Przepisy dają możliwość prowadzenia wspólnej działalności socjalnej przez kilku pracodawców zobowiązanych do tworzenia ZFŚS. Jest to na pewno korzystne zwłaszcza dla mniejszych jednostek, dysponujących niewielkimi środkami finansowymi. Wspólna działalność musi się opierać na zawarciu umowy pomiędzy pracodawcami. Skorzystanie z tego rozwiązania jest w pełni dopuszczalne także dla jednostek sfery budżetowej. W praktyce myśleć o tym mogą pracodawcy ze sobą powiązani, np. urząd gminy i gminne jednostki organizacyjne.
Działalność socjalna w sektorze finansów publicznych
Zrealizowanie decyzji o prowadzeniu wspólnej działalności socjalnej nie oznacza, że pracodawcy tworzą jeden wspólny fundusz socjalny. Nadal u każdego z pracodawców tworzone są fundusze, każdy z pracodawców ponosi także odpowiedzialność za przestrzeganie ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (dalej: ustawa o ZFŚS). Każdy z pracodawców powinien także posiadać odrębny rachunek bankowy funduszu nawet wówczas, gdy umowa o wspólnej działalności socjalnej przewiduje wspólny rachunek bankowy dla gromadzenia środków socjalnych.
Wspólna działalność socjalna odbywa się na podstawie jednego (wspólnego) regulaminu, obowiązującego u wszystkich pracodawców objętych postanowieniami umowy. W przypadku gdy umowa dotyczy tylko części środków Funduszu, wspólny regulamin obejmować będzie tylko sprawy związane z tym przedmiotem działalności, zaś reszta zakresu działalności ZFŚS uregulowana pozostanie w regulaminach poszczególnych pracodawców.
(…)
Marek Rotkiewicz
Fragment artykułu pochodzi z kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Zamów bezpłatny 14-dniowy dostęp do INFORLEX >>
Poszerzaj swoją wiedzę, czytając naszą publikację
Posiłki w szkole i w przedszkolu. Zasady odpłatności, rozliczania i naliczania odsetek za nieterminowe płatności
Tylko teraz
29,00 zł
39,00 zł
Przejdź do sklepu
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS