A A+ A++

Sieć Badawcza Łukasiewicz – Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP dostarczyła w drugiej połowie grudnia 17 sztuk robotów RPP (Robot Patrolowo-Przenośny – model “Robot Inżynieryjny 1806”) dla Wojska Polskiego. Maszyny przekazano wraz z zestawem części zamiennych (ZCzZ) oraz z zestawem obsługowo-naprawczym (ZON).

Dostawa robotów została poprzedzona szkoleniem 26 operatorów, serwisantów i instruktorów w Centrum Szkolenia Wojsk Inżynieryjnych i Chemicznych we Wrocławiu. Dostarczenie 17 urządzeń odbyło się w ramach umowy pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia MON a Siecią Badawczą Łukasiewicz – PIAP na dostawę 35 kompletów Robota Patrolowo-Przenośnego. Minister Obrony Narodowej Mariusz Błaszczak zapowiedział, że do końca 2021 roku do Sił Zbrojnych RP trafi jeszcze 17 takich maszyn.

Pierwszy z zamówionych robotów trafił na wyposażenie Wojska Polskiego w marcu tego roku. Odbiorcą urządzenia był 2. Mazowiecki Pułk Saperów.

Zobacz: Globalne ocieplenie kontra alkohol. Ulubione trunki zagrożone [Wideo]

– Robot RPP to efekt naszej wieloletniej pracy, owoc polskiej myśli technicznej, od projektu po realizację wykonany w kraju dla polskiego żołnierza. Praca w Łukasiewicz – PIAP daje możliwość połączenia pracy naukowców z pracami konstruktorów, jak również bezpośredniego kontaktu z przyszłym użytkownikiem innowacyjnych rozwiązań robotycznych – mówi dr hab. inż. Piotr Szynkarczyk, dyrektor Łukasiewicz – PIAP, cytowany przez serwis defence24.

Robot Patrolowo-Przenośny jest platformą, która wykorzystywana będzie przez pododdziały inżynieryjne w czasie prowadzenia zadań wykrywania, usuwania, podejmowania lub neutralizacji min, niewypałów i niewybuchów oraz improwizowanych urządzeń wybuchowych w ramach działań bojowych i misji stabilizacyjnych poza granicami kraju – czytamy na stronie Łukasiewicz-PIAP.

Baza mobilna robota waży 75 kilogramów. Maszyną steruje się bezprzewodowo za pomocą lekkiej konsoli. Urządzenie wyposażone jest także w czujniki do prowadzenia rozpoznania obrazowego obiektów i przedmiotów. Specjalne kamery zapewniają obraz wysokiej rozdzielczości zarówno w dzień, jak i w nocy.

Roboty posiadają napęd gąsienicowy, umożliwiający im sprawne przemieszczanie się po drogach utwardzonych, gruntowych, bezdrożach oraz w terenie zurbanizowanym. Gabaryty robota pozwalają na przejazd przez drzwi o szerokości futryny wynoszącej do 60 centymetrów. Maksymalna prędkość urządzeń wynosi 10 kilometrów na godzinę.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułŻYCZENIE M. PSZONKA
Następny artykułRynek usług w chmurze odporny na skutki kryzysu [RAPORT]