A A+ A++

Opracowany w ZSRR bojowy wóz piechoty BWP-1, pomimo, iż został wprowadzony na uzbrojenie w latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku, nadal stanowi podstawowe uzbrojenie części polskich jednostek zmechanizowanych. Następcą tej konstrukcji ma być Borsuk, ale prace nad tym pojazdem wciąż trwają. Kilkadziesiąt lat temu, popularny “bewup”, był oczywiście postrachem zachodnich sił zbrojnych, a przede wszystkim był uważany wówczas za konstrukcję nowatorską i przedstawiany, jako pierwszy skonstruowany od podstaw oraz produkowany seryjnie bojowy wóz piechoty. 

Z kolei wóz zabezpieczenia technicznego WZT-2 to pojazd opancerzony, zbudowanym na podwoziu czołgu T-55. Jest on przeznaczony do ewakuacji oraz udzielania pierwszej pomocy technicznej pojazdom gąsienicowym uszkodzonym na polu walki, wykonywania prac montażowo-demontażowych z wykorzystaniem żurawia, wykonywania prac ziemnych, wykonywania remontów pojazdów, a także udzielania załogom wozów bojowych pierwszej pomocy medycznej i ewakuacji rannych z pola walki (trzech rannych żołnierzy w pozycji leżącej). Prototyp WZT-2 powstał w 1973 i był produkowany do 1992 roku przez Bumar Gliwice.

Oba pojazdy stanowią nadal podstawowe uzbrojenie części polskich jednostek zmechanizowanych i będę eksploatowane przez kolejne lata. Pozyskiwanie części zamiennych do BWP-1 i WZT-2 to jedno z licznych zadań realizowanych przez logistyków z Opola.

8 stycznia w biuletynie informacji publicznej 10. Brygady Logistycznej opublikowano zapytanie ofertowe, którego celem jest wyłonienie dostawcy podzespołów do BWP-1 oraz WZT-2. Termin składania ofert określono do 29 stycznia, a kryterium wyboru będzie w stu procentach cena, przy czym zamawiający zastrzega sobie prawo do częściowej realizacji zamówienia. W formularzu cenowym, które stanowi załącznik do zapytania zawarto ponad sto podzespołów niezbędnych do usprawnienia tych pojazdów.

W ubiegłym roku, 12 maja w biuletynie informacji publicznej 17. WOG opublikowano ogłoszenie w sprawie dwuetapowego przetargu na dostawę części zamiennych dla pojazdów bojowych typu BWP-1 i oraz WZT-2. Przetarg podzielono na dwa zadania – dostawy części do BWP-1 oraz dostawy części do WZT-2. Przetarg zakończył się zwycięstwem w części pierwszej gliwickiej firmy AGEBOR Andrzej Szostak i ofertą na poziomie ponad 178 tys. złotych oraz w części drugiej firmy BIWAR Sp. z o.o. z Biskupca z ofertą na poziomie nie co powyżej 47 tys. złotych.

Reklama

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułBrak rzetelnej edukacji seksualnej przyczyną tragedii w Nowych Ostrowach?
Następny artykuł30 mln dla przedsiębiorców na rozwój technologii