Wojewoda małopolski, po przeprowadzeniu analizy prawnej nie widzi podstaw do kwestionowania uchwały zmieniającej termin wejścia w życie strefy czystego transportu.
W połowie czerwca radni Krakowa przyjęli uchwałę zmieniającą wcześniejszy dokument w sprawie strefy czystego transportu. Zdecydowali, że ograniczenia nie będą obowiązywać od 1 lipca 2024 roku. Termin przesunęli w czasie o rok.
W trakcie sesji padały argumenty, że nawet taka zmiana musi być poprzedzona konsultacjami społecznymi. Radni opozycji wieszczyli, że uchwała zostanie unieważniona przez wojewodę z powodu błędów prawnych.
– Ta uchwała ma wadę prawną, bo termin wejścia w życie powinien być także skonsultowany z mieszkańcami – mówił radny Krakowa dla Mieszkańców Michał Starobrat. – Może się tak zdarzyć, że strefa, po różnych perturbacjach prawnych, może wejść w życie z dnia na dzień.To wywoła jeszcze większy chaos prawny niż jest teraz. Nie wyobrażam sobie, aby tak ważny projekt był procedowany w tak absurdalnym stanie prawym. Kibicuję prezydentowi, aby udało się to przeciąć, ale trzeba zachować wszystkie wymagania prawne – komentował wówczas radny PiS Michał Drewnicki.
Wojewoda nie zakwestionował uchwały
Ich przewidywania jednak się nie spełniły. Wojewoda, po przeprowadzeniu postępowania nadzorczego, w tym po uwzględnieniu wyjaśnień Prezydenta Miasta Krakowa, uznał, że brak jest wystarczających podstaw prawnych do kwestionowania tej uchwały Rady Miasta Krakowa.
– Wobec pytań o ocenę tej uchwały w kontekście nieuwzględnienia przez radnych konsultacji społecznych w procedurze legislacyjnej – wyjaśniam, że uchwała z 19 czerwca 2024 roku tylko zmieniła datę wprowadzenia strefy czystego transportu z 2024 na 2025 rok. Zmiana ma zatem charakter formalny, techniczny, a nie merytoryczny – mówi wojewoda Jan Krzysztof Kęczar.
– Wymóg przeprowadzenia konsultacji społecznych rzeczywiście jest zawarty w ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych, ale dotyczy on zakresu przedmiotowego. Ten zaś był już konsultowany na etapie wcześniejszym, w przypadku uchwały Rady Miasta Krakowa z listopada 2022 roku – tłumaczy.
Unikną chaosu
Przedstawiciele Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w przesłanym do mediów komunikacie przywołują również wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie ze stycznia 2024 roku, że uchwała rady miasta z 2022 roku w sprawie strefy czystego transportu obarczona jest istotnymi wadami prawnymi.
Jednak w związku ze skargami kasacyjnymi wyrok ten jest nieprawomocny, dlatego też aktualnie uchwała pozostaje w obrocie prawnym.
– Podzielam stanowisko władz Krakowa, że w takiej sytuacji konieczne jest działanie formalne chroniące mieszkańców przed „chaosem informacyjnym” i „nieoczywistością” w zakresie obowiązywania zapisów uchwały. Tak właśnie uzasadniono podjęcie uchwały zmieniającej termin wejścia w życie strefy czystego transportu w Krakowie. Wniosek z tego jest taki, że władze Krakowa zdają sobie sprawę z konieczności uporządkowania sytuacji związanej z pierwotną – wadliwą – uchwałą. Osobną kwestią jest praca nad nową uchwałą w sprawie strefy czystego transportu. Życzyłbym sobie, aby ten dokument był przemyślany, dojrzały, uwzględniający wymogi ustawy o elektromobilności oraz nade wszystko – interesy mieszkańców i niestanowiący dla nich utrudnienia – dodaje.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS