A A+ A++

Od wielu lat środowisko lekarzy rodzinnych zwraca uwagę na problemy wynikające z braku doprecyzowania przepisów o stwierdzaniu zgonów i domaga się powołania funkcji koronera. Do konsultacji został właśnie skierowany projekt ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych, który zakłada m.in. wprowadzenie takiej instytucji.

Chodzi o projekt ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych, przygotowany przez Pełnomocnika Premiera ds. reformy regulacji administracyjnych związanych z ruchem naturalnym ludności i ochrony miejsc pamięci.

Jak wskazano w uzasadnieniu, projekt “ma na celu odpowiedzieć na szereg zidentyfikowanych problemów oraz w sposób kompleksowy uregulować sferę tzw. prawa pośmiertnego, obejmującego zagadnienia takie jak stwierdzanie, dokumentowanie i rejestracja zgonów, chowanie zmarłych, prawo do grobu, funkcjonowanie cmentarzy i tzw. branży firm pogrzebowych”.

Do celów ustawy należy wprowadzenie takich regulacji, które umożliwią organom państwowym uzyskanie pełnej i wiarygodnej informacji na temat przyczyn zgonów – także w sposób zdecydowanie szybszy niż obecnie i przy optymalnym wykorzystaniu istniejących państwowych zasobów informacji.

Dodatkowo celem projektu jest to, aby procedury administracyjne związane z pochówkiem stały się zdecydowanie mniej uciążliwe dla obywateli, m.in. dzięki elektronizacji procedur związanych z dokumentowaniem zgonów.

Projektodawca postawił sobie za cel również ujednolicenie przepisów dotyczących cmentarzy, w tym cmentarzy wojennych, tak by były one spójne i odwoływały się do tej samych pojęć prawnych. Zamysłem projektodawcy jest również lepsza ochrona grobów i cmentarzy wojennych, grobów weteranów walk o niepodległość, ale też grobów osób zasłużonych także na innych polach aktywności – dzięki wprowadzeniu nowych mechanizmów działania organów państwowych i przy upowszechnieniu informacji o ich lokalizacji. Celem jest też wprowadzenie uregulowanie funkcjonowania przedsiębiorstw w branży pogrzebowej, prowadzących działalność wrażliwą ze względów sanitarnych, ale i ogólnoludzkich.

Do kluczowych rozwiązań, które znajdują się w projekcie należy m.in.:

  • uregulowanie materii znajdującej się obecnie w ustawie o cmentarzach i chowaniu zmarłych, ustawie o grobach i cmentarzach wojennych oraz ustawie o grobach weteranów walk o wolność i niepodległość Polski w dwóch spójnych aktach prawnych;

  • jednoznaczne określenie odpowiedzialności i zakresu czynności związanych ze stwierdzaniem i dokumentowaniem zgonów – w zamyśle projektodawcy osoba wezwana przez obywatela lub inny uprawniony podmiot powinna podjąć się stwierdzenia i udokumentowania zgonu;

  • wprowadzenie instytucji koronera;

  • wprowadzenie elektronicznej karty zgonu oraz elektronicznej karty urodzenia z adnotacją o martwym urodzeniu;

  • wprowadzenie jednoznacznych definicji, zakresu podmiotowego i przedmiotowego prawa do organizacji pochówku, prawa rezerwacji miejsca pochówku oraz prawa do grobu;

  • uregulowanie zasad postępowania ze zwłokami, szczątkami ludzkimi i popiołami ludzkimi – w tym w szczególności możliwości dokonywania pochówków poza cmentarzami, zasad postępowania na cmentarzach i w krematoriach, a także pogrzebów na morzu;

  • uregulowanie zasad międzynarodowego przewozu zwłok, szczątków ludzkich i popiołów ludzkich;

  • uregulowanie zasad zakładania, rozszerzania, utrzymywania i likwidacji cmentarzy;

  • wprowadzenie jednoznacznych zasad likwidacji grobów;

  • wprowadzenie elektronicznych ksiąg cmentarnych, rejestru grobów i miejsc spoczynku oraz rejestru cmentarzy;

  • wprowadzenie działalności regulowanej w odniesieniu do branży pogrzebowej, w tym wprowadzenie rejestru przedsiębiorców i zakazu prowadzenia działalności dla przedsiębiorców niezarejestrowanych.

 

Jak czytamy w uzasadnieniu, do przewidywanych efektów regulacji należą m.in.: zmniejszenie liczby przypadków, w których występuje trudność w znalezieniu osoby, która stwierdzi zgon, odciążenie lekarzy, szczególnie lekarzy POZ, z obowiązku stwierdzania zgonów gwałtownych, odciążenie pracowników podmiotów leczniczych, lekarzy i kierowników zespołów ratownictwa medycznego, urzędników urzędów stanu cywilnego, przedsiębiorców prowadzących działalność w branży pogrzebowej, właścicieli cmentarzy oraz obywateli z realizacji części lub całości obowiązków biurokratycznych – związanych z dokumentowaniem zdarzeń demograficznych oraz ich rejestracją.

Skutekiem ma być też zwiększenie szybkości uzyskiwania danych o zdarzeniach demograficznych (urodzeniach, zgonach) przez organy Państwa i inne instytucje korzystające z państwowych rejestrów danych, zmniejszenie ryzyka pozyskania danych medycznych przez osoby nieuprawnione, a także uzyskiwanie lepszej jakości danych o przyczynach zgonów oraz szybsze ich opracowanie na potrzeby statystyki publicznej.

Źródło: RCL

Polecamy także:

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułJoga na Witominie
Następny artykułRozstrzygnięcie konkursu – poprawa dostępności do wsparcia psychospołecznego…