Analitycy nie spodziewają się wojny cenowej na rynku dostaw out of home w Polsce, po rozpoczęciu współpracy Biedronki i DHL oraz udostępnieniu automatów Orlen Paczka innym podmiotom, w pierwszym ruchu GLS. Ich zdaniem otwarcie sieci Orlenu wraz z zacieśnieniem współpracy z Allegro w ramach Allegro Delivery może służyć lepszemu wypełnieniu automatów koncernu. W krótkim terminie, ostatnie ruchy na rynku nie powinny wpłynąć na wyniki InPostu.
DHL eCommerce Polska oraz Jeronimo Martins Polska, właściciel sieci Biedronka, poinformowały w lipcu o nawiązaniu partnerstwa, w ramach którego planują rozbudowę sieci automatów paczkowych zlokalizowanych przy sklepach Biedronka w całym kraju. W ramach pierwszego etapu współpracy, przy sklepach sieci Biedronka w całej Polsce umieszczono już ponad 600 automatów paczkowych DHL BOX.
“Dyskonty są liderami polskiego rynku handlu spożywczego i generują bardzo duży ruch przy swoich placówkach. Z punktu widzenia lokalizacji automatów paczkowych, jest to na pewno miejsce, które dla klientów może być bardzo wygodne. To sprawia, że dla operatorów jest to atrakcyjna lokalizacja, co pokazuje m.in. InPost, umieszczając swoje paczkomaty przy Lidlach oraz innych dyskontach. Dotychczas Biedronka miała umowę z Pocztą Polską. W pierwszym etapie DHL i Biedronka zapowiedziały 600 maszyn przy wynoszącej obecnie blisko 3,6 tys. sklepów sieci tego dyskontu. Wydaje mi się że, pewnie nie przy wszystkich Biedronkach będzie można ulokować maszyny, ale jest szansa na dużą penetrację” – powiedział PAP Biznes Krzysztof Kawa, analityk Erste Securities.
“Automaty DHL zlokalizowane przy Biedronkach mogą cieszyć się sporym zainteresowaniem, ale będzie ich początkowo tylko 600 versus ponad 20.000 maszyn InPostu. DHL zapowiedział, że użytkowanie automatów będzie wymagało zainstalowania aplikacji dodatkowej DHL, to będzie kolejna bariera wejścia. Chociaż na korzyść klientów może działać fakt, że klient będzie miał 4 dni na odbiór przesyłki” – dodał.
“Polski rynek e-commerce ma przestrzeń na nowych dużych graczy. Z całą pewnością kluczem do sukcesu w tej branży będzie zbliżenie się z miejscem odbioru przesyłek do konsumenta, do kupującego. Wszystkie sieci, które będą miały swoje punkty odbioru przy sklepach, szczególnie w małych miasteczkach i wsiach, czy przy stacjach benzynowych, będą na wygranej pozycji. Te wszystkie miejsca są oczywiście naturalnym miejscem bytowania konsumentów i atrakcyjnym miejscem na lokalizację automatów, czy innych usług dostarczania przesyłek z uwagi na bliskość i podręczność” – ocenia Michał Kanownik prezes związku Cyfrowa Polska.
Także w lipcu Orlen poinformował o udostępnieniu skrytek w swoich automatach paczkowych innym podmiotom, a pierwszym współpracującym partnerem będzie General Logistics Systems Poland (GLS). Sieć Orlen Paczka liczy obecnie 6.000 automatów paczkowych.
“Sieć Orlenu urosła dość dynamicznie i jej procentowe wypełnienie jest zapewne istotnie niższe niż InPostu. Konkurenci muszą łączyć siły, bo mniejsze wypełnienie i mniejsze korzyści skali utrudniają im osiągnięcie satysfakcjonujących marż” – ocenia Dominik Niszcz, analityk Trigon DM.
“Zmiana sposobu funkcjonowania Orlen Paczki na model otwarty może świadczyć o tym, że koncern jednak tak nie do końca ma wypełnioną swoją sieć automatów. Orlen chce wykorzystać te inwestycje, które były wcześniej poczynione i zintensyfikować korzyści z tego płynące. Stąd więc pewnie decyzja o otwarciu się na innych partnerów” – zauważa Kanownik.
Analityk Erste Securities zwraca uwagę na pierwsze otwarcie sieci automatów dla konkurencji.
“Pojawienie się na polskim rynku po raz pierwszy modelu sieci otwartej, jaką zaproponował Orlen Paczka z pierwszym klientem, czyli GLS, to nowość na polskim rynku. Do tej pory każdy operator miał swoją zamkniętą sieć. Obecnie pewnie dochodzimy do takiego momentu, w którym jest coraz większe wysycenie tego rynku, a dostępność atrakcyjnych lokalizacji z punktu widzenia stawiania maszyn, jest ograniczona. Pójście w stronę otwartej sieci jest jakimś rozwiązaniem, żeby zwiększyć efektywność maszyn, które już stoją. Wydaje się, że Orlen nie zdecydowałby się na taki ruch, gdyby nie musiał zwiększyć utylizacji tych automatów. GLS nie jest dużym podmiotem, jeśli chodzi o udziały rynkowe w Polsce, więc to może być jakaś próba testowania, jak ten otwarty model będzie działał” – powiedział Kawa.
Jego zdaniem, zacieśnienie współpracy Orlenu z Allegro w ramach Allegro Delivery Allegro, może być kolejnym ze sposobów na zwiększenie utylizacji maszyn Orlen Paczka.
Allegro uruchomiło w czerwcu program łączący ofertę dostaw od wielu partnerów logistycznych, czyli Allegro Delivery. Jego pierwszymi partnerami są One by Allegro oraz Orlen Paczka. W ramach nowego programu wszystkie istotne kwestie związane nie tylko z procesem zakupów, ale także dostawą, klient i sprzedający załatwią w jednym miejscu i z jednym partnerem – Allegro. W ramach programu klienci skorzystają z niemal 18 tys. automatów i punktów odbioru.
Według ostatnich informacji Allegro ma w Polsce około 3,5 tys. automatów One-Box. InPost miał na koniec I kwartału 2024 roku 22.654 paczkomatów w Polsce.
“Nie bardzo widzę przestrzeń na wojnę cenową wśród operatorów automatów. Raczej spodziewam się tylko i wyłącznie jeszcze ostrzejszej konkurencji, a nie chęci całkowitego wyeliminowania jakiegoś podmiotu. Tu chciałbym zaznaczyć, że główna oś konkurencji będzie w najbliższym czasie dotyczyła pozyskiwania nowych atrakcyjnych lokalizacji na automaty i punkty odbioru przesyłek. Trwa budowa optymalnych sieci automatów i walka toczy się o miejsca najbliższe konsumentowi” – podkreśla Kanownik.
“Konkurencja na rynku dostaw out of home zawsze jest, ale nie zakładam obecnie, żeby miała być dużo ostrzejsza. Wszystkie firmy czują dużą presję po stronie kosztów, a zwłaszcza kosztów osobowych, więc przy dbaniu o rentowność, ciężko jest proponować jakieś duże promocje, czy duże obniżki” – zauważa analityk Erste Securities.
Analitycy nie spodziewają się wpływu ostatnich wydarzeń na wyniki InPostu w krótkim terminie.
“Od momentu giełdowego debiutu InPostu albo nawet wcześniej, ze strony różnych podmiotów pojawiają się zapowiedzi odnośnie planów ekspansji budowy sieci automatów. Wydaje się, że Orlen z 6 tys. maszyn jest najbliżej realizacji planów. Patrząc, jak popularne są dostawy out of home w Polsce i jak lojalni są klienci InPostu, w krótkiej perspektywie, nie widzę materialnego wpływu tych ostatnich dwóch wydarzeń na wyniki InPostu” – powiedział Kawa.
“Dla klienta kluczowy jest wybór metody dostawy, cena oraz lokalizacja maszyny. Orlen już od jakiegoś czasu miał dosyć agresywną politykę cenową versus InPost, jeśli chodzi o cenę paczki. Nie spowodowało to jakiegoś drastycznego wzrostu, jeśli chodzi o wypełnienie, czy utylizację automatów Orlenu” – dodał.
“Powiększanie sieci przez konkurentów jest w dłuższym okresie zagrożeniem, ale w ciągu ostatnich kilku kwartałów, mimo większej liczby nowych automatów konkurencji, InPost nadal zwiększał udziały w rynku. W dłuższej perspektywie poziom konkurencji będzie oczywiście wpływał na marże, jednak przewaga InPostu pod względem efektywności i zyskowności pozostanie naszym zdaniem znacząca” – podkreślił analityk Trigon DM.
Kanownik spodziewa się dalszego dynamicznego wzrostu rynku e-commerce w Polsce w kolejnych latach.
“Spodziewam się, że w kolejnych latach rynek e-commerce w Polsce będzie dalej dynamicznie się rozwijał, w każdym aspekcie. Od strony kupujących, czyli będzie zwiększone zainteresowanie klientów i rosnące wolumeny i wartość paczek kupowanych przez internet. Będzie też rósł ten rynek w zakresie dostawców, oferentów, czyli firm, które w ten rynek wchodzą jako kanały sprzedaży swoich produktów i usług. Rynek będzie również rósł w zakresie logistyki – całego procesu przesyłki, zarówno od strony fizycznego przesyłania, przewożenia paczek, przesyłek, czyli firm kurierskich, ale również właśnie w zakresie dostarczania takich jak automaty, czy inne punkty odbioru” – powiedział prezes związku Cyfrowa Polska.
PwC szacowało w 2022 roku, że wartość polskiego rynku handlu e-commerce wyniesie w 2027 roku 187 mld zł, co oznacza wzrost o ponad 94 mld zł.
Według danych Urzędu Komunikacji Elektronicznej w 2023 roku liczba automatów pocztowych wzrosła w Polsce o 11,35 tys. do 38,27 tys. Dysponentami tych urządzeń było siedmiu operatorów pocztowych.
Według raportu Colliers „Automaty paczkowe 2.0: Rozwój, Innowacje, Przyszłość” w 2024 roku liczba automatów paczkowych w Polsce może osiągnąć 45 tys.
Wśród największych graczy na polskim rynku są również DPD – z ponad 6.000 automatów oraz Poczta Polska – z około 1 tys. automatów. (PAP Biznes)
epo/ osz/
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS