A A+ A++

Polska jest najszybciej rosnącym w Europie rynkiem w urządzeniach dostaw poza domem: punktów odbiorów i nadań (PUDO) oraz automatów paczkowych.

Analitycy z firmy Last Mile Experts szacują w raporcie „Polish CEP 2021”, że Polska ma najsilniej rozwinięty na świecie rynek dostaw poza domem, a firmy operujący na tym rynku mają wiodące technologie. – Polski rynek KEP jest jednym z najszybciej rozwijających się i najciekawszych rynków w Europie. Napędzany jest przez bardzo dynamiczny rozwój e-commerce – uważa Arkadiusz Kawa, dyrektor Łukasiewicz Instytut Logistyki i Magazynowania.

Czytaj więcej w: Setki „gazowych” ciężarówek dla Amazona

Z raportu wynika, że w 2022 roku kurierzy dostarczą w Polsce ponad miliard paczek. – Przy ogromnym wzroście liczby paczek w branży KEP, oferowanie dostaw „poza domem” jest koniecznością. Dzięki nim operatorzy KEP są w stanie osiągnąć wydajność i spełnić oczekiwania klienta – wyjaśnia Marek Różycki z Last Mile Experts.

Wskazuje, że lokalni gracze (przede wszystkim InPost) potrafili wyciągnąć wnioski z szybkiego rozwoju e-handlu i wprowadzili innowacyjne rozwiązania, które klientom zapewniają elastyczność.

W ub.r. wartość rynku paczek sięgnęła 10,7 mld zł przy 814 mln paczek. Eksperci Last Mile Experts prognozują, że w 2023 roku wyniesie 16,2 mld zł przy 1,31 mld paczek. Największym segmentem pozostanie e-handel, który będzie rósł w średnim tempie 19,7 proc. rocznie i w 2023 roku wygeneruje ponad miliard paczek.

Czytaj więcej w: Kwitnie rynek dostawczych busów

W segmencie dostaw poza domem (OOH) wygranym jest InPost, który w 2020 roku urósł o 108 proc., a w okresie 2015-2020 średnioroczny wzrost liczby przesyłek sięgnął 250 proc. Na drugim miejscu jest Żabka, która zaczynając od zera stała się wiodącym dostawcą przesyłek. Nowego trendu w dostawach ostatniej mili nie rozpoznali dotychczasowi główni gracze.

Różycki nadmienia, że w dostawy ostatniej mili wchodzą platformy i sklepy internetowe jak Allegro i Empik, co podkreśla wagę doręczeń w ich modelu działania. Wejście Amazona i Alibaby w ten segment jest tylko kwestią czasu.

Czytaj więcej w: IRU rozładuje korki na brytyjskiej granicy

Raport wskazuje, że kolejne trendy rozwojowe to systemy zarządzania dostawami (IDM czyli Interactive Delivery Management) oraz rozwój doręczeń tego samego dnia. W tym ostatnim segmencie Allegro naciska na dostawców na stworzenie bardzo szybkich usług, a na czele zmian są InPost oraz (w nieco mniejszej skali) Xpress-Couriers.

Raport przewiduje także słabnącą rolę poczt w obsłudze e-handlu.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułSytuacja epidemiologiczna w powiecie kłodzkim. Wtorek, 9 lutego 2021
Następny artykułPodróż zakończył w rowie – miał ponad 1,5 promila alkoholu w organizmie