Konsorcjum złożone z Polskiego Holdingu Obronnego i firmy Concept otrzymało zlecenie na 118 pojazdów LPU w ramach programu Żmija w 2017 roku. Dostawy miały rozpocząć się mniej więcej półtora roku temu, jednak odsunęły się w czasie ze względu na pandemię Covid-19. Obecna dostawa dotyczy pierwszych 25 wozów, które zostały przekazane do 2. pułku rozpoznawczego w Hrubieszowie i 9 pułku z Lidzbarka Warmińskiego. Pojazdy trafią też do Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych w Poznaniu.
LPU-1 Wirus to lekki pojazd uderzeniowy dla wojsk specjalnych i dalekiego rozpoznania zaprojektowany i produkowany przez spółkę Concept Sp. z o.o. W założeniu ma on pozwalać na przewożenie załogi złożonej z trzech żołnierzy, którzy mogą prowadzić autonomiczne działania rozpoznawcze przez co najmniej tydzień. Masa własna tego wozu wynosi 1700 kg, a ładowność odpowiednio 900 kg, co przy napędzie w postaci silnika wysokoprężnego o mocy 181 KM pozwala na osiągnięcie prędkości maksymalnej 140 km/h na drodze i 100 km/h w terenie.
Pojazd przystosowany jest do transportu: kolejowego, morskiego, drogowego i lotniczego (w tym na zawiesiu pod śmigłowcem), może być również desantowany metodą spadochronową.
LPU-1 Wirus to lekki pojazd uderzeniowy, który przystosowany jest do transportu kolejowego, morskiego, drogowego i lotniczego. Pojazd wyposażony w napęd 4×4 osiąga prędkość 100 km/h na drogach gruntowych. pic.twitter.com/ho4xTnzvDq
— Ministerstwo Obrony Narodowej (@MON_GOV_PL) December 7, 2021
W #Kopytów rozpoczęło się spotkanie ministra @mblaszczak z żołnierzami #WojskoPolskie, którzy pełnią służbę na granicy. pic.twitter.com/Sm8OZ1RVJJ
— Ministerstwo Obrony Narodowej (@MON_GOV_PL) December 7, 2021
Nadwozie Żmii, w tym podłoga i zabudowa tylnej części, wykonane jest z kompozytów węglowych. Co istotne w naszych warunkach klimatycznych, nadwozie jest ogrzewane.
Zastosowany w pojeździe silnik wysokoprężny, turbodoładowany o poj. 2,4 l osiąga moc 132,5 kW/180 KM i maks. moment obrotowy 430 Nm. Może być zasilany olejem napędowym, jak i paliwem do turbinowych silników lotniczych. Jednostka napędowa połączona jest z 6-biegową manualną przekładnią oraz skrzynią rozdzielczo-redukcyjną z blokadą międzyosiowego mechanizmu różnicowego, realizującą jeden z czterech trybów pracy: 4×2, 4×4, 4×4 zblokowany i 4×4 ze zredukowanym przełożeniem. Osiągi pojazdu, zgodnie z wymogami wynoszą: 140 km/h na utwardzonej drodze oraz 100 km/h na gruntowej.
Minister @mblaszczak przekazał żołnierzom pojazdy dalekiego rozpoznania, które do #WojskoPolskie zostały dostarczone w ramach programu pk. #ŻMIJA.#modernizacja pic.twitter.com/kxNbhqe916
— Ministerstwo Obrony Narodowej (@MON_GOV_PL) December 7, 2021
Pojazdy Żmija stanową jeden z kilku komponentów priorytetowego programu „Operacyjne rozpoznanie patrolowe”, ujętego w PMT 2013-2022 i podtrzymanego w programie PMT do roku 2026 podpisanym w lutym 2019 roku przez ministra Mariusza Błaszczaka. W plan „Operacyjne rozpoznanie patrolowe” wchodzą:
- informatyczny system zbierania, analizy i dystrybucji informacji od wszystkich elementów ISTAR (rozpoznania patrolowego, dalekiego, elektronicznego, obrazowego i osobowego) pod kryptonimem „Sowa”;
- pojazdy dalekiego rozpoznania pod kryptonimem „Żmija”;
- lekkie opancerzone transportery rozpoznawcze pod kryptonimem „Kleszcz”;
- bezzałogowe pojazdy rozpoznawcze (MBPR) “Tarantula”;
- zautomatyzowany system zbierania, gromadzenia, przetwarzania i dystrybucji wiadomości rozpoznawczych otrzymywanych od elementów dalekiego rozpoznania pod kryptonimem „Pająk”.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS