A A+ A++
Wrocławskie tramwaje przyszłości. Dokąd pojadą za kilkanaście lat?,

Wrocławskie tramwaje przyszłości. Dokąd pojadą za kilkanaście lat?,

Psie Pole
Jest aż dziewięć wariantów przebiegu przyszłego tramwaju na Psie Pole. Miasto chce, by inżynierowie wybrali spośród nich dwie, które mają największy sens. Tramwaj na Psie Pole miałby jechać m.in. przez okolice centrum handlowego Korona.
Budowa tramwaju na Psie Pole będzie bardzo kosztowna, bo częścią tej linii musi być most nad doliną Widawy. W zależności od wybranego wariantu, w grę może wchodzić także budowa mostów nad kanałem żeglugowym i powodziowym Odry.
Budowa tramwaju na Psie Pole na pewno nie ruszy do 2030 roku. Do tego czasu miasto zamierza jedynie wybrać ostateczny przebieg nowej trasy. A przez 10 kolejnych lat skupić się na usprawnieniu komunikacji autobusowej m.in. poprzez wydzielenie buspasa na ul. Bolesława Krzywoustego.

Zobacz kolejne miejsca na następnych slajdach

Wrocławskie tramwaje przyszłości. Dokąd pojadą za kilkanaście lat?,

Muchobór Wielki
Trasa o długości 1,3 km ma być przedłużeniem budowanej obecnie trasy autobusowo – tramwajowej na Nowy Dwór. Zanim jednak tramwaj pojedzie dalej w kierunku Muchoboru Wielkiego, trzeba wybudować dla nich most nad Ślęzą i skrzyżowanie z linią kolejową 751.
Z decyzjami w sprawie tramwaju na Muchobór miasto wstrzymuje się do czasu, gdy PKP PLK podejmie ostateczną decyzję w sprawie przyszłości i możliwej rozbudowy swoich torów przecinających ul. Strzegomską. Jeśli kolej zdecyduje się na budowę w tym miejscu wiaduktu, miasto zacznie analizy i prace projektowe dotyczące tramwaju na Muchobór. Jeśli jednak wiaduktu w planach nie będzie, postawi na budowę na Muchobór jedynie buspasa.

Zobacz kolejne miejsca na następnych slajdach

Wrocławskie tramwaje przyszłości. Dokąd pojadą za kilkanaście lat?,

Nowe Żerniki
Trasa długości 2,5 km ma przebiegać przez modelowe osiedle WUWA 2 – Nowe Żerniki i obok nowego szpitala onkologicznego, który ma tutaj powstać (szacuje się, że będzie przyjmował około 30 tysięcy pacjentów rocznie). Nie jest wykluczone, że także w tej okolicy mogłaby powstać nowa zajezdnia tramwajowa.
Do roku 2030 budowa ani nawet projektowanie linii na pewno nie ruszy. Kwestia budowy tej linii ma wrócić dopiero, gdy zakończą się analizy dotyczące budowy na końcu alei Architektów zajezdni tramwajowej.

Zobacz kolejne miejsca na następnych slajdach

Wrocławskie tramwaje przyszłości. Dokąd pojadą za kilkanaście lat?,

Klecina
Trasa o długości 1,8 km ma prowadzić z ul. Przyjaźni. – Na odcinku przebiegającym przez osiedle Klecina w otoczeniu trasy rozwija się nowa zabudowa mieszkaniowa. Plany miejscowe opracowane dla tego obszaru wyznaczały dla tramwaju
odpowiedni korytarz, wspólny z nową ulicą (Łącznik Kleciński) – czytamy we Wrocławskim Programie Tramwajowym.
Budowa linii tramwajowej wymaga jednak postawienie nowego mostu nad Ślęzą. Warunkiem niezbędnym jest też rozbudowa torowiska wzdłuż ul. Przyjaźni, która umożliwi dojazd w to miejsce dodatkowych linii tramwajowych (dziś jest tu tylko jeden tor, z którego na przemian korzystają tramwaje jadące w przeciwnych kierunkach).
Do roku 2030 w planie jest wykonanie na ulicy Przyjaźni mijanki dla tramwajów oraz wykonanie koncepcji dla nowej trasy i przystąpienie do jej projektowania technicznego. Trzeba też znaleźć pieniądze na samą budowę, ta jednak ruszyłaby dopiero po 2030 roku.

Zobacz kolejne miejsca na następnych slajdach

Wrocławskie tramwaje przyszłości. Dokąd pojadą za kilkanaście lat?,

Jagodno
Tramwaj na Jagodno to temat rzeka, doczekał się już nawet memów. Na razie w ramach budowy tramwaju na Jagodno miasto stawia jedynie na budowę wydzielonego pasa dla autobusów. – Główną przeszkodą w realizacji trasy tramwajowej jest przedłużający się proces uzgodnień z PKP Polskie Linie Kolejowe S. A. w zakresie przekroczenia torów linii nr 285 – przekonują w ratuszu.
Nie ma szans, by tramwaj na Jagodno pojechał przed 2030 rokiem. Dopiero gdy zapadnie ostateczna decyzja w sprawie ewentualnej rozbudowy linii kolejowej o drugi tor miasto zamierza rozmawiać z kolejarzami o przecięciu trasy przyszłego tramwaju z torowiskiem kolejowym.

Zobacz kolejne miejsca na następnych slajdach

Wrocławskie tramwaje przyszłości. Dokąd pojadą za kilkanaście lat?,

Ołtaszyn i Wysoka
Według miejskiej analizy, realizacja trasy tramwajowej na Ołtaszyn ma uzasadnienie jedynie, jeśli zostanie przedłużona do Wysokiej.
Trasa będzie przecinała się z towarową obwodnicą kolejową oraz linią kolejową 285. O ile obwodnica kolejowa jest prowadzona na nasypie, więc jej przekroczenie wymaga jedynie wykonania tunelu dla trasy tramwajowej, to już przecięcie
z linią 285 wymaga podjęcia decyzji o jej formie, najlepszym rozwiązaniem byłaby budowa wiaduktu. – Przedłużający się proces uzgodnień z PKP Polskie Linie Kolejowe S. A. w zakresie przekroczenia torów linii nr 285 jest jedną z przeszkód
w realizacji trasy tramwajowej – tłumaczą w ratuszu.
Istotnym elementem, który może wpłynąć na sytuację komunikacyjną w obszarze Ołtaszyna i Wysokiej będzie realizacja południowego odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia – od al. Karkonoskiej do Żernik Wrocławskich.
Do tematu tej linii miasto zamierza wrócić, gdy wiadomo już będzie czy i kiedy powstanie ten odcinek Wschodniej Obwodnicy Wrocławia i jak będzie wyglądał.

Zobacz kolejne miejsca na następnych slajdach

Borowska – szpital
Trasa o długości około 1 km ma być przedłużeniem z krańcówki na osiedlu Gaj, które obecnie może być obsługiwane wyłącznie przez tabor dwukierunkowy. Trasa może być atrakcyjnym miejscem przesiadkowym dla mieszkańców Wojszyc, a poprzez bliskość przystanku kolejowego Wrocław Tarnogaj może stać się ofertą także dla mieszkańców obszarów podmiejskich.
Do 2030 roku w planie jest wykonanie prac przedprojektowych i analiz, w tym znalezienie miejsca na przyszłą pętlę. Ma też powstać koncepcja przebiegu trasy. Samej budowy w planie jednak nie ma.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułDzieliło ich ponad 30 lat. Znany aktor nie zostawił dla niej żony
Następny artykułTarcze hamulcowe – zasada działania, objawy zużycia, wymiana krok po kroku