Karę w wysokości 1,2 mld euro koncernowi Amazon wymierzył włoski Urząd Antymonopolowy. Jak wyjaśniono, to sankcja za nadużywanie dominującej pozycji na rynku. Firma uważa karę za nieuzasadnioną i zapowiada odwołanie się od niej.
Urząd Antymonopolowy we Włoszech poinformował w czwartek, że kara została wymierzona za naruszenie jednego z artykułów traktatu o Unii Europejskiej w zakresie nadużywania dominującej pozycji. Według Urzędu Amazon wyrządził szkody konkurencji w dziedzinie logistyki i e-handlu.
Pozycję koncernu określono w uzasadnieniu jako “absolutnie dominującą”, która stwarza większe szanse na sprzedaż na jego platformie internetowej. Jednym z narzędzi, które to umożliwiają – wyjaśnił Urząd – jest serwis Prime dla stałych i wiernych klientów, dający szanse skorzystania z promocji w ramach takich inicjatyw, jak Black Friday czy Cyber Monday.
Postępowanie koncernu doprowadziło – według Urzędu Antymonopolowego – do powiększenia się przepaści między nim a konkurencją, działającą na polu dostaw i zamówień w internecie ze stratą dla małych i średnich firm.
W wydanym oświadczeniu firma podkreśliła: “Głęboko nie zgadzamy się z decyzją Urzędu Antymonopolowego w sprawie konkurencji oraz rynku i złożymy od niej odwołanie”.
Kara jest “nieuzasadniona i nieproporcjonalna” – stwierdzono w nocie. Zaznacza się w niej, że połowa rocznych sprzedaży we Włoszech dotyczy produktów małych i średnich firm. “Ich sukces jest centrum naszego modelu ekonomicznego” – podkreślono w komunikacie.
Stanowisko Amazona:
Zdecydowanie nie zgadzamy się z decyzją Włoskiego Urzędu ds. Konkurencji (ICA) i będziemy się od niej odwoływać. Proponowana kara pieniężna i środki zaradcze są nieuzasadnione i nieproporcjonalne. Ponad połowa rocznej sprzedaży na Amazon we Włoszech pochodzi od małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), a ich sukces jest podstawą naszego modelu biznesowego. MŚP mają do dyspozycji różne kanały sprzedaży swoich produktów, zarówno online, jak i offline, Amazon jest tylko jedną z tych opcji. Stale inwestujemy, aby wspierać rozwój 18 000 włoskich małych i średnich przedsiębiorstw, które sprzedają na Amazon oraz zapewniamy wiele narzędzi naszym sprzedawcom, także tym, którzy sami zarządzają wysyłką produktów.
Dodatkowe informacje:
Internetowy handel detaliczny: Nawet włoski Urząd ds. Komunikacji (AGCOM) zauważył w swoich konsultacjach publicznych, że Amazon posiada jedynie 17% udziału w segmencie handlu detalicznego online. Amazon i partnerzy sprzedaży wzajemnie się uzupełniają, razem zapewniamy duży wybór, wartość i wygodę, cenione przez naszych klientów. Sprzedawcy zewnętrzni odpowiadają obecnie za około 60% sprzedaży w serwisie Amazon i rosną dwa razy szybciej niż sprzedaż detaliczna Amazon. W 2020 r. włoskie MŚP wyeksportowały za pośrednictwem Amazon produkty o wartości ponad 600 mln euro, a ponad 200 MŚP z branży IT sprzedających na Amazon przekroczyło w 2020 r. po raz pierwszy 1 mln euro sprzedaży.
Fulfillment By Amazon:
FBA jest usługą całkowicie opcjonalną. Sprzedawcy mogą z niej korzystać i objąć nią wybrane przez siebie produkty. FBA łączy wiele usług, które ułatwiają prowadzenie biznesu sprzedawcom, takich jak zarządzanie zapasami, obsługę zwrotów i wsparcie obsługi klienta. FBA umożliwia małym firmom rozwijanie działalności poza granicami kraju i przyczynia się do zapewnienia klientom Amazon doskonałych doświadczeń zakupowych.
Większość partnerów sprzedaży Amazon nie korzysta z usługi FBA, a jeśli sprzedawcy wybierają FBA, robią to, ponieważ jest to efektywne, wygodne i konkurencyjne cenowo.
sw/ mal/
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS