A A+ A++

57. Międzynarodowy Festiwal Oratoryjno-Kantatowy Wratislavia Cantans im. Andrzeja Markowskiego

Zapraszamy 12 września o godz. 19 do bazyliki mniejszej św. Jana Apostoła i Ewangelisty w Oleśnicy na koncert Giovanniego Antoniniego i muzyków zespołu Il Giardino Armonico, który odbędzie się w ramach 57. Międzynarodowego Festiwalu Oratoryjno-Kantatowego Wratislavia Cantans im. Andrzeja Markowskiego i XXV Dni Europy.

Artyści opowiedzą dźwiękami historię rodziny Bassano. Była to familia weneckich Żydów, malarzy, muzyków i budowniczych instrumentów, która w XVI wieku przeniosła się z Wenecji do Anglii.

Do naszych czasów nie przetrwały żadne kompozycje autorstwa artystów należących do pierwszej generacji rodziny Bassano. Znamy jedynie utwory napisane przez przedstawicieli późniejszych pokoleń. Familia zamieszkiwała Wenecję, jednak kiedy rozgłos dotyczący ich kunsztu dotarł do Anglii, sam król Henryk VIII, wielki miłośnik muzyki, postanowił sprowadzić ich do siebie. Przeciwko decyzji o wyprowadzce protestował doża wenecki, który nie chciał tracić tak wybornych artystów, ale warunki zaproponowane przez brytyjskiego monarchę były na tyle dobre, że Bassano przenieśli się.

Celem maestra Antoniniego i muzyków Il Giardino Armonico jest próba odtworzenia repertuaru wykonywanego przez członków rodziny Bassano oraz próba wskrzeszenia sztuki improwizacji, z której słynęli. Zabrzmią arcydzieła muzyki flamandzkiej, w tym jedno z dzieł Josquina Despreza, określanego mianem „księcia muzyków”, a także znacznie późniejsze dzieła angielskich twórców działających w czasach Williama Szekspira.

W programie znalazły się także dwa dzieła przedstawicieli rodziny Bassano – skomponowana przez Augustine’a Galiarda oraz Diminuzioni su Introduxit me rex autorstwa Giovanniego. Inspiracją do podjęcia prac nad tym przedsięwzięciem był dla maestra Antoniniego traktat La Fontegara z 1535 roku, autorstwa Wenecjanina Silvestra Ganassiego. Ten muzyk i teoretyk szczegółowo opisał w nim zasady rządzące improwizacją, w tym zwłaszcza te dotyczące rytmiki. Jego praca najprawdopodobniej oparta była także na obserwacjach członków rodziny Bassano. Materiały te są szalenie inspirujące także dla współczesnych wykonawców, a maestro Antonini porównuje je nawet do… jazzu!

Program:

Improwizacja

Josquin des Prez L’homme armé – canon à 4 z Canti B numero cinquanta (Wenecja 1503); La Spagna à 5

Heinrich Isaac La my z MS Henry VIII

Anonim La Spagna à 2 (1494)

Anonim Consort IX z MS Henry VIII

Hayne van Ghizeghem De tous bien plaine ze zbioru Harmonice Musices Odhecaton A (Wenecja 1501)

Roelkin (Rodolphus Agricola?) De tous bien plaine z manuskryptu Cancionero de Segovia

Alexander Agricola Tandernaken ze zbioru Canti C numero cento cinquanta (Wenecja 1504)

William Cornish Fa la sol; Consort VII z MS Henry VIII

Alexander Agricola Fortuna desperata à 6

Giuseppe Guami Canzone à 4 „L’Accorta” ze zbioru Partidura per sonare delle Canzonette alla Francese (Wenecja 1601)

Anonim T’Andernaken (Biblioteka Królewska, Kopenhaga)

William Brade Der Pilligrienen Tanz

***

Augustine Bassano Galiarda

William Brade Der Hasen Tantz

Anthony Holborne Pavana „The Funeralls” i Galliard à 5 ze zbioru Pavans, Galliards, Almains and other Short Aeirs (Londyn 1599)

William Brade Courante (Hamburg 1617)

Giuseppe Guami La cromatica (Wenecja 1601)

William Cornish Ah Robin, gentle Robin z MS Henry VIII

John Baldwin A Browninge of 3 Voc.

William Brade Ein Scottish Tantz; Rotschenken Tanz; Die Nachtigall (Hamburg 1617)

Jacob van Eyck Engels Nachtegaeltje na flet podłużny solo (Amsterdam 1646)

Tarquinio Merula Canzon „La lusignola” op. 1 nr 2 (Wenecja 1615)

Giovanni Bassano Diminuzioni su Introduxit me rex del Palestrina (Wenecja 1585)

Samuel Scheidt Canzon à 5 ad imitationem Bergamasca Anglica SSWV 64 (Hamburg 1621)



Wykonawcy:

Il Giardino Armonico:

Giovanni Antonini – flety podłużne, flety traverso, kierownictwo artystyczne

Priska Comploi – flety podłużne, pomort

Giulia Genini – flety podłużne, dulcjan

Andrea Inghisciano – kornet

Carles Cristobal – dulcjan

Emily White – puzon

Riccardo Doni – pozytyw organowy

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułLało się piwo!
Następny artykułZawodowo sprzątają domy. Zdradzają, czego wymagają od nich klienci