusinami.
POLIN wyjaśnia, że “utwory Szostakowicza, Crumba i Márty nawiązują do trzech konfliktów, które odcisnęły swoje piętno na historii XX wieku“. “VIII kwartet Szostakowicza, zadedykowany ofiarom faszyzmu to jednocześnie uwolnienie kompozytora z niewoli lęku o własne życie, jaki towarzyszył mu przez lata stalinizmu” – dodano.
Partytura “Black Angels” amerykańskiego kompozytora George’a Crumba, opatrzona jest datą “Piątek trzynastego, marzec 1970 (in tempore belli – łać. w czasie wojny)“. “Utwór, który interpretowany jest jako głos sprzeciwu artysty wobec wojny w Wietnamie, napisany został na wzmocniony nagłośnieniem kwartet smyczkowy, kieliszki oraz gongi. Tytułowe +czarne anioły+ to z jednej strony anioły śmierci – motyw obecny w sztuce od stuleci; z drugiej – nawiązanie do śmigłowców szturmowych, używanych podczas działań zbrojnych w Wietnamie” – wyjaśniono.
Zobacz również
“Doom. A Sigh” węgierskiego kompozytora Istvána Márty jest hołdem złożonym niewielkiej, liczącej kilkaset osób węgierskiej wspólnocie, żyjącej w rumuńskiej wiosce. “Latem 1973 roku odwiedziłem wioskę Trunk w Rumunii (…) Na moim podstawowym sprzęcie nagrałem trochę muzyki ludowej i zrobiłem kilka zdjęć. Cywilizacja i środki masowego przekazu ocaliły wioskę. Ludzie nadal mówili archaicznym węgierskim i rzadko wychodzili poza granice swojej osady. Niemniej ich styl życia był skazany na zagładę. Brak szkół i inne okoliczności zmuszały dzieci do mówienia w obcym języku” – pisał kompozytor w 1989 roku.
“Pozwolono mi nagrać ich starożytne historie, opowieści i pieśni, a wszystko to w specyficznym języku węgierskim, który poprzedza reformę językową na początku XIX wieku. Po powrocie wysłałem kilka zdjęć z wyprawy do moich gospodarzy w Trunk. Pół roku później policja zidentyfikowała tych, którzy śpiewali dla mnie i nałożyła na nich wysokie grzywny w ramach kary. Jest wysoce prawdopodobne, że mieszkańcy wioski Trunk zostali zmuszeni do opuszczenia swoich domów i przesiedlenia w inne miejsce w latach następujących po 1973 r. Rzekomo z powodu budowy elektrowni. W marcu 1974 roku otrzymałem telegram w języku rumuńskim: +Nie wracaj+. Przyjąłem to do wiadomości” – wspominał Márty.
Specjalnie na koncert “Wstrzymać ogień” DJ Lenar przegotuje specjalną wersję utworu “Kupalinka”, która jest białoruską piosenką ludową. “Matka szuka w niej swojej córki, która poszła zrywać kwiaty, ale nie wróciła, choć nastała już noc. Utwór ten, obok +Murów+, wykonywany jest podczas opozycyjnych demonstracji w Białorusi” – podkreśla muzeum.
Muzykom Lutosławski Quartet towarzyszyć będą obrazy i dźwięki z ulic Mińska.
Jak poinformowano, “koncert miał odbyć się w maju i przypominać o rocznicy wysadzenia przez Niemców Wielkiej Synagogi na Tłomackiem 16 maja 1943 roku”. “Z jednej s … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS