A A+ A++

W dniach 22-23 maja odbyła się wycieczka klas IV-VIII Publicznej Szkoły Podstawowej w Borkach Wielkich do Czech. Boreckie dzieci pojechały na zagraniczną wycieczkę pod opieką Anny Meryk, Agaty Brodackiej, Anny Wacheckiej, Urszuli Rosickiej, Joanny Meryk i Kornelii Hęcińskiej.

Uczniowie z Borek wspólnie z dziećmi z Otic poznawali historię Europy na trasie: Borki Wielkie–Otice-Bĕlotin-Vysokĕ Pole-Ploština-Hradištĕ–Hodslavice–Kajlovec.

– Wzięliśmy udział w projekcie współfinansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu INTERREG V-A Republika Czeska – Polska. Przekraczamy granice. Zrealizowaliśmy zadanie pn. „Rozwój współpracy pomiędzy lokalnymi społecznościami Olesna, Otic i Jezdkowic” – informuje ZSP Borki Wielkie.

Celem projektu było poznawanie kraju czeskiego partnera, jego środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury i historii.

Relacjonują uczestnicy wycieczki:

Dnia 22 maja wczesnym rankiem udaliśmy się w podróż do Czech. Tam spotkaliśmy się z dziećmi z partnerskiej szkoły w Oticach. Pierwszym obiektem wspólnego zwiedzania był pomnik Bĕlotin, zwany także Předĕl. Jest to żelbetonowy monument wybudowany w roku 1971 o wysokości i 8 m, wskazujący miejsce, w którym spotykają się granice trzech działów wodnych, stanowiąc tym samym granicę trzech mórz: Morza Północnego, Morza Bałtyckiego i Morza Czarnego. To miejsce nazywane jest „dachem Europy”.

Po wspólnym obiedzie udaliśmy się do Envicentrum Vysokĕ Pole. Na farmie czekało nas wiele atrakcji. Dzieci poznały wiele ciekawostek z życia zwierząt: konia, osła, owcy, kury, królika, kaczki i gęsi. Poznały też ich czeskie nazwy i nauczyły się poprawnej wymowy (to było trudne zadanie). W starej stodole dzieci poznały też narzędzia i sprzęt rolniczy używane przed stu laty. Pisząc i rysując gęsimi piórami każde dziecko wykonało pamiątkową kartkę.

Następnie przeszliśmy do drugiej części farmy, na tzw. „Owcze fale”. Tam odbyły się warsztaty, podczas których dzieci poznały jakie korzyści mamy z owcy, a szczególnie jak strzyżemy owce, pierzemy i czeszemy wełnę oraz co możemy zrobić z wełny owczej. Dzieci miały też możliwość wykonania samodzielnie pamiątki z owczej wełny. Powstały piękne kwiatki, serduszka, zwierzątka itp.

Kontynuując wycieczkę odwiedziliśmy Hodslavice. Zwiedziliśmy kościół pod wezwaniem św. Andrzeja. Poznaliśmy historię miejscowości sięgającej wzmiankami do 1411 roku. Poznaliśmy historię zabytkowego kościółka i jego losy.

Kolejnym miejscem naszych odwiedzin był Narodowy Zabytek Kultury Ploština. Zwiedziliśmy wystawę Ploština – miejsce tragedii, wystawę Nova Ploština oraz pomnik ruchu oporu. Ten Narodowy Zabytek Kultury Czech nawiązuje w szczególności do wydarzeń z dnia 19 kwietnia 1945 roku, kiedy to naziści spalili w tym miejscu 10 domów i uśmiercili 28 osób. W Muzeum wskazane są również inne miejsca krwawych zajść II wojny światowej. Wzniesiony tu pomnik jest symbolem pamięci o ruchu oporu i ofiarach wojny. Ofiary wojny uczciliśmy minutą ciszy, a panie dyrektorki Romana Evjȧkovȧ i Anna Meryk złożyły kwiaty.

Około 18.00 udaliśmy się do Hotelu Fabrika. Po zakwaterowaniu i kolacji przeżyliśmy wspaniały wieczór wspólnych gier, zabaw i integracji.

Drugiego dnia wyjazdu, po śniadaniu, wyruszyliśmy ponownie w kierunku Bĕlotin. Po drodze podziwialiśmy Diabelskie Skały w Lidečku. W Bĕlotin przywitał nas serdecznie starosta Eduard Kavala. Zwiedziliśmy szkołę, kościół pod wezwaniem św. Jerzego oraz lokalne muzeum. Gmina Bĕlotin wspólnie z Gminą Kolonowskie zrealizowała projekt „Lokalne muzea pod wspólnym dachem.” W ramach tego projektu powstały muzea w obydwu miejscowościach. Mieliśmy zaszczyt zwiedzić „Muzeum na Farze”, czyli muzeum, które urządzono w wyremontowanych budynkach gospodarczych tamtejszej plebanii. W muzeum zgromadzono wiele maszyn rolniczych i sprzętu gospodarskiego z pierwszej połowy XX wieku. Ciekawostką były tam belki z domów, które już nie istniały. Na tych belkach wyryte były polskie nazwiska.

Jak opowiadał starosta, były to nazwiska Polaków, którzy zostali przywiezieni do obozu pracy w Bĕlotin, podczas II wojny światowej. Na poddaszach domów, gdzie nocowali, wyryli na belkach swoje imiona i nazwiska. Ten kawałek historii został ocalony od zapomnienia i umieszczony w muzeum.

Ruszyliśmy w drogę powrotną. W miejscowości Kajlovec zatrzymaliśmy się w pięknej, przydrożnej restauracji na pożegnalny obiad. Po obiedzie nastąpiło pożegnanie z czeskimi partnerami. Pani Dyrektor Anna Meryk skierowała szczególne podziękowania do p. Vladimira Tancika, Starosty Otic, który był głównym inicjatorem i organizatorem tego wspaniałego wyjazdu. Mimo, iż jego liczne obowiązki nie pozwoliły Mu być razem z nami, to nasza wdzięczność i głośne „dziękujemy” wybrzmiało w podsumowaniu zadania projektowego. Słowa podziękowania skierowała również do dyrektor Romany Evjȧkovej, wszystkich nauczycielek, wychowawców i niezawodnych kierowców.

Dzieci podziękowały za wyjazd gromkimi brawami, po czym nad czeską krainą rozbrzmiało polskie „Sto lat.”

To był kolejny wspaniały wyjazd. Poznaliśmy wiele pięknych i ciekawych miejsc, poznaliśmy historię i uświadomiliśmy sobie, że dzieci polskie i czeskie mogą się wspólnie integrować, realizować wspólne projekty, a poprzez turystykę i zabawę poznawać miejsca, które już wcześniej połączyła historia.

Wieczorem wróciliśmy do domów, troszeczkę zmęczeni, ale bardzo zadowoleni z wyjazdu.

Wizyta dzieci z Borek Wielkich w Czechach

Wycieczka: Borki Wielkie – Otice – Bĕlotin – Vysokĕ Pole- Ploština- Hradištĕ – Hodslavice -Kajlovec – Borki Wielkie

Projekt „Rozwój współpracy pomiędzy lokalnymi społecznościami Olesna, Otic i Jezdkowic”

*- Informacja i zdjęcia: ZSP Borki Wielkie.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS